جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی ارسی‌های رنگی در بوشهر زنده‌اند

صنایع دستی

ارسی‌های رنگی در بوشهر زنده‌اند

معاون صنایع دستی استان بوشهر عبابافی، صنایع‌ دستی دریایی، گبه، گلیم و گره‌چینی (اُرسی) را از جمله صنایع دستی محبوب این استان دانست.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Sneakers Nike Shoes

عبابافی


بهروز حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: عبابافی یکی از صنایع دستی مشهور استان بوشهر است. عبا به‌وسیله‌ی دستگاه‌های بافندگی چهاروردی (دستگاهی که چهار ستون دارد) بافته می‌شود. مواد اولیه‌ی آن نیز پشم شتر یک‌ساله است؛ دلیل این‌که برای عبابافی از پشم شتر یک‌ساله استفاده می‌شود این است که این پشم لطیف است.


او ادامه داد: عبا در استان بوشهر رنگ نمی‌شود و به رنگ طبیعی خود پشم است. عبای این استان غالبا به رنگ سفید، مشکی و چند رنگ از طیف قهوه‌یی است. عبابافی در استان بوشهر منحصربه‌فرد است. از این نظر که هیچ استانی عبابافی را در ریسندگی به ظرافت استان بوشهرانجام نمی‌دهد. نخ عبا در این استان به ظرافت نخ قرقره‌ای است که لباس از آن تهیه می‌شود و وزن عبا نیز از یک کیلوگرم بیشتر نیست. بیشتر مشتریان عبای استان بوشهر، مردم کشورهای عربی و کشورهای حوزه‌ی خلیج‌ فارس هستند.


گره‌چینی


حسینی با معرفی گره‌چینی به عنوان یکی دیگر از رشته‌های صنایع دستی خاص بوشهر، گفت: در این استان، پنجره‌هایی به نام «اُرسی» ساخته می‌شوند. اجزای این پنجره‌ها، چارچوب و شیشه‌های رنگی است. چارچوب این پنجره‌ها از چوب درخت ساج تهیه می‌شود. ویژگی مشخص چوب درخت ساج این است که در برابر رطوبت مقام است و موریانه‌ها نمی‌توانند آن را بجوند. البته چوب این درخت ارزشمند و گران است.


صنایع دستی دریایی


حسینی با بیان این‌که صنایع دستی دریایی یکی از آثار محبوب استان بوشهر است، درباره‌ی آن توضیح داد: با انواع صدف‌های دریایی، کالاهای صنایع دستی مانند مجسمه‌های مختلف تهیه می‌شود. این آثار غالبا مورد پسند جوانان و زنان‌اند. از جمله‌ی محصولات کاربردی که از صدف‌های دریایی تهیه می‌شود، می‌توان به جعبه‌ی دستمال کاغذی، جعبه‌ی جواهرآلات، سطل زباله، گردن‌آویز، گوشواره، النگو و آویز پرده اشاره کرد.


گبه


معاون صنایع دستی بوشهر با معرفی گبه به‌عنوان یکی از محصولات صنایع دستی محبوب این استان، درباره‌ی آن گفت: گبه نوعی فرش به‌شکل قالی است و تفاوت آن با قالی این است که گبه، پود ضخیم‌تری نسبت به قالی دارد. گبه در بوشهر از پشم طبیعی گوسفند تهیه می‌شود و رنگ‌رزی آن‌ هم با رنگ‌های گیاهی است. روناس، پوست گردو و کاه از جمله‌ گیاهانی هستند که در رنگ‌رزی گبه از آن‌ها استفاده می‌شود. غالبا روی گبه‌ها، نقش و طرح حیوانات بومی و محلی مانند بز و شتر زده می‌شود.


گلیم


او با بیان این‌که یکی از صنایع دستی معروف بوشهر گلیم است درباره‌ی آن توضیح داد: گلیم‌ها از پشم گوسفند تهیه می‌شوند و رنگ‌رزی آ‌ن‌ها هم با گیاهان طبیعی است. طرح و نقش گلیم‌ها شامل اشکال هندسی، طرح‌های آغاجاری، تهرانی، دانه‌بیگی، چنگ، چهل‌سنگ و حوض است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه