سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جریمه ۲۰ تا ۶۰ میلیونی برای شکار پرندگان

زیست بوم

جریمه ۲۰ تا ۶۰ میلیونی برای شکار پرندگان

پیگیری مکرر سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استانهای کشور میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش در سال جاری به روز گردید و به عنوان مثال میزان جریمه حقوقی که متخلف باید پرداخت نماید برای دلیجه 20میلیون و برای شاهین، بحری و بالابان 60 میلیون تومان شده است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

پرندگان شکاری گرچه دارای ارزشهای زیبایی شناختی ، اکولوژیکی ، اخلاقی، ورزشی و اکوتوریسمی می باشند اما هیچیک از این موارد به تنهایی قادر به حفظ موجودیت و امکان بهسازی زیستگاه های آنها را ندارند. این پرندگان در چرخه حیات یکی از اجزاء بی بدیل سیستم های طبیعی کره زمین محسوب می شوند و حذف آنها از گردونه حیات، تهدیدی جدی در جهت اختلال در اکوسیستم های طبیعی وابسته به آنها خواهد بود.

به گزارش تابناک، با فرا رسیدن فصل پاییز و همزمان با مهاجرت پرندگان شکاری به استان بوشهر، حفاظت و صیانت از این گونه های مهم حیات وحش و دارای اهمیت بین المللی، باحساسیت و تمرکز بیشتری مورد توجه پرسنل محیط زیست قرار می گیرد.متأسفانه همه ساله افرادی به طمع زنده گیری این پرندگان و بدست آوردن پول بادآورده از آن به کمین این پرندگان نایاب می نشینند که در اصطلاح به آن کوخه نشینی می گویند .

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با عنایت به اهمیت موضوع پس از برگزاری نشست هماهنگی فصل مبارزه با زنده گیری پرندگان شکاری که با حضور مسئولان و محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در منطقه خائیز برگزار گردید، مصاحبه ای با حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام شد که توجه شما خوانندگان گرامی را به آن جلب می نماییم.

لطفاً در مورد پرندگان شکاری استان و نقش آنها در چرخه حیات توضیح دهید.

- پرندگان شکاری روز فعال که اکثر شکاری ها را در بر می گیرد از راسته شاهین سانان هستند که حداقل 25 گونه از آن در استان بوشهر زندگی کرده و برخی نیز در همین استان زادآوری دارند. از تیره شاهینیان که گونه های هدف افراد سودجو در آن قرار می گیرد دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، ترم تای، لیل، بالابان، بحری و شاهین در استان بوشهر حضور دارند. اصولا" پرندگان شکاری در رأس یکی از هرم های غذایی چرخه طبیعت هستند و بدون دخالت انسان جمعیت برخی از حشرات مضر و جوندگان را تنظیم می نمایند و ازدیاد غیرقابل کنترل آنها را ناممکن می سازند .

درمیان پرندگان ذکر شده فوق ،گونه های بالابان و بحری و شاهین جزء گونه های درمعرض خطر انقراض کنوانسیون سایتیس می باشند . با این وجود متأسفانه بدلیل قابلیت دست آموزی و استفاده از آنها در قوش بازی توسط شیوخ متموّل کشورهای حوزه خلیج فارس همواره توجه افراد سودجو و دلالان را به خود جلب نموده اند . این پرندگان جزء پرندگان مهاجر بوده ، مدتی از سال و بخشی از حیات خود را در کشورما سپری می کنند .

 دراین میان استان بوشهر با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی خود سالانه پذیرای صدها پرنده شکاری مهاجر می باشد که جهت زمستان گذرانی به این استان روی می آورند ، اما متأسفانه به دلایل متعدد مورد تهدیدات جدی قرار می گیرند و هرساله تعداد زیادی از آنها از گردونه حیات خارج می گردند و همواره با جمعیتی کمتر به زیستگاه های اصلی خود باز می گردند . این پرندگان در چرخه حیات یکی از اجزاء بی بدیل سیستم های طبیعی کره زمین محسوب می شوند و حذف آنها از گردونه حیات، تهدیدی جدی در جهت اختلال در اکوسیستم های طبیعی وابسته به آنها خواهد بود . بعلاوه عظمت و شکوه آنها در حین پرواز یکی از جلوه های زیبای خلقت خداوند است که باید برای نسل امروز و نسلهای فردا حفظ و نگهداری شود .

نقش سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از زنده گیری این پرندگان و کاهش صدمات وارد شده به حیات وحش و زیستگاه ها چیست؟

- سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از تنوع زیستی سالانه توان و وقت زیادی را صرف مبارزه با جلوگیری از زنده گیری این پرندگان می نماید که بار مالی مضاعفی را نیز تحمیل می کند. علیرغم اهمیت زیاد و ارزشهای اکولوژیک این گونه ها ، مطالعات جامع و کاملی که بعنوان یک سند علمی در دست باشد وجود ندارد، لذا اجرای طرح شناسایی و حفاظت از این گونه ها می تواند کمک شایانی در جهت برنامه ریزی برای حفظ و بقاء این گونه ها باشد .خوشبختانه "برنامه عمل" این پرندگان مهم در سازمان محیط زیست در حال تدوین بوده واجرای طرح مدیریت هر یک از این گونه ها در دستور کارسازمان و اداره کل محیط زیست استان قرار دارد.

جهت مقابله با روند تخریب و گسترش فعالیت های مخرب انسانی ناشی از توسعه احتمالی در زیستگاههای پرندگان شکاری نیاز به بضاعت علمی و گروه کارشناسی و اجرای توانمندی خاص دارد زیرا امکان دفاع از ارزشهای کیفی پرندگان و همچنین حفاظت از زیستگاه به عنوان نوعی الگوی کاربری زمین که همیشه در رقابت با سایر استفاده های فیزیکی قرار دارد به سادگی امکان پذیر نیست. پشتوانه های دفاعی حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش تاکنون کمتر توانسته پایه کمّی پیدا کند زیرا بسیاری از ارزشهای آنها قابل تبدیل به معیارهای معمول مادی نیستند.

تا زمانی که همترازی ارزشهای محیط زیستی با ارزشهای اقتصادی در سطح تصمیم گیران با رغبت پذیرفته نشود یا روشهای ارزیابی و تبدیل ارزشهای کیفی پیشرفت قابل توجهی نکند ، اجباراً باید تلفیقی از همه این استدلالها را بکار گرفت تا شاید صدمات وارد شده به زیستگاهها و حیات وحش به حداقل خود تقلیل یابد.

پرندگان شکاری گرچه دارای ارزش‌های زیبایی شناختی، اکولوژیکی، اخلاقی، ورزشی و اکوتوریسمی می باشند اما هیچیک از این موارد به تنهایی قادر به حفظ موجودیت و امکان بهسازی زیستگاه های آنها را ندارند. زیرا روند توسعه در منطقه به گونه ای خواهد بود که ارزشهای اقتصادی در اولویت قرار خواهد گرفت و در این صورت شاید بتوان با تلفیق کلیه استدلال ها با پشتوانه علمی لازم توجیهی برای حفاظت از این گونه ها ارائه نمود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برای امسال چه اقداماتی را در جهت جلوگیری از زنده گیری این پرندگان انجام خواهد داد؟

این اداره کل در طی هفته جاری و قبل از آغاز فصل کوخه نشینی و قاچاق نسبت به تشکیل جلسه جهت هماهنگی و تبادل نظر روسای ادارت ستادی و شهرستان ها، نامه نگاری با نیروی انتظامی و و برخی یگانهای دیگر جهت همکاری ، تجهیز پاسگاه های محیط بانی و همچنین توزیع تجهیزات انفرادی ، توزیع و تجهیز حفاظتی از قبیل شوکر وافشانه به پرسنل جهت مقابله با متخلفین، تهیه کلاه ایمنی برای موتور سواران و همچنین لباس های شب نما جهت گشت و کنترل های مستمر، کفش وعینک آفتابی و ملبوس جهت پرسنل یگان حفاظت و پرداخت کمک هزینه جهت فصل زندگیری پرندگان شکاری اقدام نموده است.

همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اکیپ های مجهز به خودرو و موتور سیکلت صحرایی و دوربین های دوچشمی و سایر تجهیزات را پیش بینی و عملیات پیمایش را در ارتفاعات را شروع کرده است که این مهم توسط یگان حفاظت این اداره کل طی هفته گذشته و با استفاده از امکانات بیشتر و استفاده از روشهای کارآمد تر از گذشته شکل گرفته است. لذا یگان حفاظت محیط زیست استان در آمادگی کامل برای جلوگیری از کوخه نشینی و زنده گیری پرندگان شکاری قرار دارد.

آیا در خصوص تنبیه متخلفین و جرایم تغییراتی حاصل شده است؟

بله. خوشبختانه با پیگیری مکرر سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استانهای کشور میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش در سال جاری به روز گردید و به عنوان مثال میزان جریمه حقوقی که متخلف باید پرداخت نماید برای دلیجه 20میلیون و برای شاهین، بحری و بالابان 60 میلیون تومان شده است. بدیهی است به جز آن، جریمه کیفری نیز که در قوانین مرتبط آمده بنا به تشخیص قاضی پرونده متخلف تعیین می گردد ، همچنان باقی می باشد. تغییرات جرایم ضرر و زیان کلیه گونه های وحوش در تارنمای این اداره کل (www.bu.doe.ir) آمده است.

چه سازمانهایی و به چه صورت می توانند با شما همکاری داشته باشند؟

- خوشبختانه نیروی انتظامی تعامل و همکاری مناسبی با این اداره کل داشته و در سال جاری نیز مکاتبه ای با ایشان صورت گرفته است. همچنین همکاری گمرکات بوشهر و مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران نیز اهمیت زیادی دارد. امید است با حساسیت بیشتر این عزیزان در بازدید ازگلوگاه ها ،اسکله ها و دیگر مناطق احتمالی تردد قاچاقچیان ، ریسک اقدام به تخلف را بالاتر رفته و این اداره کل را در امر حفاظت از تنوع زیستی کشور و استان یاریگر باشند. در همین جا لازم است از از همکاری های پلیس پیشگیری در بوشهر و شهرستانها و ارگانهای دیگر با ادارات مختلف حفاظت محیط زیست در سراسر استان در سال گذشته تشکر نمایم.

جهت جلوگیری از زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری چه راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه می فرمایید؟

- راهکارها و پیشنهادات زیر را می توان در جهت جلوگیری از زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری مهم و موثر دانست.

-آموزش ، فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی و اطلاع رسانی از مهمترین مواردی است که در کنار دیگر موارد مانند جلوگیری از ورود اتباع بیگانه که جهت قاچاق پرندگان شکاری و شکار پرندگانی چون هوبره وارد استان می شوند و کنترل بیشتر مبادی ورودی ، خروجی و گمرکات استان با هماهنگی که از طرف این اداره کل با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و کشتیرانی و فرماندهی نیروی انتظامی صورت گرفته است دارای اهمیت می باشد.

-همچنین هماهنگی با قضات محترم دادگستری و بیان حساسیت موضوع که منتج به صدور احکام جدی و بازدارنده گردد و جهت برخورد شدیدتر با این گونه متخلفین و عدم تبدیل حبس به جزای نقدی ، تجهیز گارد محیط زیست استان از نظر نیروی انسانی و امکانات حفاظت فردی و بهبود وضعیت معیشتی مأمورین و ارتقاء سطح زندگی آنان

-همکاری نهادهای غیر دولتی (سمن ها) جهت آموزش همگانی و جلوگیری از زنده گیری پرندگان شکاری و نیز همکاری رسانه های عمومی ( نشریات، تارنماهای خبری، خبرگزاری ها و به ویژه صدا و سیما ) در بالا بردن فرهنگ مردم بومی از دیگر موارد با اهمیت است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه