سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در سایه بی‌توجهی مسئولان رخ می‌دهد - گوزن زرد ایرانی در یک قدمی انقراض‌

زیست بوم

در سایه بی‌توجهی مسئولان رخ می‌دهد - گوزن زرد ایرانی در یک قدمی انقراض‌

آهوهای نادر خوزستان که نمونه‌ای در جهان و کشور ندارند در سایه بی‌توجهی مسئولان در یک‌قدمی خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، متاسفانه مدتی است با وجود هشدارهای پی‌در‌پی سازمان محیط‌زیست خوزستان مبنی بر قریب‌الوقوع بودن انقراض آهوهای خوزستان کسی به این مسئله توجه نمی‌کند.

آهوهای کنونی خوزستان در سطح جهان و کشور بی‌بدیل بوده اما متاسفانه با بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است تا آنجا که هر از چندگاهی خبری مبنی بر تلف شدن یکی دیگر از این آهوهای محدود هستیم.

چندی پیش کارزاری متشکل از کودکان خوزستانی در جهت حمایت از زیست‌بوم خوزستان تشکیل شد و آن‌ها با ارائه طرح‌هایی نظیر نقاشی امام رضا(ع) که به ضمانت آهوهای خوزستانی آمده سعی در رساندن پیام کودکانه و معصومانه خود به مسئولان مربوطه داشتند.

یکی از این کودکان به خبرنگار تسنیم گفت فضای خانه ما در اندازه‌ای است که بتوان این آهوها را جا داد مسئولان اگر توان نگهداری از این حیوان مظلوم را ندارند نگهداری آن را به من بسپارند.

کمپین‌های دیگری نیز فعالیت جدی خود را در این راستا شروع کرده‌اند تا آنجا که گاهی با بیانیه‌های خود خواستار رسیدگی اضطراری مسئولان به وضعیت نامناسب این آهوها هستند.

معضلی به نام زنده‌گیری گوزن زرد ایرانی

سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور قصد داشت همزمان با هفته دولت گونه‌ای از گوزن‌های کمیاب و در معرض انقراض به نام «گوزن زرد ایرانی» را از سایت 10 هکتاری کرمانشاه به سایت «دز» در استان خوزستان منتقل کند اما بی‌تجربه بودن تیم اعزامی سازمان محیط‌زیست  موجب کشته‌شدن یک گوزن زرد نر شد و 4 گوزن زرد نیز به‌طور جدی آسیب دیدند.

عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط‌زیست استان خوزستان در این‌باره اظهار داشت: شیوه نادرست زنده‌گیری موجب مرگ یک گوزن زرد ایرانی شده است. ما در معاینات بالینی شاهد کبودی قسمت‌هایی از بدن این حیوان هستیم. متاسفانه تعدادی از دندان‌های این گوزن نیز به خاطر ضربات شدید هنگام زنده‌گیری شکسته است.

وی درباره مسئول زنده‌گیری این نوع گوزن افزود: دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور این مسؤولیت را برعهده داشته است. سال‌های قبل این عملیات توسط خود استان‌ها و از طریق انعقاد قرارداد با متخصصان انجام می‌شد. به طور مثال ما قبلا یک گروه متخصص زنده‌گیری برای انتقال گوزن‌‌های منطقه دنا اعزام کردیم که بدون هیچ مشکل و تلفات، 5 رأس گوزن منتقل شدند و آن گوزن‌ها هنوز هم در سلامت کامل هستند.

مولا گفت: متاسفانه امسال سازمان محیط‌زیست کشور خودش وارد این عملیات شده و حتی نظر مشورتی و کارشناسی ما را هم جویا نشدند. آنها فقط با ما تماس گرفتند و گفتند که می‌خواهند یک گروه برای زنده‌گیری و انتقال گوزن‌های زرد به این منطقه اعزام کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط‌زیست استان خوزستان عنوان کرد: گوزن زرد را به هر طریقی گرفته‌اند؛ یکی از آنها که کشته شده است و 4 گوزن دیگر هم دچار صدمات و کوفتگی شدید در قسمت‌‌هایی از بدنشان شده‌اند. عاقبت سلامت آنها نیز مشخص نیست و باید منتظر باشیم. ما آنها را به حال خود رها نکرده‌ایم؛ این 4 رأس گوزن اکنون در قرنطینه سایت «دز» استان خوزستان نگهداری می‌شوند.

این در حالی است که احمدرضا لاهیجان‌زاده، رئیس سازمان محیط‌زیست استان خوزستان این مسئله را در حد پیگیری ندانسته و ارزش این موضوع  را با ریختن یک لیوان آب در کف سالن سازمان محیط‌زیست خوزستان برابر می‌داند.

کانال‌های غیرمجاز قتلگاه آهوهای نادر

کانال‌های زهکشی غیرمجاز سازمان آب‌و‌برق خوزستان تا کنون سبب نابودی 30راس از این آهوهای نادر شده اما مسئولان این سازمان با گذشته سه ماه همچنان حاضر به پاسخ‌گویی نیستند و تنها اعلام کمبود بودجه برای حصارکشی می‌کنند.

چندی پیش کمپین‌های حمایتی زیست‌محیطی با بیان اینکه اسپانسرهای مالی سازمان‌ها و برگزاری جلسات و همایش‌ها با موضوع کمبود بودجه تناقض دارد خواستار پاسخ‌گویی مسئولان سازمان آب‌و‌برق خوزستان شدند که اما مانند روال گذشته پاسخی داده نشد.

چندی پیش سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان خوزستان با دعوت از کارشناسان و کمپین‌های حامی محیط زیست در محل سازمان محیط زیست استان خوزستان خواستار مشورت و چاره‌جویی درباره خطر انقراض آهو میشداغ شد.

در این جلسه مولا اظهار داشت: کانالی با عمق بیش از سه متر و طولی برابر 18 کیلومتر در منطقه حفاظت شده میشداغ توسط سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان به منظور آبیاری و زهکشی مزارع اطراف احداث شده که هیج مجوز قانونی ندارد.

وی افزود: در این منطقه هیچ حوزه آبی وجود نداشته و آهوهای میشداغ در این هوای گرم و طاقت‌فرسا به امید فرار از گرما و رفع تشنگی به سمت دهانه سیمانی کانال رفته و به علت عمق زیاد و سطح شیب نامناسب کانال توان نجات از این کانال را نداشته و در نتیجه از بین می‌روند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: بارها به سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان برای اقدام در زمینه تعبیه حفاظی برای این کانال درخواست کردیم که هربار با بی‌توجهی به سرنوشت این آهوهای کمیاب هیچ‌گونه عمل و یا حتی تعهد به اقدام خاصی صورت نگرفت.

وی بیان کرد: دو سال از عمر احداث این کانال یا به اصطلاح دیگر قتلگاه آهوهای نادر کشور می‌گذرد اما با بی‌توجهی سازمان آب‌و‌برق به این طرح فاقد مطالعه بیش از 25 راس آهو در این کانال غرق شده‌اند.

مولا افزود: خداوند رحمان در قرآن کریم میان مخلوقات خود فرقی قائل نشده است و بر ما واجب است که نسبت به سلامت مخلوقات اللهی با جدیت و مسئولیت برخورد کنیم.

همچنین جمعی از کارشناسان و دوست‌داران محیط‌زیست نیز در نشستی که با حضور اصحاب رسانه تشکیل شد، با انتقاد از عملکرد سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان خواستار رسیدگی مسئولان ارشداستانی به ویژه استاندار خوزستان شدند و خبرنگاران نیز بر حق قانونی خود برای تهیه خبر و انتشار آن به عموم هم‌استانی‌های خوزستانی مبنی بر علت فعالیت‌های این سازمان در حوضه‌های محیط‌زیست تاکید کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه