جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی در بافت تاریخی کرمان

زیست بوم

افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی در بافت تاریخی کرمان

تخریب بافت تاریخی کرمانخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ درحال حاضر بافت تاریخی کرمان با وجود داشتن اصالت، مطابقت ویژگی های ارزشمند معماری کویری به شدت و سرعت رو به اضمحلال است. ساخت و سازهای بی رویه بدون رعایت ضوابط و محدودیت ارتفاع، ساخت سقف های شیروانی و از بین بردن خانه های گنبدی حتی نگرانی کارشناسان و متولیان میراث فرهنگی کرمان را برانگیخته است. معاون میراث فرهنگی کرمان مجوزهای ساخت 2 طبقه را ناهماهنگ با معماری بافت تاریخی کرمان دانست و اقدامات شهرداری درخصوص دادن مجوز را مغایر با ضوابط مصوبه شورای عالی شهرسازی عنوان کرد.
 
به گزارش CHN؛ با اینکه الگوی بافت تاریخی کرمانی کاملا منسجم و یکپارچه است اما هم اکنون بناها و فضاهای ارزشمند بافت قدیمی شهر به لحاظ توسعه شهری تخریب شده یا به علت متروک شدن در حال تخریب است. این درحالی است بافت تاریخی کرمان دارای خانه های تاریخی، بازار، محله ها، چارسوق و مساجد تاریخی زیادی است که یکی از پس از دیگری درلیست تخریب قرار گرفته اند.
 
محسن موحدی معاون میراث فرهنگی کرمان باتاکید براینکه بافت تاریخی کرمان در وضعیت نگران کننده ای به سرمی برد به CHN گفت: درحال حاضر ساخت و سازهای بی رویه و گرفتن مجوز 2 طبقه درحریم آثارتاریخی باعث شده بخش عمده ای از معماری بافت تاریخی کرمان زخمی شود.به طوری که خانه های گنبدی که به صورت حیاط مرکزی درکرمان وجوددارد تخریب و شکل شمال و جنوبی ساخته می شود که این مسئله به دلیل اشراف همسایگی پدیدآورنده یکسری مشکلات اجتماعی هم شده است.
 
هم اکنون بخشی از خانه ها در بافت تاریخی کرمان تخریب می شود و بسیاری از آنها با ساخت سقف های شیروانی  روی ساختمان های یک طبقه درواقع با اسکلت های فلزی سبک که بسیار ارزان است یک طبقه دیگر اضافه می کنند. بدون آنکه از استحکام برخوردار باشد کاملا متضاد با اصالت ساختار و کالبد بافت تاریخی کرمان است.
 
موحدی با تایید این مطلب ادامه داد: ضوابط ارتفاع درحریم آثارتاریخی 1 طبقه و حداکثرمحدوده ارتفاع 2 طبقه است. این درحالی است که شهرداری هنوز نتوانسته خود را ملزم به رعایت ضوابط و مقررات مصوبه شورای عالی شهرسازی کند. درحال حاضر هرگونه استعلام مبنی بر ساخت و ساز 2 طبقه و بیش از آن به سازمان میراث فرهنگی داده شود با افراد و ارگان هایی که تخطئی از ضوابط و مقررات کرده اند ازطریق دایره حقوقی بررسی و پیگیری می شود.
 
وی همچنین درخصوص طرح تفضیلی بافت تاریخی کرمان افزود: با مشورت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و مسکن شهرسازی مشاوری انتخاب شده است که طرح آن دردست تصویب است که امیدواریم این طرح با ارزش های میراث فرهنگی و معنوی لطمه ای وارد نکند.
 
موحدی گفت: با توجه به اعتباراتی که دراختیار داشتیم  منظر بیرونی بخش هایی از بافت تاریخی کرمان را از جمله بدنه سازی و کف سازی در مراکز محله ای انجام دهیم. اما اعتبارات میراث فرهنگی در این زمینه به هیچ وجه کافی نیست و نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی ارگان ها است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه