سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احتمال خطر وقوع آتش سوزی در بازار بزرگ کرمان

یادمان

احتمال خطر وقوع آتش سوزی در بازار بزرگ کرمان

برگرفته از ایران آنلاین

 

بازار بزرگ تاریخی کرمان مجموعه ای دیدنی و گرانبها از شاهکارهای معماری دوره های مختلف تاریخ است که 60 درصد از آثار تاریخی شهر کرمان را در خود جای داده و هم اکنون نیز مهمترین مرکز داد و ستد کالا در این شهر به شمار می رود. اما تجهیزات و تاسیسات فرسوده، نداشتن سیستم اطفای حریق مناسب و رعایت نکردن اصول ایمنی در بازاری با قدمت بیش از 600 سال، احتمال وقوع حادثه های مشابه آتش سوزی بازار تبریز را افزایش می دهد.

ضرورت استحکام سازی و احیای بافت فرسوده بازار

برای پیشگیری و جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی باید فعالیت هایی از جمله ضرورت استحکام سازی و احیای بافت فرسوده، تجهیزات و تاسیسات آن، جلوگیری از انبار کردن مواد آتش زا در کنار اجناس قابل اشتعال در مغازه ها و حیاط سراها، ساماندهی انبارهای متروکه و تقویت ایمنی بازار و تهیه سیستم اعلام و اطفای حریق توسط اصناف و کسبه بازار اجرایی شود.

کسبه و بازاریان هم با همکاری متولیان و دستگاه های مسئول، با ارائه آموزش ها در راستای رعایت اصول ایمنی و استانداردسازی می توانند از تکرار حوادث آتش سوزی در بازارهای بزرگ تاریخی پیش از وقوع آن جلوگیری کنند.

«علی عسکری»، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در این باره گفت: احتمال خطر وقوع حادثه آتش سوزی در بازار بزرگ کرمان با توجه به شرایط فعلی وجود دارد.

عسکری با اشاره به وضعیت کنونی بازار بزرگ کرمان ادامه داد: مشکلاتی از جمله انبارهای متروکه و نا ایمن موجود در بازار، جداسازی غیراصولی مغازه ها، چیدمان نامناسب کالا، سیستم فرسوده برق رسانی، نداشتن کپسول آتش نشانی و سیستم اطفای حریق تهدیدی برای حوادث احتمالی آتش سوزی در بازار کرمان محسوب می شود.

وی مهمترین اقدام در برنامه کاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را اجرای پروژه ممیزی ایمنی بازار تاریخی کرمان بیان کرد که از 3ماه گذشته آغاز شده و در این طرح مشکلات و تنگناهای این مکان شناسایی می شوند. همکاران این سازمان با توجه به چک لیست های ایمنی به صورت دوره ای از اصناف و بازارهای شهر بازدید می کنند و موارد نا ایمن را شناسایی و به کسبه گوشزد می کنند.

به گفته وی 20 عدد شیر برداشت آب آتش نشانی در محدوده بازار کرمان نصب شده که در زمان بروز حادثه آتش سوزی، خودروهای اطفای حریق در همان محل آب گیری و عملیات به سرعت پیگیری می شود. بازدیدهای مختلفی هم از مسیرهای ورودی و خروجی بازار کرمان انجام شده و نقشه آن برای امدادرسانی حین حوادث تهیه شده است.

عسکری با اشاره به اینکه پیشنهاداتی به هیات امنای بازار و اتاق اصناف برای تامین ایمنی در حوادث داده شده که بازاریان باید این موارد را رعایت کنند، افزود: از این دست می توان به نصب خاموش کننده های مناسب در اماکن، نصب سامانه اعلام و اطفای حریق و دیگر نکات ایمنی اشاره کرد. این سازمان همچنین دوره آموزشی اصول ایمنی و آتش نشانی برای کسبه بازار کرمان برگزار کرده و همچنین آموزش های دیگری نیز برای آموزش اصناف بازار در برنامه دارد.

عملیات مرمتی بازار کرمان به صورت مستمر انجام می شود

در همین حال «مجتبی شفیعی»، مدیر مرمت و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان  از اجرای عملیات ساماندهی و مرمت بازار بزرگ کرمان، کف سازی راسته اصلی و اجرای نماها با همکاری شهرداری خبر داد و افزود: سامانه شبکه توزیع برق و کابل کشی راسته بازار کرمان با اجرای پروژه مرمتی ساماندهی و به صورت توکار انجام شده لذا در این زمینه مشکلی مشابه آتش سوزی بازار تبریز در راسته اصلی بازار کرمان پیش بینی نمی شود.

وی ادامه داد:عملیات مرمتی در راسته های فرعی، بازار هم به صورت مستمر انجام می شود و در منطقه میدان «قلعه محمود» پروژه مرمتی در حال انجام است و پروژه مرمتی بازار نیز طی سال آینده در بخش هایی ادامه می یابد.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به آتش سوزی در بازار تبریز گفت: 90 غرفه از مجموع 120 غرفه که طعمه حریق قرار گرفتند، تحت پوشش بیمه ای بودند و خسارت های این افراد جبران شد لذا ضرورت دارد که کسبه بازار کرمان نیز از پوشش بیمه ای استفاده کنند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه