پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر مرگ 8 هزار ایرانی با گاز دی اکسید کربن (CO2) / یکه تازی قاتل خاموش

خبر

مرگ 8 هزار ایرانی با گاز دی اکسید کربن (CO2) / یکه تازی قاتل خاموش

آمارها نشان می‌دهد در 10 سال گذشته حدود هشت هزار شهروند بر اثر استنشاق گاز منو اکسید کربن جان خود را از دست داده اند. مسئولان مرتبط با این حوادث می‌گویند در این زمینه وظیفه مستقیم ندارند و رسانه ملی باید برای پیشگیری از وقوع گازگرفتگی به میدان بیاید.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری مهر ـ گروه اجتماعی: گازی بی رنگ و بی بو است و به آرامی آدمی را از پای در می آورد. آمارها نشان می دهد در ۱۲ سال اخیر حدود ۱۰ هزار شهروند ایرانی جان خود را به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن از دست داده اند. استاندارد نبودن بخاری همواره به عنوان یکی از دلایل مرگ و میر بر اثر گاز منو اکسید کربن مطرح شده است. سید جلال ملکی کارشناس آتش نشانی دراین باره می گوید: در یک جمله می توان گفت که مهمترین عامل گاز گرفتگی بی احتیاطی شهروندان است. همه گاز گرفتگی ها هم مربوط به بخاری نیست چراکه دود اگزوز در پارکینگ، روشن بودن اجاق گاز و غیره هم در ردیف این حوادث دسته بندی می شوند.  وقتی شهروندان به سادگی از احتمال مسدود بودن لوله بخاری، نصب و راه اندازی صحیح بخاری و استفاده از لوله های بخاری آکاردونی عبور می کنند دیگر منواکسید کربن با آنها شوخی ندارد.

ملکی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکار ها برای فهمیدن عملکرد مطمئن بخاری داغ بودن لوله آن است تاکید می‌کند: یک بخاری در وضعیت استاندارد حتی اگر روی شمعک هم باشد لوله آن گرم می شود.

یک آبگرمکن و بخاری به اندازه ۶۰ انسان اکسیژن مصرف می کند

سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه یک بخاری گازی به اندازه مصرف ۱۰ انسان و یک آبگرمکن دیواری به اندازه مصرف ۵۰ انسان اکسیژن مصرف می کند می گوید: شاید فکر کنید بیشتر خفگی ها در حمام به دلیل نصب آب گرمکن بوده است در حالی که در بسیاری موارد اکسیژن محیط تمام می شود. با کوچک تر شدن فضای آپارتمان ها و استفاده از یونولیت و پنجره های چند جداره دیگر راهی برای نفوذ و جابجایی هوا در خانه ها نیست و همین موجب سکون هوا می شود در حالی که برخی ساختمانها پشت بخاری محفظه ای به بیرون باز می کنند تا هوا در جریان باشد.

نصب سنسورهای حساس به گاز باید الزامی شود

ملکی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست از سنسورهای حساس به گاز در خانه ها استفاده شود می گوید: قیمت آنها در سال گذشته حدود ۳۵ دلار بود که اگر نصب شود حتی گاز شهری را هم هشدار می دهند اما نمی توان گفت صد در صد خوب است چون احتیاط فرد هم لازم است. با این حال اگر قانون الزام کند که در آپارتمان های زیر ۶۵ متر این سنسورها نصب شود بسیار خوب خواهد شد.

مهمترین دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی

استفاده از وسايل گازسوز و گرمايشي بدون دودکش
نقص در دودکش و نشست گاز در فضاي مسکوني
استفاده از وسايل خوراک پزي براي گرمايش
به کارگيري روشنايي گاز به مدت طولاني به خصوص در فضاي بدون تهويه
ضعف در دودکش شومينه
معيوب بودن مشعل شوفاژ
آبگرمکن هاي ديواري و زميني به ويژه وقتي که دودکش مناسب ندارند
روشن گذاشتن خودرو در پارکينگ
نبود تهويه درست و مناسب در محيط
تخليه نشدن گازهاي مضر و جايگزين نشدن هواي تازه
نقص فني در وسايل گرمازا
استفاده از دودکش مشترک
نيم سوز بودن زغال چوب
نقص فني در شبکه تهويه

 

آمارهای پزشکی قانونی کشور به عنوان تنها متولی تائید مرگ‌های غیر طبیعی نشان می دهد از سال ۸۴ تا ۹۳ حدود ۸ هزار شهروند ایرانی جان خود را بر اثر استنشاق گاز منو اکسید کربن از دست داده اند.

 محمد رضا یوسفی پور مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز کشور به عنوان متولی اصلی پیشگیری از وقوع حوادث گاز می گوید: مشکلات ناشی از نصب دودکش غیر استاندارد و مسائل مربوط به دودکش های غیر ایمن عامل ۷۶ درصد حوادث گاز گرفتگی در کشور است. در این باره اخیرا مکاتباتی بین وزیر نفت با وزرای راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع تجزیه و تحلیل مهمترین دلایل حوادث گازی انجام شده است. علاوه بر این مذاکرات و مکاتباتی بین شرکت ملی گاز، سازمان نظام مهندسی، رسانه ملی و هلال احمر به منظور بررسی مهمترین راهکارهای کاهش حوادث گازی هم انجام شده است. بر این اساس سازندگان ساختمان باید در تمامی مراحل طراحی، معماری و ساخت و ساز واحدهای مسکونی و ساختمانی کنترل و برنامه ریزی مناسبی برای تهویه هوای داخل ساختمان و نصب استاندارد و ایمن دودکش ها داشته باشند.

یوسفی پور با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز هیچ گونه مسئولیتی در قبال حوادث گازی در کشور ندارد و اقدامات فرهنگی صرفا به خاطر رضای خدا انجام می شود، گفته است: در شرایط فعلی متولی فرهنگ سازی درباره مصرف ایمن و بهینه گاز در کشور شرکت ملی گاز نیست و مسئولیت آن با رسانه ملی است.

...................................................

* گزارش از سید هادی کسایی زاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه