سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گونه‌های جانوری در معرض انقراض خراسان‌رضوی

زیست بوم

گونه‌های جانوری در معرض انقراض خراسان‌رضوی

رییس اداره‌ محیط زیست خراسان رضوی گفت: 15 گونه جانوری شامل پرندگان و پستانداران در خراسان رضوی در معرض انقراض هستند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمید صالحی‌ 18 خرداد ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست مشهد مرتبط با وضعیت هوا، آب، خاک و حاشیه‌نشینی است و بزرگترین معضل زیست محیطی استان در وهله اول خشکسالی و بحران آب است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اداره محیط زیست با دانشگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه یا چندجانبه دارد که در چارچوب آن تفاهم‌نامه همکاری‌های زیست محیطی خواهیم داشت.

صالحی افزود: با توجه به اعتقاد سازمان محیط زیست به فرهنگ‌سازی از طریق آموزش اقشار مختلف مردم، آموزش محیط زیست را از طریق سمن‌ها و شبکه زیست محیطی در دستور کار قرار داده است.

رییس اداره‌ محیط زیست خراسان رضوی در خصوص شکارهای غیرمجاز، اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش ماموریت‌های یگان حفاظت و حضور دائم محیط‌بانان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست و زیستگاه‌ها کنترل لازم صورت می‌گیرد، اما تجهیزات و سلاح‌های زیاد در دست مردم و افزایش رفاه جامعه موجب هجوم افراد به حیات وحش شده که همواره از طریق یگان حفاظت در حال پایش است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 185 نفر متخلف در حوزه شکار و در قالب 120 پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

صالحی در خصوص علت وجود گرد و غبار در مشهد نیز خاطرنشان کرد: گرد و غبار مشهد ناشی از منشأ داخلی است و معمولا از کانال‌های بحرانی واقع در جنوب سمنان تا اصفهان ناشی می‌شود، تنها منشأ خارجی موجود در منطقه صحرای «قرقوم» است.

وی گفت: با تشدید فعالیت‌های پایشی به صورت شبانه‌روزی تمام منابع آلاینده آب تحت پایش بوده و متخلفان برابر ضوابط و مقررات جاری اعمال قانون شده‌اند.

صالحی اضافه کرد: در اثر این‌ فعالیت‌ها در سال گذشته، 8000 متر مکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب افزوده شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی آب روستاها در حیطه وظایف مرکز بهداشت و اداره آب و فاضلاب روستایی است، ادامه داد: منابع اعتباری این اداره‌کل قطعا برای وظایف محوله کافی نیست.

رییس اداره‌ محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع انتقال باغ وحش مشهد در دست پیگیری است، در پاسخ به این سوال که آیا محیط زیست در خصوص پروژه‌ای که در مشهد در حال احداث است و اقدام به خشک کردن و قطع درختان کرده، اقدامی انجام داده است، گفت: تغییر کاربری انجام شده و قطع درختان در چند سال گذشته از طریق کمیسیون ماده پنج انجام گرفته و این اداره‌کل در آن حق رای نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر 10 منطقه به وسعت 500 هزار هکتار در حال بررسی و ظرفیت‌سنجی برای تحت پوشش قرار گرفتن حفاظت محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید»، شعار هفته جهانی محیط زیست اعلام شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه