سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قلعه‌ دختر کرمان قربانی تخطی از ضوابط میراث فرهنگی

یادمان

قلعه‌ دختر کرمان قربانی تخطی از ضوابط میراث فرهنگی

قلعه دختر کرمانخبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ قلعه دختر کرمان یکی از مهمترین آثاری محسوب می‌شود که جهان از دیدنش حیرت می‌کند و ایران به حفظ و بقای آن پشت پا می‌زند. درحالی مقاله حفاظت و مرمت آثار خشتی قلعه دختر در کنفرانس‌ جهانی پرو مطرح و بررسی شده که هنوز هیچ فعالیت باستان‌شناسی در این قلعه صورت نگرفته است. با این‌حال گاهی منابع مطلع خبر از ورود مجدد معتادان در این محل می‌دهند. از سوی دیگر نبود اقدامات جدی مرمتی در قلعه دختر و وجود دکل‌های مخابراتی در عرصه این اثر منظر بصری قلعه دختر را مخدوش کرده است.
 
به‌گزارش CHN، با اینکه قلعه دختر بر فراز تپه‌ای بلند ایستاده است. اما مشکلات دامنگیر آن بر گلوگاهش چنگ می‌اندازد. گفته می‌شود طول قلعه 600 متر است و قدمتی دیرینه دارد چنانچه علت نامگذاری قلعه دختر را برخی منابع خبری غیرقابل دسترس بودن به آن عنوان کرده‌اند اما همواره شاهد حضور مداوم معتادان به جای باستان‌شناسان در این قلعه هستیم.
 
گفته می‌شود اقدامات اصولی مرمتی در آغاز راه قرار دارد و با وجود ارائه پروژه مرمت و حفاظت از قلعه دختر هیچکدام از طرح‌ها شکل اجرایی به خود نگرفته است.
 
«حسن رایتی‌مقدم»، مدیر پروژه حفظ و احیای قلعه دختر کرمان در این‌باره به CHN می‌گوید: نسخه‌ای از‌ مقاله پروژه قلعه دختر کرمان درحالی در کنفرانس بین المللی خشت خام 2012 در کشور پرو با استقبال پذیرفته شده است که این اثر بی‌نظیر در ایران دارای مشکلات عدیده‌ای است.»
 
به‌گفته وی، قلعه دختر کرمان یکی از سایت‌های تاریخی محسوب می‌شود که فرهنگ و درآمد‌زایی را در کرمان ارتقا می‌دهد. درحال‌حاضر با حذف کامل معتادان در این محل و راه‌اندازی و مرمت بخش‌های شرقی قلعه باید راه ورود گردشگر به این منطقه باز شود تا بلکه مشکلات بعدی هم رفع شود.
 
اما رایتی‌‌مقدم با تاکید بر آماده سازی پروژه راهبردی قلعه دختر به نبود کاوش‌های منظم باستان‌شناسی در قلعه دختر اشاره می‌کند و مرمت اصولی آن را ضروری می‌داند چراکه به اعتقاد وی، زمانی قلعه دختر از مشکلات و موانع موجود رهایی پیدا می‌کند که تمامی اقدامات در کنار هم و گام به گام صورت بگیرد.
 
تعرض دکل‌ها به حریم قلعه دختر
قلعه دختر کرمان به عنوان یکی از قدیمترین آثار تاریخی این شهر، همچنان در حصار دکل‌های غول پیکر قرار گرفته است. وجود دکل‌های مخابراتی در عرصه و حریم قلعه دختر نه ‌تنها باعث از بین رفتن منظر بصری شده بلکه در واقع با قرار گیری در عرصه از ضوابط میراث‌فرهنگی تخطئی کرده است.
 
آنطور که از شواهد امر پیداست، قرار نیست دکل‌ها به‌این زودی جمع‌آوری و جابجا شوند چراکه ارگان‌های مربوطه حتی با مکاتباتی که اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان انجام داده هیچگونه اقدامی صورت نداده است.
 
«محسن موحدی»، معاون میراث‌فرهنگی کرمان نیز در این باره می‌افزاید: «در قلعه دختر فقط دکل‌ها مشکل‌آفرین نیست بلکه مشکلات دیگری چون منبع‌های آب و بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد که مغایر با ضوابط عرصه و حریم آثار تاریخی است. اما مسئله‌ای که وجود دارد جانمایی دکل‌هاست که مربوط به زمانی است که قوانین ابلاغ عرصه و حریم مطرح و تصویب نشده بود.»
 
به گفته وی، با این حال مکاتبات اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان با مخابرات و صدا و سیما درحال انجام است هر چند که روند کندی دارد اما امید است در سال جدید پیگیری‌ها به نتایج قابل قبولی برسد.
 
رایتی‌مقدم نیز وجود دکل‌ها بر عرصه قلعه دختر را جدی قلمداد نکرد و به اعتقاد وی، جمع‌آوری و جانمایی دکل‌ها از آنجایی که منجر به قطع خدمات رسانی به مردم می‌شود را می‌توان در پایان کار و پس از اقدامات مرمتی و کاوش‌های باستان‌شناسی انجام داد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه