سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با پرندگان مهاجر مهربان باشیم

زیست بوم

با پرندگان مهاجر مهربان باشیم

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: روش‌های مجاز شکار و صید پرندگان وحشی در فصل شکار استان مازندران براساس دستورالعمل‌هایی پیگیری می‌شود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

ناصر مهردادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این‌که چرا بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر استان مازندران را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند، گفت: استان مازندران به دلیل قرارگیری در یکی از مسیرهای اصلی کریدور پروازی پرندگان مهاجر عرض‌های بالای جغرافیایی واقع در غرب سیبری، آسیای مرکزی و حوزه شمال دریای خزر به سوی عرض‌های پایین جهت زمستان‌گذرانی و نیز برخورداری از آب و هوایی ملایم در نیمه دوم سال به همراه تالاب‌های وسیع همه ساله میزبان ده‌ها گونه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران به دشت‌های جلگه‌ای و تالاب‌های ساحلی است.

وی با بیان این‌که در برخی از مناطق استان شکار پرندگان به عنوان معیشت فصلی منطقه است، افزود: شکار و صید پرندگان مهاجر از دیرباز یکی از فعالیت‌های معشیتی و فصلی مردم حاشیه تالاب‌ها بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز همه ساله بنا به بررسی‌های حاصل از نتایج سرشماری پرندگان مهاجر و اقتضای شرایط محیطی برای گونه‌هایی که شکار تهدیدی برای بقا جمعیت آن به شمار نمی‌رود، پروانه شکار پرندگان به شیوه‌های مجاز و شناخته شده قانونی را برای جوامع محلی و بهره‌بردارانی که شکار معیشت فصلی و عرف منطقه باشد صادر می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی از شکارچیان و بهره‌برداران محلی تالاب‌ها، کمیت و کیفیت برداشت از پرندگان مهاجر را با بکارگیری روش‌های غیرمجاز از حالت معیشتی خارج کرده و در تخلفی آشکار و اعمال شیوه‌های نامناسب و بدون رعایت محدودیت‌های و ممنوعیت‌های قانونی وضع شده باتمام توان ممکن با نصب و برپایی دام‌های هوایی و شب دام‌ها، امنیت زیستی حضور پرندگان را مختل کرده و بی‌محابا به شکار انواع گونه‌های عادی، حفاظت شده و حمایت شده و در خطر انقراض پرندگان مهاجر اقدام می‌کنند.

وی درباره روش‌های مجاز شکار و صید پرندگان وحشی افزود: در حال حاضر شکار و زنده‌گیری مرغابی‌ها به روش دوما به عنوان یکی از روش‌های سنتی و مجاز و پایدار در بهره‌برداری از اردک‌های وحشی مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست بوده و وفق ماده 21 آئین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید برای دامگاه دارانی که شکار مرغابی‌ها برای آنها جنبه حرفه‌ای و معیشتی داشته باشد، پروانه انتفاعی صادر می‌شود، ولی سایر روش‌ها به ویژه دام‌ها و تورهای هوایی، شب دام، گذر و کرس مستند به ماده سه قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده سه قانون شکار و صید ممنوع است.

مهردادی گفت: البته شکار با اسلحه شکاری و با رعایت محدودیت‌های زمانی و مکانی که با دریافت پروانه شکار در تعداد معدود ودر روزها، ساعات و مکان‌های خاصی انجام می‌شود نیز در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و دریافت گزارش سازمان دامپزشکی از روش‌های مجاز است.

وی درباره مجازات افرادی که اقدام به شکار گونه‌های مختلف پرندگان وحشی با استفاده از روش‌های غیرمجاز می‌کنند، افزود: به موجب طرح ساماندهی شکار و صید پرندگان مهاجر در استان مازندران و نیز تصمیمات متخذه در کمیته ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی، هر گونه برپایی دام‌های هوایی، شب دام‌ها، گذر و کرس و سایر شیوه‌های غیرمجاز شکار پرندگان وحشی ممنوع بوده و ضمن اعلام مراتب به تمامی شکارچیان، دامگاه داران و دام تنان مبنی بر پرهیز از هرگونه هزینه جهت برپایی هر یک از روش‌های مذکور، با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز برخورد قانونی و قضایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: شورایعالی حفاظت محیط زیست طبق مصوبه شماره 380 مورخ 29. 10. 93 که در روزنامه رسمی مورخ 31. 4. 93 درج شده و از تاریخ بیستم مرداد ماه امسال قابلیت اجرایی یافته است، جرایم نقدی قابل پراخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار و صید غیر مجاز جانوران را به روز رسانی کرده که طی آن میزان جریمه برای برخی از گونه‌ها تا 10 برابر نرخ گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات موجود و حفاظت از تنوع زیستی شاهد حذف گونه‌های مختلف پرندگان از گستره طبیعت این مرز و بوم نباشیم، زیرا بهره‌برداری پایدار از منابع زیستی تالاب‌ها ضامن حفظ اکوسیستم‌ها و بقای تنوع زیستی است.

مهردادی اظهار کرد: طبق قوانین جاری مربوط به شکار و صید با شکارچیان و صیادانی که قوانین و دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ماده 10 قانون شکار و صید افزود: با استناد بند الف، ب و ج ماده 10 قانون شکار و صید، شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون تحصیل پروانه، شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محل‌های مندرج در پروانه، حمل، عرضه، فروش، و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به ماده 11 قانون شکار و صید عنوان کرد: بر اساس بند الف، ب و ج ماده 11 قانون شکار و صید؛ شکار و صید در فصول و ساعات ممنوع، مبادرت به شکار و صید در مناطق ممنوع و یا خلاف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، شکار و صید با وسایل و از طرق غیرمجاز ممنوع است.

وی یادآور شد: بر اساس ماده 12 قانون شکار و صید؛ شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه ممنوع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه