سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شترهایی که به بهانه حفظ محیط زیست کشته شدند!

زیست بوم

شترهایی که به بهانه حفظ محیط زیست کشته شدند!

منبع: تابناک

در ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان بوئین زهرا و در انتهای ناحیه کشت و صنعت «الله‌آباد»، زمین‌های بیابانی به گستره صدها هکتار وجود دارد که گله های شترش، توجه هر بیننده و رهگذری را به این طبیعت زیبا جلب می کند؛ شترهایی که اداره کل منابع طبیعی شهرستان مذکور به بهانه حفاظت از محیط زیست در حال کشتن آنهاست و تا کنون نیز چندین شتر را کشته است.

بنا بر اخبار رسیده، اداره کل منابع طبیعی شهرستان بوئین زهرا پس از آنکه چرای بی رویه شترهای منطقه «الله آباد» را عامل اصلی از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان زایی در منطقه قلمداد کرد، در اقدامی عجیب و با حمایت سایر دستگاه های شهرستانی، داستان تلخی را برای شترداران منطقه رقم زد.

به گزارش «تابناک» کارکنان اداره کل منابع طبیعی شهرستان بوئین زهرا از توابع استان قزوین، در روزهای اخیر با گرفتن مجوزهای لازم از مسئولان قضایی شهرستان و در راستای پاک سازی منطقه «الله آباد» این شهرستان از شتر، به محل زندگی صاحبان شتر مراجعه و در برابر دیدگان دامداران اقدام به کشتن تعدادی از شترها کردند.

جزئیات این رویداد، گویای آن است که اداره کل منابع طبیعی شهرستان مذکور از مدت ها قبل، چرای بی رویه شتر در منطقه را یکی از دلایل کاهش پوشش گیاهی و بیابان زایی قلمداد کرده و برای برخورد با این موضوع، دست به دامن مراجع قضایی شهرستان شده بود.

هرچند مراجع قضایی شهرستان با صدور دستوری در این رابطه، خواستار حل و فصل عادلانه موضوع می شوند بر اساس خبرهای رسیده و فیلم ویدئویی موجود، مأموران منابع طبیعی بدون اطلاع قبلی به دامداری های منطقه الله آباد رفتند و در برابر دیدگان روستائیان و دامداران، چند تن از شترهای دامداران را کشتند؛ اقدامی که بر خلاف میل و خواهش های دامداران رخ داد.

«امیر نادری»، بخشدار مرکزی شهرستان بوئین زهرا ضمن تأیید اتفاق مورد اشاره به «تابناک» گفت: در این منطقه، یکسری شترهایی وجود دارد که به مراتع آسیب می زنند. از چند سال قبل سازمان محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی شکایت کردند و خواستار این شدند که این شترها از منطقه حذف شوند.

در این باره دادستانی هم نظر دو سازمان مذکور را تأیید کرد و حکم داد که این شترها از منطقه حذف شوند.

«نادری» ضمن بی اطلاعی از جزئیات و چرایی حکم دادستانی برای کشتن شترها، اضافه کرد: من از جزئیات حکم دادستانی اطلاع ندارم؛ اما این خبر صحت دارد و چند روز پیش مطلع شدیم، کارکنان منابع طبیعی با همراهی نیروهای انتظامی شهرستان به محل نگهداری شترها رفتند و تعدادی از این شترها را ذبح کردند.

این مقام محلی در مورد موضع فرمانداری شهرستان در برابر این حرکت افزود: ما این اقدام کارکنان منابع طبیعی را تأیید نمی کنیم. آن حیوان زبان بسته گناهی نداشته و مسئولان منابع طبیعی اگر بر خلاف حکم دادستان رفتار کرده اند، باید پاسخگو باشند.

گفته های بخشدار مرکزی شهرستان بوئین زهرا که تأییدی بر ماجرای عجیب رخ داده است، پرسش هایی را در ذهن تداعی می کند که پاسخ به آنها، به افکار عمومی واگذار می شود.

چگونه ممکن است، پرورش شترهایی که شغل اجدادی دامداران منطقه است و رفته و رفته نیز بر اساس توسعه لجام گسیخته صنعت و کشاورزی، بستر حیات برای آنها محدودتر شده، عامل حذف پوشش گیاهی و شیوع ریزگرد تلقی شوند؛ اما حفر بی رویه و غیرمجاز آب، توسعه کشاورزی بی برنامه و ساخت و ساز صنعتی در این مهم نادیده گرفته شود؟

با فرض اینکه معدود شترهای باقی مانده در منطقه که معاش دامداران به آن وابسته است، عامل اصلی فرسایش خاک و بیابان زایی باشد، آیا ممکن نبود با خرید عادلانه شترها و انتقال آنها به مناطق مستعد و یا ساخت سوله های مناسب، راه های منطقی تری را برای برخورد با این حیوانات انتخاب کرد؟

آیا برای آن دامدار روستانشینی که شغل اجدادی اش پرورش شتر بوده و اکنون محکوم است تا در برابر دیدگانش، تنها سرمایه های زندگی اش، کشته شود، حق اعتراض و پیگیری وجود دارد؟

بخشدار مرکزی بوئین زهرا معتقد است، اگر اقدام کارکنان منابع طبیعی بر خلاف حکم دادستانی باشد، آنها باید پاسخگو باشند. سؤال اینکه اگر این حکم عیناً حکم دادستانی باشد، اشکالی بر آن وارد نیست؟ و باید این رفتار تا حذف آخرین شتر در منطقه ادامه یابد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه