پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احداث پیاده رو پیش پای ارگ انار - نگرانی از سست شدن دیوار ارگ ساسانی

یادمان

احداث پیاده رو پیش پای ارگ انار - نگرانی از سست شدن دیوار ارگ ساسانی

دوستداران میراث فرهنگی از خاکبرداری مجاور ارگ انار که از دو روز پیش توسط شهرداری شهرستان انار در حال انجام است، ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند که خاکبرداری از ارگ که روی تپه واقع شده، موجب سست شدن دیوار ارگ می شود.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

به گزارش خبرنگار مهر، ارگ تاریخی انار با بیش از 11 هزار متر مربع در شهرستان انار استان کرمان قرار دارد. این ارگ که بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار دارد، یک بنای خشتی است که به دوران ساسانیان تعلق دارد. تاریخ احداث این بنا بر اساس گزارش ثبتی سازمان میراث فرهنگی به دوره‌های پیش از اسلام بر می‌گردد. این ارگ در دوره صفویه بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.

محمدرضا نسب عبداللهی از فعالان میراث فرهنگی شهرستان انار استان کرمان به خبرنگار مهر گفت: ارگ انار روی تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار گرفته و شهرداری از دو روز پیش برای احداث پیاده رو اقدام به تخریب بخش‌هایی از این تپه کرده است.

وی افزود: تخریب این تپه که به چند قدمی دیوار ارگ رسیده، می‌تواند استحکام دیوارهای این بنای تاریخی را دچار خطر جدی کند.

وی گفت: شهرداری برای تخریب این تپه، از ماشین‌آلات سنگین استفاده می کند درحالی که ضربه‌های چکش این دستگاه، موجب ایجاد لرزش‌هایی در بدنه ارگ خواهد شد.

نسب عبداللهی افزود: نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان انار در حفاظت از حریم آثار تاریخی ضعیف می‌کند و لازم است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی با توجه به فروانی آثار تاریخی این شهرستان و خطرات زیادی که این آثار را تهدید می‌کند، تدبیری جدی بیاندیشد.

این نخستین بار نیست که شهرداری انار حریم ارگ انار را مورد تعرض قرار داده است. نسب عبداللهی چند روز پیش به مهر گفت: شهرداری انار در اطراف این ارگ اقدام به ساخت و ساز، نصب وسایل بازی کودکان، نصب وسایل ورزشی، ایجاد قلعه بادی، ساخت سرویس بهداشتی، آب‌نما و حوضچه بزرگ آب و جدول ‌کشی در پنج متری دیوار ارگ کرده است. همه این اقدامات شهرداری در حریم درجه یک ارگ انار رخ داده اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی کرمان تاکنون برای جمع‌آوری این ساخت و سازها اقدامی نکرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه