جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر یک متخصص پوست و مو: رژیم‌ گیاه‌خواری باعث ریزش مو می‌شود

خبر

یک متخصص پوست و مو: رژیم‌ گیاه‌خواری باعث ریزش مو می‌شود

به گفته یک متخصص پوست و مو، رژیم‌ گیاه‌خواری باعث ریزش مو می‌شود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

دکتر یلدا صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه، افزود: رژیم‌ گیاه‌خواری باعث می‌شود بعضی از مواد غذایی که تنها با مصرف غذاهای حیوانی به دست می‌آید مانند ویتامین B12 که بدن انسان قادر به تولید آن نیست، کاهش پیدا کند و در نتیجه چند سال پس از آغاز رژیم، فرد دچار ریزش مو می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی که رژیم‌های گیاه‌خواری را جدی می‌گیرند باید هر چند سال یک بار آمپول‌های B12 را به عنوان مکمل تزریق کنند.

این متخصص پوست و مو در خصوص علل ریزش مو در میان مردان و زنان، اظهار کرد: در زنان کم‌خونی و فقر آهن، مهم‌ترین عامل ریزش مو است اما در مردان ریزش مو بیشتر ارثی است که در نهایت منجر به طاسی آنها می‌شود.

صداقت افزود: در بعضی از موارد، تغذیه می‌تواند نقش مهمی در ریزش مو ایفا کند اما در مواردی که ریزش مو ارثی است، تغذیه تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: برخی از پزشکان برای ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب، مکمل‌هایی را تجویز می‌کنند که ممکن است کمک‌ کننده باشد.

این متخصص پوست و مو گفت: بعضی از افراد به علت کاهش وزن ناگهانی بر اثر بیماری یا رژیم‌های غذایی پس از گذشت دو تا سه ماه به علت کاهش شدید کالری دچار ریزش مو می‌شوند که پزشکان معمولا برای آنها رژیم‌های پرکالری و پر پروتئین و مصرف میوه و سبزیجات تازه را توصیه می‌کنند.

صداقت افزود: برای کسانی که ریزش موی ناشی از فقر آهن دارند نیز مصرف مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز توصیه می‌شود.

وی در خصوص نقش شوینده‌ها در ریزش مو، اظهار کرد: شامپوها نقش خیلی کمی بر ریزش مو دارند و تنها شامپوهایی موثرند که حاوی موادی باشند که خون‌رسانی را به سطوح پوست سر زیاد کنند و ترکیباتی مثل کافئین در خود داشته باشند. اما در هر صورت اثر آنها بسیار کم است و برخلاف آنچه که در تبلیغات رسانه‌ها مشاهده می‌شود با مصرف بعضی از شامپوها ریزش مو از بین نمی‌رود.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: بسیاری از افراد به دلیل کاهش تعداد فولیکول‌های مو، دچار ریزش مو می‌شوند که استفاده از هیچ شامپویی نمی‌تواند آن تعداد فولیکول را به کف سر بازگرداند.

به گفته وی، شست و شوی مو هیچ مشکلی برای موها ایجاد نمی‌کند و برخی گمان می‌کنند که شست‌وشوی بیش از حد، ریزش مو را افزایش می‌دهد در صورتی که این‌گونه نیست.

صداقت در ادامه توصیه کرد: کسانی که دفعات استحمامشان زیاد است باید از شامپوهای مناسب استفاده کنند و از شامپوهای ملایم مانند شامپوهای روزانه و بعضی از شامپوهای بچه برای شست‌وشو استفاده کنند.

به گفته این متخصص پوست و مو، کسانی که موهای چرب دارند نیز از نظر استحمام زیاد، دچار مشکلی نمی‌شوند اما کسانی که موی خشک دارند حتما باید پس از شامپو کردن از نرم‌کننده استفاده کنند. استفاده از نرم‌کننده مناسب باعث ریزش مو نمی‌شود و موها را خوش‌حالت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: افراد نباید موهایشان را با آب خیلی داغ بشویند و باید از آب ولرم استفاده کنند.

صداقت در پایان گفت: درمان ریزش مو به نوع علت ریزش مو بستگی دارد. بعضی از درمان‌ها قطعی است و باعث برگشت کامل مو می‌شود بعضی از ریزش‌ها هم با مصرف طولانی دارو، تراکم موها بیش از حد نگه داشته می‌شود و موی بیمار به کمک دارو پرپشت می‌شود که با قطع درمان ممکن است به حالت اولیه بازگردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه