پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر باید و نبایدهای تغذیه بیماران تالاسمی‎

خبر

باید و نبایدهای تغذیه بیماران تالاسمی‎

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیمار مبتلا به تالاسمی باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد زیرا برخی مواد غذایی با وجود مفید بودن، می توانند عوارض خطرناکی برای این بیماران به وجود آورند.

nike air force 1 low uv | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا خوزستان، اظهار داشت: مواد غذایی که برای بیشتر افراد مفید هستند، می‌توانند عوارض خطرناکی برای مبتلایان به تالاسمی در پی داشته باشند. بیشتر افراد مبتلا به تالاسمی دریافت خون دارند که در این فرآیند مقدار زیادی آهن وارد بدن آنها شده و موجب تجمع آهن در بافت‌ها و آسیب به آنها می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه تغذیه‌ای برای این افراد ادامه داد: بیماران مبتلا به تالاسمی به علت کم‌خونی، جذب آهن بیشتری نسبت به افراد سالم دارند، بنابراین باید برنامه غذایی آنها به صورتی باشد که آهن کمتری از غذا جذب بدن شود.

صاحبدل گفت: به این افراد توصیه می‌شود مواد غذایی غنی از آهن مانند غذاهای گوشتی از جمله گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، ماهی، مرغ، جگر و دل را کمتر مصرف کنند و به جای گوشت‌های قرمز از مواد غذایی مانند حبوبات و سویا استفاده کرده و یا به مقدار کم از مرغ یا ماهی همراه با شیر یا سایر لبنیات استفاده کنند.

وی توضیح داد: غذاهای گیاهی مانند حبوبات، زرده تخم مرغ، سبزیجاتی مانند اسفناج و جعفری نیز دارای آهن از نوع با جذب کم (آهن غیر هم ) هستند که برخی اقلام غذایی می‌توانند موجب کاهش جذب و برخی موجب افزایش جذب آهن آنها شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به بیماران تالاسمی توصیه می‌شود از مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه که منبع ویتامین ث هستند مانند مرکبات به دلیل این‌که موجب افزایش جذب آهن غذا می‌شوند، همراه با غذا پرهیز کنند. همچنین از مصرف گوشت‌ها به مقدار حتی کم چون موجب افزایش جذب آهن غذای گیاهی می‌شود، پرهیز شود.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اهمیت مصرف میوه و سبزی تازه به این افراد توصیه می‌شود این مواد را همراه با غذا مصرف نکرده ولی بین وعده‌های غذایی و در میان‌وعده‌ها حتما میوه و سبزی تازه مصرف کنند.

صاحبدل گفت: مصرف موادی مانند غلات سبوس‌دار، چای، قهوه و لبنیات موجب کاهش جذب آهن غذاهای گیاهی می‌شود که توصیه می‌شود بیماران مبتلا به تالاسمی،‌ این مواد غذایی را در وعده‌های اصلی مصرف کنند.

وی افزود: خشکبار و مغزها منابع غنی از آهن غیر هم هستند که توصیه می‌شود با کاهش‌دهنده‌های جذب آهن مانند چای و قهوه یا شیر و لبنیات مصرف شوند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: این افراد نباید از قابلمه و ظروف آهنی برای پخت غذا استفاده کنند، چون مقداری از آهن ظروف حین عمل پخت می تواند وارد غذا شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه