پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز رژیم غذایی خاص برای دوری از سرطان

نگاه روز

رژیم غذایی خاص برای دوری از سرطان

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت رژیم غذایی، ورزش و پرهیز از مصرف سیگار که جزو هرم مهم خودمراقبتی به حساب می‌آیند، بر اهمیت رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سلامت قلب را تضمین و سرطان را کاهش می‌دهد، تاکید کرد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

به گزارش تسنیم، یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت و خود مراقبتی که عامل موثر در ارتقای سطح سلامت جامعه است نامگذاری شده است براین اساس در آستانه‌ فرا رسیدن هفته سلامت، با شعار یک عمر سلامتی با خود مراقبتی، شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: سلامت جز, اولویت‌های اصلی نظام‌های حکومتی است و همواره به عنوان اصلی ترین اولویت‌ها در نظر گرفته می‌شود. هفته سلامت و شعار آن با عنوان خود مراقبتی، ابتکار خوبی بود تا بستر مناسبی جهت اطلاع رسانی در زمینه سلامت در جامعه فراهم شود .

خود مراقبتی یعنی چه؟ و چه نقشی می‌تواند در سلامت فرد داشته باشد؟
خود مراقبتی به عنوان یک عامل موثر در ارتقای سطح سلامت، کاهش هزینه و در گام اول سلامت، نقش موثری دارد. گام اول سلامت، یعنی یادبگیریم از خودمان چگونه مراقبت کنیم. باتوجه به محدودیت بودجه ای که برای این منظور پیش بینی شده است، مشخص شده که خود فرد می‌تواند با کمترین هزینه این مراقبت را انجام دهد. این اقدامات ساده، ارزان و در دسترس همگان قرار دارد. حفظ سلامت، جزو واجبات تلقی شده و خود فرد با رعایت این اصل می‌تواند سلامت خود را حفظ کند. همچنین، رعایت این نکات می‌تواند از ابتلاء فرد به بسیاری از بیماری‌ها ( که نیاز به مراجعه به پزشک وصرف هزینه دارد) جلوگیری کند.

مراقبت از خود چه تاثیری می‌تواند در زندگی فرد و پس ازآن در جامعه داشته باشد؟
اگر فرد بیمار شود نخستین کسی که ضرر می‌کند خود فرد است و رنج ناشی از بیماری و حوادث ناشی از آن را متحمل می‌شود و علاوه بر اینکه فرد باید هزینه کند، از کارهای اجتماعی نیز باز می‌ماند. طبیعی است که این فرد جزئی از یک خانواده است و اگر دچار بیماری شود، قطعاً خانواده تحت تاثیر قرار گرفته و دچار آسیب می‌شود. همچنین، این فرد، نقشی را هم در اجتماع به عهده دارد. به طور مثال ممکن است یک پزشک یا یک معلم باشد و نتواند به محل کار خود برود. بنابر این تعدادی بیمار و دانش آموز نیز دچار مشکل می‌شوند. لذا مراقبت از خود ارتباط مستقیم باسلامت فرد و جامعه دارد.

فرد چه نوع مراقبت و یا اقداماتی را در جهت کاهش این آسیب‌ها می‌تواند انجام دهد؟
برای آسانتر شدن پاسخ به این سؤال، با یک مثال شروع می‌کنم، حوادث رانندگی در کشور ما آمار بسیار بالایی دارد. در اینگونه حوادث، فرد آسیب دیده، گاهی جان خود را از دست می‌دهد که طبیعی است اینگونه حوادث خانواده رانیز شدیدا" تحت تاثیر قرار می‌دهد. در جهت جلوگیری از اینگونه حوادث در کشورمان تدابیر و اقدامات بسیار خوبی بکار گرفته شده است. ولی این تدابیر، هرچقدرهم بیشتر وسخت گیرانه تر باشد، بازهم به طور کامل نمی‌تواند از بروز حوادث جلو گیری کند. در صورتی که فرد با رعایت مقررات و توجه داشتن به نکات ایمنی وسیله نقلیه خود، تا حدود زیادی می‌تواند از خطرات مصون بماند.

مسئله دوم رژیم غذایی است. مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد جامعه ما از نظر غذایی خیلی بد غذا است. این مسئله ارتباطی به در آمدهای اشخاص ندارد. برخی از افراد که دارای درآمد های بالایی نیز هستند به غذاهای فست فود رو آورده اند وغذاهای پُرچرب وپرنمک را بیش از اندازه مصرف می‌کنند که این موضوع به شدت سلامت آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسئله سوم ورزش است. در بسیاری از جوامع، ورزش را از دوران کودکی به فرد آموزش می‌دهند و آن را جزو ضرورت‌های زندگی قلم داد می‌کنند و آنرا به صورت اجباری در مدارس وحتی در سطح ادارات بکار می‌گیرند. وقتی ما بدانیم، ورزش تا چه اندازه می‌تواند به سلامت فرد کمک کند، بدون اینکه اجباری داشته باشیم به ورزش رو می‌آوریم.

مسئله بعدی، پرهیز از مصرف سیگار و الکل است. سیگار از موارد شناخته شده ای است که ارتباط مستقیم با سرطان داشته و به شدت با کاهش عمر ارتباط دارد وعوارض آن دربسیاری از بیماری ها ثابت شده است. مصرف الکل نیز عوارض و مضرات جدی وشناخته شده ای دارد که پرهیز از مصرف آن می تواند فرد را در برابر بیماری‌ها مصون کند.

چه نوع غذاهایی، سلامتی مارا تامین می‌کنند؟
در بحث رژیم غذایی، رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم‌های غذایی است که سلامت قلب را تضمین می‌کند وسرطان را کاهش می‌دهد. در این رژیم، غذاها از کالری کمتر ی برخوردار وچربی های حیوانی درآنها محدود شده است. در رژیم غذایی مدیترانه ای، برنج بیش از اندازه مصرف نمی‌شود و بیشتر از غذاهای دریایی، سبزیجات و روغن زیتون ساده استفاده می گردد .

چه نوع ورزش‌هایی را توصیه می کنید؟
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد این دانشگاه خاطرنشان کرد: هر نوع ورزشی که با فیزیک فرد متناسب باشد می‌توان انجام داد، اما به طور کلی مناسب ترین آن، ورزش‌های هوازی است که با افزایش تنفس همراه است. مانند، دومیدانی ، پیاده روی تند، شنا ودوچرخه سواری. براین اساس می‌خواهم باز هم به حوادث اشاره کنم، به خصوص حوادث رانندگی که بیشترین آمار را دارند. به رانندگان توصیه می‌کنم، مقررات راهنمایی و رانندگی را حتماً جدی بگیرند و از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی استفاده کنند. همچنین، کلاه ایمنی نیز برای موتور سواران از ضرورت‌ها بشمار می‌رود. در حوادث شغلی نیز احتیاط‌های لازم را بعمل آورند. در نهایت به همه افراد توصیه اکید می‌شود که از پُرخوری و روی آوردن به غذاهای فست فودکه نتیجه آن چاقی است، بپرهیزند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه