جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر مسمومیت با منوکسیدکربن مرگباراست

خبر

مسمومیت با منوکسیدکربن مرگباراست

مسمومیت با منوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است و برای پیشگیری از بروز آن باید توصیه‌های ایمنی در مورد استفاده از وسایل حرارتی را رعایت کرد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Converse Earthy Tones Unevenness Chuck Taylor All Star - 572547C

به گزارش ایسنا،‌ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اعلام کرد:‌ علایم تماس طولانی با منوکسید کربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، وزوز گوش و خواب آلودگی است. در ادامه تماس، فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شود.

 تماس با مقادیر بالای COدر مدت طولانی می تواند سبب تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ شود.

این گزارش می افزاید: علایم مسمومیت با منوکسید کربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین تری از منوکسیدکربن بروز می‌کند.

به توصیه این مرکز، در هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها الزامی است و سرد بودن لوله دودکش بخاری، دلیل بر خارج نشدن دود و گاز سمی است.

بر اساس این گزارش، استفاده از آب گرمکن نفتی یا گازی یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام یا محیط‌های کوچک دربسته منجر به سوخت ناقص و مسمومیت با گاز خواهد شد. منوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بدون طعم و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می‌شود.

بر اساس این گزارش، در هنگام بروز آتش سوزی علاوه بر ایجاد گاز منوکسید کربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می شود که شدیداً سمی است.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود و در برخی موارد علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ ظاهر می شوند.

بر پایه این گزارش،‌ تماس طولانی مدت با مقادیر کم گاز منوکسید کربن می تواند فرد را به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا کند. همچنین تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن بویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

بنابراین گزارش، مواردی از مسمومیت‌های کشنده با منوکسید کربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده‌اند. حضور در گاراژهای در بسته که در آن خودرو با موتور روشن وجود دارد، خطر بروز مسمومیت با منوکسید کربن وجود دارد.

گفتنی است، نخستین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال وی به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مصدوم، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه