پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زایمان طبیعی و فایده‌های آن

خبر

زایمان طبیعی و فایده‌های آن

کارشناس مسئول مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در سال‌های اخیر به علت عدم آگاهی مردم از عوارض زایمان سزارین، نگرش منفی و باور اشتباه بانوان درباره زایمان طبیعی و البته گاه فشار خانواده، باعث شده که زایمان سزارین، افزایش یابد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

به گزارش ایسنا، مریم سلطانی اظهار کرد: مادران جوان از فایده‌های زایمان طبیعی آگاه نیستند و به همین دلیل و البته دلایل دیگر مانند ترس بی‌مورد از زایمان طبیعی، روش زایمان سزارین را انتخاب می‌کنند که به یقین، مشکلاتی را برای خود و نوزادشان پذیرا می‌شوند؛ مشکلاتی که در زایمان طبیعی وجود ندارد یا بسیار اندک است.

وی افزود: آن چیزی که امروزه به نام حرفه و دانش مامایی معروف است، ادامه مامایی سنتی نیست، بلکه دانشی است که به مشاوره، آموزش، مراقبت، پیشگیری، حمایت، تحقیق، تشخیص و درمان مادر و جنین او می‌پردازد.

سلطانی در خصوص اینکه زایمان به روش طبیعی بهتر است یا سزارین، تصریح کرد: این موضوع، دغدغه ذهنی مادر باردار واطرافیان اوست، سلامت زایمان، یعنی تحویل مادر و نوزاد سالم به آغوش خانواده است.

کارشناس مسئول مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اضافه کرد: زایمان طبیعی از قدیم تنها روش زایمان بوده است و باید توجه کرد که بدن زن طوری طراحی شده که بتواند به صورت طبیعی و بدون دخالت پزشکی به جز موارد خاص زایمان کند.

سلطانی با اشاره به اینکه یکی از باورهای اشتباه این است که از محاسن زایمان سزارین، عدم فشار بر روی سر نوزاد است، خاطرنشان کرد: استخوان‌های سر نوزاد به نحوی خلق شده که فشار را به خوبی تحمل می‌کند و نه تنها عارضه‌ای برای نوزاد ندارد، بلکه باعث افزایش نمره بهره هوشی او نیز می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: اعتقاد به تک فرزندی نیز باعث شده که مادران به سمت زایمان سزارین بروند چون می‌خواهند تنها زایمان‌شان بدون درد باشد، در صورتی که درد زایمان طبیعی بیشتر از زایمان سزارین نبوده و درد به خاطر انقباضات رحم است که با افزایش درد، ترشح هورمون آندورفین بیشتر شده و در نتیجه باعث کاهش درد می‌شود.

وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته، زایمان طبیعی را موفقیت بزرگ و سزارین را شکست تلقی می‌کنند، تا جایی که کلوپ‌های حمایت از سزارینی‌ها تشکیل می‌شود تا آنان را از نظر روحی حمایت کند.

کارشناس مسئول مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افزود: در روش طبیعی، مدت بستری شدن در بیمارستان نسبت به روش سزارین کمتر بوده و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره خیلی سریع‌تر است.

وی همچنین اضافه کرد: در سزارین بهبود جراحی آسان نبوده و چند روز بعد از جراحی مادر هنوز نیاز به مسکن داشته و برای حرکت کردن به کمک اطرافیان نیاز دارد.

سلطانی با اشاره به اینکه خطر ایجاد لخته بعد از زایمان سزارین 10 برابر زایمان طبیعی است، تصریح کرد: در کم تحرکی خطر تشکیل لخته در پاها وجود دارد که در صورت بی‌توجهی، لخته وارد جریان خون شده و مادر دچار تنگی نفس می‌شود که بسیار خطرناک و کشنده است.

وی خاطرنشان کرد: خونریزی در جراحی سزارین 2 برابر زایمان طبیعی است؛ به طوری که سه درصد زنان بعد از عمل سزارین نیاز به تزریق خون پیدا می‌کنند. هرچه تعداد سزارین بیشتر باشد احتمال چسبندگی جفت به دیواره رحم هم بیشتر می‌شود و خونریزی حین زایمان تشدید می‌شود.

سلطانی اظهار کرد: در زایمان طبیعی به دلیل هوشیاری مادر و شروع زودتر شیردهی و موفقیت در تداوم تغذیه نوزاد با شیر مادر بیشتر می‌شود. در زایمان طبیعی از داروی بیهوشی استفاده نمی‌شود که در سزارین، این دارو از طریق جفت به بدن نوزاد رسیده و گاهی نوزاد واکنش‌های طبیعی را ندارد.

کارشناس مسئول مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، از فواید دیگر زایمان طبیعی را فشار بر روی دستگاه تنفسی برشمرد که باعث تخلیه کامل مایع از اعماق ریه نوزاد شده و مشکلات تنفسی در این نوزادان در مقایسه با نوزادان سزارینی، کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مادر به صورت طبیعی زایمان می‌کند نوزاد در تماس با باکتری‌های محافظت کننده قرار می‌گیرد و این باکتری‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی نوزاد، بهتر شدن گردش خون و تحریک سیستم قلبی - عروقی می‌شود و نوزاد را برای تولد آماده می‌کند.

سلطانی تصریح کرد: در زایمان طبیعی، وقتی نوزاد متولد می‌شود که مراحل تکامل به پایان رسیده است ولی انتخاب زمان نادرست سزارین، منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود.

وی به مادران باردار توصیه کرد: به جای اینکه مادران نخستین راه زایمان کم درد را جراحی سزارین بدانند، روش‌های کاهش درد زایمان را فرا گیرند.

کارشناس مسئول مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در پایان یادآور شد: مادران باردار برای داشتن اطلاعات بیشتر می‌توانند به ماماهای دارای تجربه حوزه بهداشت استان، در مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند و ضمن اعتماد داشتن به آنان، اجازه دهند که همکاران ماما در مورد نحوه زایمان تصمیم‌گیری کنند و هیچ وقت بخاطر ترس از درد، زایمان سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح ندهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه