پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نفیس‌ترین خانه کرمان نفس‌های آخر را می‌کشد!

زیست بوم

نفیس‌ترین خانه کرمان نفس‌های آخر را می‌کشد!

می‌گویند خانه‌ امینیان یکی از نفیس‌ترین خانه‌های کرمان است که بارها به‌عنوان لوکیشن سینمایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این‌ بنای ارزشمند که تحت‌تملک میراث‌فرهنگی بوده این‌روزها بدون داشتن کاربری مناسب رو به‌تخریب قرار گرفته و نفس‌های آخر را می‌کشد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث‌فرهنگی‌ ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بی‌توجهی به‌ بافت‌ تاریخی کرمان و نبود مدیریت علمی و ارتباط منطقی میان سیاست‌گذاری‌های دستگاه‌های مرتبط شهری سبب شده این‌روزها خانه‌های تاریخی کرمان وضعیت مناسبی را پشت سر نگذارند. تب ویرانی بناهای قدیمی که این روزها گریبان نفیس‌ترین خانه‌های کرمان را گرفته چندی است که شدت گرفته، این درحالی است که کارشناسان و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌ها نسبت به اتفاقات تخریب‌گرایانه بافت و خانه‌های واجد ارزش تاریخی ابراز نگرانی کردند.
 
به‌گزارش CHN، هنوز خبر تخریب خانه غفاری کرمان داغ است که شنیده می‌شود خانه امینی‌ها به‌عنوان نفیس‌ترین خانه کرمان نفس‌های آخر را می‌کشد. این خانه که مربوط به دوره قاجار است در بافت تاریخی کرمان، خیابان شریعتی، کوچه ته باغ لله  واقع شده است و درتاریخ 10 خرداد 1382 با شماره9148 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
آنطور که کارشناسان میراث‌فرهنگی می‌گویند، خانه تاریخی امینیان با 160 سال قدمت مشهور به خانه احمد (امیر ناصر) امینیان است که طی دوره‌های بعد از ساخت آن نسل به نسل حفظ شده است. با این وجود این‌روزها به‌دلیل نبود رسیدگی و حفاظت‌های اضطراری در معرض تخریب قرار گرفته است.
 
«محمدایرانمنش» عضو هیات علمی و رییس دانشکده هنر و معماری باهنر کرمان است که اعتقاد دارد، تخریب بناهای ارزشمند در بافت تاریخی کرمان به‌ نبود حفاظت علمی و تخصصی در بافت قدیم برمی‌گردد.
 
او می‌گوید: «در کرمان و بیشتر شهرهای تاریخی هر ارگان و نهادی درحالی به پیشبرد برنامه‌های مقطعی می‌پردازد که هیچگونه برنامه جامعی که جوانب مختلف را طی درازمدت سنجیده باشد در دستور کار ندارند.»
 
ایرانمنش تخریب خانه‌ امینیان و دیگر بناهای ارزشمند را مربوط به سیاست‌های مقطعی و بدون عمق و اصالت کافی می‌داند.
 
او به‌ محله بازار عزیز اشاره می‌کند که بسیاری از بناهای ارزشمند کرمان در این قسمت واقع شده اما درست با مراجعه به همین بخش از بافت با ساختمان‌های مسکونی و مرتفعی مواجه می‌شوید که هیچ مطابقتی با ترکیب‌بندی و رنگ بافت ندارد.
 
به‌گفته ایرامنش، معماری ناهمگون به‌همراه بلندمرتبه‌سازی و ساخت و سازهای غیراصولی درحالی این‌روزها در بافت تاریخی کرمان شدت گرفته که هیچگونه نظارتی بر کیفیت و ماهیت ساخت و سازها در شهر کرمان وجود ندارد.
 
از یک سو، شهرداری فراخوان ارائه تسهیلات در شهرهای تاریخی چون کرمان می‌دهد و از طرف دیگر هیچ کمیسیون‌ تخصصی برای ارائه ضوابط کالبدی و بصری وجود ندارد. این درحالی است بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر بافت تاریخی تخریب شود و از بناهای قدیمی تنها زمین خالی در بافت باقی بماند بسیار بهتر از ساخت و سازهای غیراصولی در بافت تاریخی است.
 
از آنجایی که در کرمان مانند بسیاری از شهرهای دیگر معماری ارگانیک بر خشت استوار است، بنابراین بناهای خشتی این شهر نیز از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.
 
عضو هیات علمی و رییس دانشگاه هنر و معماری باهنر کرمان می‌گوید: «اگر سیاست‌های متمرکز و علمی در بافت تاریخی کرمان رعایت نشود و کمیسیون‌ها به‌صورت تخصصی و فعال عمل نکنند به‌زودی بسیاری از خانه‌ها و بناهای ارزشمند بافت تاریخی کرمان از بین خواهند رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه