جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چرا قبر شهید گمنام انار مانند قبور شهدای گمنام شیراز احداث نمی‌شود؟ - چالش ارگ انار تمامی ندارد

یادمان

چرا قبر شهید گمنام انار مانند قبور شهدای گمنام شیراز احداث نمی‌شود؟ - چالش ارگ انار تمامی ندارد

کش و قوس‌ها درباره ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ تاریخی انار آنقدر ادامه پیدا کرد که سرانجام معاون سازمان میراث فرهنگی کشور به این شهر سفر کرد و دستور داد ساخت این مقبره متوقف شود تا شورای فنی سازمان میراث فرهنگی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | nike fashion

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی-چالش‌ها بر سر ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ انار همچنان ادامه دارد و سفر آتوسا مومنی، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور هم نتوانست گرهی از مشکلات این ارگ بگشاید.

 
مومنی، پس از بازدید از ارگ انار گفت تصمیم‌گیری به گونه‌ای خواهد بود که هم حرمت شهید حفظ و هم کمترین اغتشاش بصری متوجه ارگ انار شود.
 
محمدرضا نسب عبداللهی، دوستدار میراث فرهنگی به chn در این باره گفت اسکلت فلزی که هم‌اکنون در حریم ارگ انار روی قبر شهید گمنام نصب شده، به شدت به منظر ارگ آسیب وارد کرده است. از سوی دیگر ساخت چنین پروژه‌ای باعث خواهد شد تا دیگران نیز بخواهند در حریم ارگ انار ساخت و ساز کنند.
 
به گفته او، پیشنهاد می‌کنم که در مورد قبر شهید گمنام انار مانند قبور شهدای گمنام شیراز عمل شود. در شیراز  روی تپه گهوار دید (دیو)، هشت شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند که هیچ مقبره‌ای ندارند و به صورت خیلی ساده فضاسازی شده است.
 
او گفت: «در مورد قبر شهید گمنام انار که در حریم ارگ تاریخی این شهر قرار گرفته نیز می‌توان مانند قبور شهدای گمنام شیراز عمل کرد. اگر چنین شود هم حرمت شهید حفظ می‌شود و هم ارگ انار آسیبی نخواهد دید. به هر حال شهدایی هم که در شیراز بدون مقبره به خاک سپرده شده‌اند نیز دارای حرمت هستند و نمی‌توان گفت حتما باید یک مقبره روی قبر شهید گمنام در حریم ارگ انار احداث گردد تا حرمت شهید حفظ شود.»
 
نسب عبداللهی ادامه داد:« از سوی دیگر بین ارگ انار و قبر شهید گمنام 80 متر فاصله وجود دارد و درست در نقطه میانی این فاصله، لایه‌های تاریخی وجود دارد که باید مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.
به گفته نسب عبداللهی "این لایه‌های تاریخی که به قلعه‌ای بسیار کهن مربوط می‌شود، در مقایسه با ارگ انار دارای قدمت کهن‌تری است اما اکنون زیر یک لایه‌‌ایی از سنگ و سیمان مدفون شده که باید این لایه‌ سنگ و سیمان برداشته شود.»
 
ارگ تاریخی انار که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده متعلق به دوره ساسانیان است. این ارگ در دوره‌های بعدی از جمله دوره صفویه نیز بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.
 
این دوستدار میراث فرهنگی افزود:‌ شهر انار از جمله‌های شهرهای کهن ایران محسوب می‌شود که در دوران باستان آبان نام داشته و آبان یکی از صفت‌های آناهیتا، ایزدبانوی ایران باستان است.
 
نسب عبداللهی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که شهر انار منسوب به آناهیتا است. دکتر باستانی پاریزی نیز در کتاب خاتون هفت قلعه این موضوع را تایید کرده و گفته که شهر انار را منسوب به آناهیتا می‌داند. بر همین اساس است که معتقدم ارگ انار که به جای مانده از دوران باستان است، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و از اقداماتی که باعث به خطرافتادن حریم آن می‌شود، جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه