پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی ساخت کیف به جای زین در آذربایجان غربی

صنایع دستی

ساخت کیف به جای زین در آذربایجان غربی

معاون صنایع دستی آذربایجان غربی هنرهای چوبی (معرق، منبت)، چرم، صنایع شیشه و بافته‌های داری را به‌عنوان صنایع دستی محبوب استان معرفی کرد.

nike-dunk-low-coast-uncl | nike runners men white hair girls anime characters Retro High OG Patent 'UNC Blue Chill' (W) , BabylinoShops , nike runners men white hair girls anime characters


هنرهای چوبی


نعمت مصطفایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با معرفی هنرهای چوبی به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان آذربایجان غربی، درباره‌ی آن توضیح داد: هنر روی چوب در دو مرحله‌ی ریزه‌کاری و منبت و معرق انجام می‌شود؛ در مرحله‌ی نخست، روی چوب ریزه‌کاری انجام می‌شود و به‌وسیله‌ی آن، چوب به‌شکل محصولاتی مانند شکلات‌خوری، قاب عکس یا جعبه‌ی دستمال‌ کاغذی درمی‌آید. در مرحله‌ی دوم، با منبت و معرق روی محصول، نقش‌ و نگارهایی طراحی می‌شود که باعث زیبایی اثر می‌شود.


او اظهار کرد: معرق و منبت به‌دلیل منابع چوبی زیادی که در ارومیه وجود دارد، در این استان رونق گرفته است. معرق و منبت چوب مکمل یکدیگرند، مثلا برای ساخت یک صفحه‌ی شطرنج چوبی، صفحه‌ی بیرونی آن به‌وسیله‌ی منبت کنده‌کاری می‌شود و صفحه‌ی داخلی آن که چهارخانه است، با معرق تهیه می‌شود.


صنایع شیشه‌ای


وی در ادامه بیان کرد: در آذربایجان غربی، شیشه‌ها به‌شکل شمش خریده می‌شوند و در کوره به آن‌ها حرارت داده می‌شود. سپس پرس می‌شوند و از آن‌ها سنگ لوستر می‌سازند، بعد آن را می‌تراشند و تزیین می‌کنند. صنایع شیشه و لوستر در استان غالبا جنبه‌ی تزیینی دارد. از جمله‌ی آثاری که با صنایع شیشه ساخته می‌شود می‌توان به ساعت رومیزی و مجسمه‌های تزیینی اشاره کرد. این محصولات به اروپا صادر می‌شوند.


او ادامه داد: یکی دیگر از محصولاتی که از شیشه ساخته می‌شود، نقاشی روی شیشه است. از شیشه‌ی نقاشی‌شده به‌صورت تابلو استفاده می‌کنند. یکی دیگر از محصولاتی که از صنایع شیشه تهیه می‌شود، سرویس استکان و نعلبکی است که روی این محصول هم برای تزیین، نقاشی می‌شود.


چرم


معاون صنایع دستی آذربایجان غربی با بیان این‌که چرم، یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی این استان است، اظهار کرد: تولید محصولات چرمی به‌تازگی باب شده است. در گذشته، از چرم به‌صورت محدود، محصولاتی مانند زین و یراق تهیه می‌شد، ولی امروزه کارگاه‌هایی ایجاد شده‌اند که در آن‌ها کیف مردانه و زنانه، کفش و ... تهیه می‌شود.


بافته‌های داری


مصطفایی یکی دیگر از محصولات محبوب صنایع دستی آذربایجان غربی را بافته‌های داری معرفی کرد و افزود: با استفاده از بافته‌های داری، گلیم، فرش و قالی تهیه می‌شود. گلیم در مهاباد و ارومیه رونق زیادی دارد و قیمتش هم مناسب است. نقش و نگار این محصول، بومی و برگرفته از طبیعت است. رنگ‌های آن هم متنوع است، چون این محصول گره کمتری نسبت به فرش دارد، سریع‌تر بافته می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه