پنج شنبه, 13ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش کارنامه ایران بهتر است - تاريخچه کامل بازیهای ايران و اردن

ورزش

کارنامه ایران بهتر است - تاريخچه کامل بازیهای ايران و اردن

تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود . این بازی دوازدهمین رویارویی دو تیم در طول تاریخ است ایران واردن تاکنون 13 بار در مسابقات باهم روبرو شده اند که ایران 6 برد و اردن نیز4 بار مقابل تیم ملی ایران پیروز شده است. 2 بازی نیز به تساوی انجامیده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

 اردن تا 12 سال پیش هیچگاه با ایران روبرو نشده بود، اما اولین بار در جام فوتبال غرب آسیا 2000 بود که ایران 1- صفر حریف را شکست داد.

به گزارش تابناک ، اولین بازی دو تیم در چارچوب (غرب اسیا- امان) در تاریخ 11/ 3/ 79 برگزار شد که  ایران یک بر صفر  اردن را برد .

 مهمترین بازی دو تیم در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2006 بود که تیم کشورمان برابر اردن در آزادی با انجام یک بازی پراشتباه ۱ - ۰ شکست خورد. در دور برگشت بازی‌ها ایران در بازی نخست اردن را باید شکست می‌داد. فدراسیون توانست وحید هاشمیان را راضی کند تا پس از مدت‌ها به تیم ملی بازگردد. همین بازیکن در بازی با اردن با پاس گلی که در دقیقه ۸۱ به علی‌رضا واحدی‌نیکبخت داد زمینه‌ساز شکست اردن در خانه شد. این بازی با نتیجه ۲ - ۰ به پایان رسید و گل دوم را علی دایی در دقیقه ۹۰ ثبت کرد .

 تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود . این بازی دوازدهمین رویارویی دو تیم در طول تاریخ است ایران واردن تاکنون 12 بار در مسابقات باهم روبرو شده اند که ایران 6 برد و اردن نیز4 بار مقابل تیم ملی ایران پیروز شده است. 2 بازی نیز به تساوی انجامیده است.

 ایران موفق به زدن 14 گل شده و اردن نیز 10 گل به ثمر رسانده است. آخرین رویارویی دو تیم اسفند ماه گذشته در یک بازی دوستانه در دوبی بود که به تساوی 2-2 انجامید. اردن به همراه بحرین تنها تیم های عربی هستند که در 12 سالی که از قرن بیست و یکم سپری شده است، بیشترین بار مقابل ایران پیروز شده اند. هر دو تیم در دهه اول این قرن 4بار ایران را شکست داده اند و به نوعی گربه سیاه تیم ملی بوده اند!

دو تيم ايران و اردن در ديداري دوستانه چهارشنبه در ورزشگاه شاهزاده عبدالله الثاني به مصاف هم مي‌روند.

اين ديدار درحالي برگزار مي‌شود كه بعد ظهر گذشته محمود الجوهري پير دير فوتبال مصر و مشاور فدراسيون فوتبال اردن براي هميشه ديدگانش را از جهان فرو بست و احتمال دارد دو تيم به احترام وي با بازوبندهاي سياه وارد ميدان شوند.

اين ديدار براي هر دو تيم فرصت بسيار خوبي براي هماهنگي بيشتر بازيكنان قبل از رويارويي مقابل حريفان خود در مرحله انتخابي جام جهاني 2014 برزيل به شمار مي آيد كه در آن ايران بايد سه شنبه هفته آينده در لبنان به مصاف اين تيم برود و اردن در امان از استراليا پذيرايي كند.

ايران- اردن، در بازي هاي روردرو

     1379، ايران يك - اردن صفر (امان) جام ملك حسين
     1381، ايران صفر- اردن يك (امان) غرب آسيا
     1382، ايران4- اردن يك (تهران) مقدماتي جام ملت هاي 2004
     1382، ايران 2- اردن 3 (امان) مقدماتي جام ملت هاي 2004
     1383، ايران صفر- اردن يك (تهران) مقدماتي جام جهاني 2006
     1383، ايران 2- اردن صفر (امان) مقدماتي جام جهاني 2006
     1385،ایران صفر- اردن صفر

     1387، ايران يك- اردن صفر (امان) غرب آسيا
     1387، ايران 2- اردن يك (تهران) غرب آسيا
    1388، ايران صفر- اردن يك (امان) جام ملت هاي 2011 آسيا
     1388، ايران يك- اردن صفر (تهران) جام ملت هاي 2011 آسيا
    1390 ، ايران 2- اردن 2 (دبی)

     آنچنان كه ديديد ايران در بازي هاي رسمي اين تعداد بازي با اردن داشته و البته ما بازي هاي غيررسمي را برابر تيم ملي اردن ننگاشته ايم. برخي از حاشيه هاي اين ديدارها را با هم مرور مي كنيم.
     1- باخت 3بر2 تيم ملي برابر اردن در سال 82 باعث شد كه همايون شاهرخي از سرمربيگري تيم ملي عزل شده و برانكو رسما جايگزين او شود.

     2- در مقدماتي جام جهاني 2006 در تهران به اردن باختيم. در آستانه حذف بوديم كه در ديدار برگشت، طي يك بازي تاريخي و خاطره انگيز 2 بر صفر اردن را در امان برديم و صعود كرديم. گل هاي ما را در اين بازي علي دايي و عليرضا نيكبخت وارد دروازه حريف كردند.

     3- باخت ما در سال 81 به اردن، با تيم المپيك بود اما چون چهار بازيكن بالاي 23 سال به صورت كمكي در اين تيم داشتيم بازي را در مسابقات رسمي تاريخ تيم ملي فوتبال مورد محاسبه قرار داده ايم.

     4- اردن، همراه بحرين و كره جنوبي تنها كشورهايي  بوده اند كه برابر ايران در قرن 21 صاحب چهار باخت شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه