سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شکار پرندگان در سیستان و بلوچستان و فروش آن در کشورهای عربی

زیست بوم

شکار پرندگان در سیستان و بلوچستان و فروش آن در کشورهای عربی

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برخی از پرندگانی که در استان شکار می‌شوند، با قیمت‌های گزاف بصورت قاچاقی به کشورهای عربی انتقال داده می شوند.

‌‌وحید پورمردان در گفت وگو با ایسنا- ‌افزود: پرندگان شکاری از دیرباز مورد علاقه شیوخ عرب حوزه خلیج فارس بوده و افراد سودجو و قاچاقچیان پرنده در استان باهزینه های گزاف اقدام به زنده گیری و تعلیم پرندگان شکاری جهت استفاده در شکار می کنند در همین راستا همه ساله با ورود پرندگان مهاجر شکاری به استان تعدادی از افراد با استفاده از روش‌های «کوخه نشینی» و «پهن کردن رشته تورهای زنده گیری» اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری جهت قاچاق و فروش این پرندگان به کشورهای عرب نشین منطقه می کنند.

وی بیان کرد: از ابتدای آبانماه امسال باحضور مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان در نوار ساحلی و با همکاری محیط بانان شهرستان کنارک  2 بهله پرنده شکاری دلیجه از متخلقان شکار و صید در کنارک کشف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر پرندگان یاد شده 24 رشته تور زنده گیری پرندگان شکاری جمع آوری و 12 باب کوخه تخریب و دو نفر متخلف نیز در همین زمینه دستگیر و به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

وی اظهارکرد: با توجه به وسعت زیاد زیستگاههای این پرندگان و مسیر مهاجرتی آنها در جنوب استان، یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با شناسایی این مناطق، تجهیز یگان های محیط زیست شهرستانهای تابعه و  تشکیل گروه های سیار از محیط بانان  سراسر استان، اقدام به گشت و کنترل در این مناطق کرده تا عرصه را برای حضور متخلفین شکار و صید تنگ کنند و در صورت مشاهده متخلفین سریعاً به دستگیری آنان اقدام و به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی ‌کنند.

پورمردان ضمن هشدار به صیادان پرندگان شکاری افزود: براساس مصوبه شماره 380 شورایعالی حفاظت محیط زیست میزان جریمه ضرر و زیان شکار و صید و زنده‌گیری یک بهله دلیجه 200 میلیون ریال (بیست میلیون تومان) و انواع پرندگان شکاری (شاهین، بحری و بالایان) مبلغ 600 میلیون ریال (60میلیون تومان) تعیین شده و متخلفان علاوه بر پرداخت جریمه ضرر و زیان محیط زیست ملزم به پرداخت جرائم متعلقه از طرف دادگستری نیز خواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه