دوشنبه, 28ام مرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کمی خواب بیشتر؛ زندگی بهتر

خبر

کمی خواب بیشتر؛ زندگی بهتر

باورتان می‌شود حتی 25 دقیقه خواب بیشتر در کودکان سنین مدرسه می‌تواند کارآیی آن‌ها را در طول روز تغییر اساسی بدهد. متخصصان متوجه شده‌اند کودکانی که همین مقدار کم را به خواب خود اضافه کنند، در طول روز در مدرسه کمتر دچار تحریک پذیری و پریشانی شده و حواسشان کمتر پرت می‌شود.

علاوه بر این گریه و قشقرق هم در آن‌ها با همین خواب اضافه کمتر می‌شود. متخصصان معتقدند داشتن یک زمان مشخص برای خواب و برنامه مشخص روزانه درکودکان لازم است. و تغییر این برنامه ممکن است برای آن‌ها گران تمام شود. بنابر این اگر فرزندتان با اصرار از شما خواست که نیم ساعت بیشتر بیدار باشد تا برنامه مورد علاقه‌اش را ببیند، به او توضیح دهید که همین نیم ساعت هم ضررش زیاد است. خمیازه کشیدن، گیجی، بیش فعالی و کم توجهی، تحریک پذیری و افت یادگیری از علایم کم خوابی کودکان در شب هستند.

اغلب کودکان مدرسه‌ای بعد از ساعت 9 شب به تخت خواب می‌روند و آمارها نشان داده که 43 درصد پسران 10 تا 11 ساله کمتر از میزان مورد نیازشان می‌خوابند. انجمن خواب آمریکا توصیه می‌کند کودکان 5 تا 12 ساله نیاز به 10 ساعت خواب شبانه دارند.

بنابر این با تعیین یک ساعت مشخص برای خواب کودک را قبل از خواب غذای سبک بدهید و از دادن نوشابه‌های کافئین دار و شکلات در طول عصر خودداری کنید. چرت زدن نزدیک شب و شام سنگین می‌تواند خواب کودک را مختل کند.

به کودک یاد بدهید که سر ساعت باید بخوابد و حتی برای تمام کردن مشق‌هایش هم اجازه ندارد بیدار بماند. این کار نه تنها به خواب او لطمه‌ای نمی‌زند بلکه باعث می‌شود او تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به انجام تکالیفش بکند. تماشای تلویزیون و...و استفاده از تلفن همراه و... را در تخت خواب، قبل از خواب ممنوع کنید.

آمادگی برای خواب را نیم ساعت زودتر شروع کنید. این طوری تا کودک مسواکش را بزند و کتاب قصه‌ای ورق بزند، خوابش خواهد گرفت و بالاخره تا نیم ساعت بعدخوابش می‌برد‏.
 

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه