جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر 6 راهکار برای مقابله با کمر درد

خبر

6 راهکار برای مقابله با کمر درد

برگرفته از روزنامه اطلاعات

ترجمه از: نیلوفر حیدرزاده
 

هر کس به ستون فقرات خود بیش از حد فشار بیاورد در مدت زمان کوتاهی به دردی سخت مبتلا می‌شود و امکان دارد در صورت درمان نکردن به موقع آن، تا پایان عمر، این درد را همراه خود داشته باشد.

برای پیشگیری از کمردرد و حتی رسیدن به راه حل سریع درمان آن، پزشکان متخصص، راه‌حل‌های مناسبی را پیشنهاد داده‌اند. ابتدا باید دید کمر درد چیست و چه کسانی با آن آشنا یا بیگانه هستند.

به گفته متخصصان، حدود دو ـ سوم مردم حداقل یک بار در زندگی خود، از کمردرد شکوه و ناله می‌کنند. عوامل گوناگونی باعث ایجاد این بیماری می‌شود. به شرح زیر است:

تحرک کم بدنی، فشار بیش از حد به ستون فقرات.

معمولاً کمردرد در یک لحظه خود را نشان داده و سپس برای مدتی کوتاه ناپدید می‌شود و این دوره حتی ممکن است تا یک ماه هم ادامه پیدا کند بدون اینکه انسان از وجود آن در بدن خود آگاه باشد، سپس این بیماری به مرور علائم خود را نشان داده و درد سختی را به ستون فقرات وارد می‌کند و فقط در این زمان است که انسان به دنبال درمان آن می‌رود، درمانی که با صرف وقت و هزینه بالا، همراه خواهد بود.

برای رهایی از این پروسه سخت، چند پیشنهاد ارائه شده است تا انسان از ناراحتی کمردرد به دور باشد.

پیشنهادهای فوق چنین است:

1ـ تحرک بیشتر

اگر شاغل و در اداره مشغول به کار هستید، به‌طور ثابت پشت میز نباشید، در طول ساعات کار باید چندین بار از جای خود بلند شده و حرکت کنید، کمی دست‌ها را به طرفین خود بکشید.

پروفسور میشاییل مایر پزشک ارشد کلینیک مرکز جراحی ستون فقرات مونیخ چنین توصیه می‌کند: شما می‌توانید هرطور که مایل هستید روی صندلی بنشینید اما نکته مهم این است که برای یک مدت طولانی به‌طور ثابت ننشینید.

وی توصیه می‌کند هر از گاهی از جای خود بلند شده چند قدم برداشته به حالت کششی، دست‌ها را به طرفین خود گردش داده و دوباره به پشت میز کار باز گردید. این کار باعث به جریان انداختن گردش خون در عضلات کمر و ماهیچه‌های ستون فقرات شده و جلوی کمر درد را می‌گیرد.

دکتر مایر همچنین به کسانی که در خانه هستند توصیه می‌کند: در طول روز تحرک داشته باشید، به اندازه کافی شرایط برای ایجاد تحرک در اطراف انسان وجود دارد.

پیاده‌ روی کردن بهترین راه برای تقویت عضله کمر بوده و اجازه پنهان شدن بیماری در این ناحیه را نمی‌دهد.

2ـ ورزش منظم

در هفته 2 یا 3 روز ورزش آن هم هر روز به مدت 30 دقیقه، اگر به‌طور منظم انجام شود برای پیشگیری از کمردرد بسیار مفید است.

هر نوع ورزشی را می‌توان در ردیف برنامه گنجاند، تا عضلات کمر را قوی کند.

دکتر مایر بر این باور است که همه می‌توانند ورزش کنند و سالم و شاد باشند.

وی معتقد است در میان ورزش‌های متعددی که وجود دارد شنا کردن بیشترین تأثیر را در رفع بیماری کمردرد دارد و پس از آن دوچرخه‌سواری قرار می‌گیرد، البته به یاد داشته باشید که هنگام دوچرخه‌سواری باید کمر را راست نگه داشت تا این ورزش تأثیر مثبتی بر عضلات کمر داشته باشد.

دکتر مایر درباره انجام توصیه ورزشی برای افراد سالمند می‌گوید که این نوع افراد می‌توانند با مشورت با پزشک خود نوع ورزش مناسب را مشخص کرده نسبت به انجام آن اقدام کنند.

3ـ کاهش وزن

اضافه وزن به کمر انسان آسیب می‌رساند، از این‌رو سعی کنید وزن خود را کاهش بدهید.

دکتر مایر می‌گوید: هر یک کیلو اضافه وزن، به همان نسبت به کمر انسان فشار آورده باعث بیماری کمر درد می‌شود.

دکتر مایر اضافه وزن را عامل اصلی بیماری کمر درد در اکثر بیمارانی که به مرکز جراحی ستون ففقرات مونیخ مراجعه کرده‌اند می‌داند.

وی توصیه می‌کند با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش می‌توان اضافه وزن را کاهش داد.

4ـ قوی کردن ماهیچه‌های کمر و شکم

زمانی که انسان یکباره در کمر خود احساس درد کند، این ناحیه از بدن مستعد تداوم درد می‌شود و یگانه راه مقابله با آن، قوی ساختن ماهیچه کمر و شکم است.

این مهم فقط با ورزش کردن به دست می‌آید چرا که به گفته دکتر مایر، چنانچه ماهیچه‌های کمر و شکم با هم هماهنگ باشند هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نخواهد شد تا تبدیل به کمر درد شود.

انجام تمرینات ورزشی مناسب عضلات کمر و شکم با مشورت باشگاه‌های ورزشی یا پزشکان فیزیوتراپ باید انجام شود چرا که برخی افراد ناخواسته به فکر تقویت عضلات کمر افتاده و از عضلات شکم غافل می‌شوند، لذا نتیجه معکوس خواهد داشت.

5ـ پرهیز ازبلند کردن اشیای سنگین

انسان هنگام بلند کردن اشیاء‌ سنگین 3 اشتباه را مرتکب می‌شود:

ـ اشتباه نخست: هنگام بلند کردن اشیاء سنگین کمر را خم کرده و به حالت نیم دایره در می‌آییم. با این کار تمام فشار را به ستون فقرات منتقل کرده و آن را آماده کمردرد پنهان می‌کنیم.به گفته دکتر مایر برای بلند کردن اشیاء سنگین باید کمر در حالت صاف باشد تا بتوان فشار وارده را به ناحیه ران پا و زانو منتقل کرد. نکته مهم‌تر این است که اشیاء‌سنگین را هنگام بلند کردن حتماً به بدن خود نزدیک کنید تا فشار وارده به ستون فقرات به حداقل برسد.

ـ اشتباه دوم: حمل کردن نامتوازن اشیا.

این کار به ستون فقرات انسان به‌طور نامنظم فشار وارد کرده و منجر به بیماری کمر درد می‌شود.

متخصص فیزیوتراپ آلمانی اولویکه اشتاین توصیه می‌کند هنگامی که برای خرید مایحتاج زندگی می‌رویم باید وسایل خریداری شده را در دو کیسه هم‌وزن قرار داده تا با بلند کردن آنها، فشار متوازن به دو طرف بدن وارد شود. برخی افراد هستند که خرید خانه را با هر مقدار سنگینی که داشته باشد با یک دست بلند کرده و به راه می‌افتند و در طول راه چند بار جای آن را در دست چپ یا راست تغییر می‌دهند.

به گفته وی این کار، یک اشتباه بزرگ است و نتیجه آن بیماری پنهان کمر درد می‌شود.

پروفسور مایر در این رابطه توصیه می‌کند در زمان حمل چمدان سنگین از نوع چرخدار آن استفاده شود در غیر این‌صورت هنگام بلند کردن چمدان یا ساک دستی سنگین، هر چند دقیقه آن را زمین گذاشته و با دست دیگر برداشته و دوباره حرکت کنیم تا سبب فشار یک طرفه به ستون فقرات نشود.

ـ اشتباه سوم: هنگام پرتاب کردن اشیاء با وسیله خاصی، مثل برف پارو کردن، باید بدانیم برداشت حجم بالای برف با پارو و پرتاب کردن آن به نقطه دیگر، روش مناسبی دارد تا به کمر فشار وارد نکند.

دکتر مایر می‌گوید: برخی از یک سمت بدن خود هنگام برف پارو کردن و پرتاب آن استفاده می‌کنند، باید توجه کرد که در این زمان، دو مرحله فشار به ستون فقرات وارد می‌شود، یکی هنگام بلند کردن پاروی پر از برف، دوم هنگام پرتاب کردن آن برای تخلیه شدن پارو از برف.

وی توصیه می‌کند: در این رابطه برای اینکه به ستون فقرات به صورت مناسب و کمتر فشار وارد شود به صورت چرخشی پاروی حامل برف را به سمت جلو حرکت دهیم تا دچار کمردرد نشویم برای این منظور باید پاروی برف‌دار را نزدیک بدن گرفته، به آرامی چرخیده و سپس پارو را تخلیه کنیم.

6ـ درست خوابیدن

برخی احتمال کمردرد به دلیل درست نخوابیدن را کمتر در علت بروز آن دخالت می‌دهند و در حالی که یکی از دلایل ابتلا به بیماری کمر درد، موضوع درست نخوابیدن است.برای اینکه کمرتان شب‌ها آرام باشد و استراحت کند لازم است که از یک تشک خوب و بالش راحت استفاده کنید.

دکتر مایر معتقد است که تشک باید کمی سفت و کمی هم نرم باشد، برخی فروشندگان به مشتریان خود توصیه می‌کنند یک تشک را به مدت طولانی در منزل خود امتحان کرده و سپس نظر خود را بگویند.

پس از 4 تا 6 هفته متوجه می‌شویم که آیا این تشک مناسب و راحت است یا نه؟

این موضوع در مورد بالش هم صدق می‌کند و هنگام خرید آن هم باید حساس باشیم. دکتر مایر این راهکارهای ششگانه را گام مهمی برای فرار از بیماری کمر درد دانسته و به همه توصیه می‌کند تا با دقت بیشتر درباره نحوه نشستن، راه رفتن، خوابیدن و کار کردن، به کمک ستون فقرات خود بشتابیم تا درد بر آن فایق نشود.

* منبع: مجله آلمانی umschau

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه