پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی کاربردی بودن، شاخص صنایع دستی خراسان جنوبی است

صنایع دستی

کاربردی بودن، شاخص صنایع دستی خراسان جنوبی است

معاون صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت: بیشتر صنایع دستی این استان کاربردی هستند و به همان شکل قدیمی و اصیل خود تولید می‌شوند، این موضوع سبب شده‌ است که طرفداران صنایع دستی اصیل، به محصولات صنایع دستی خراسان‌ جنوبی علاقه‌مند شوند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

امیر انوری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در میان آثار صنایع دستی خراسان جنوبی، بیشترین فروش متعلق به گروه نساجی سنتی شامل رشته‌های حوله‌بافی و جاجیم‌بافی است. دلیل این موضوع هم مناسب بودن قیمت تولیدات و هماهنگی آن با وضعیت اقتصادی خریداران، کیفیت بالا، کاربردی بودن محصولات تولیدشده و مطابقت آن‌ها با سلیقه‌ی بازار هدف است.


گلیم


او با معرفی گلیم به‌عنوان یکی از صنایع دستی محبوب خراسان جنوبی، توضیح داد: گلیم سوزنی و همچنین گلیمی با نوعی بافت به نام «پود معلق» از برجسته‌ترین انواع گلیم در خراسان جنوبی‌اند. همچنین از مهم‌ترین نقوش به‌کار رفته در گلیم‌های این منطقه می‌توان به نقش کوهه، بلوچی، کژمار، بوته، هفت‌لیکه، نگار، ماه، نقش اسب، کجک، دردهن، پیش‌برو پیش‌بیا، حلقه، شطرنجی، کوچ یا دندان‌بره، درختچه‌ها، بوته‌های صحرایی حیوانات و پرندگان اشاره کرد. گلیم در ابعاد متفاوت و کاربردهای سرانداز، کناره و زیرانداز تولید می‌شود. بافت گلیم در بیشتر روستاها و شهرستان‌های خراسان جنوبی رایج است.


سفره‌آردی


انوری با معرفی سفره‌آردی به‌عنوان یکی از صنایع دستی مهم استان، درباره‌ی آن گفت: سفره‌آردی نوعی گلیم مربعی‌شکل است که در منطقه‌ی قائنات و سرایان تهیه می‌شود. این محصول با ترکیب تکنیک گلیم ساده و پیچ و گلیم‌پیچ با حاشیه‌ی پرزدار بافته می‌شود. با توجه به کاربرد این بافته‌ها برای خمیرگیری نان، این صنایع دستی به این نام شناخته می‌شود. اکنون سفره‌آردی‌های تولیدشده به‌عنوان زیرانداز یا پوشش کف خانه به کار می‌روند.


حوله‌بافی


معاون صنایع دستی خراسان جنوبی همچنین گفت: حوله‌بافی جزو منسوجات و فرآورده‌هایی است که به کمک دستگاه‌های بافندگی دووردی و چهاروردی تولید می‌شود. حوله‌بافی یکی از قدیمی‌ترین مشاغل منطقه‌ی جنوب خراسان بزرگ است که چند سالی است معاونت صنایع دستی آن را احیا کرده‌ است. این رشته نشان ملی مرغوبیت گرفته‌ است. حوله‌بافی اکنون مانند گذشته با دستگاه‌های سنتی و به همان شیوه‌های قدیم، با دار‌ی معروف به «تو بافی» یا «تون بافی» بافته می‌شود. از انواع نقوش به کار رفته در حوله‌بافی می‌توان به نقش‌های کُلو، گِنتی، چَپَر بافت و جناغی اشاره کرد.


او اظهار کرد: تولیدات مختلف حوله‌بافی شامل انواع حوله‌ی دست و صورت و حمام، سفره‌ی نان، دستمال، شال سر، قطیفه، چادرشب و ... است. در حال حاضر شهرها و روستاهایی مانند خوسف، قاین، بیرجند، خراشاد، خشک، نوزاد، سیدال جزو مناطق فعال در زمینه‌ی حوله‌بافی هستند.


جاجیم‌بافی


انوری یکی از رشته‌های معروف صنایع دستی خراسان جنوبی را جاجیم دانست و بیان کرد: جاجیم، بافته‌ی تارنمایی ‌است که از نخ‌های رنگی، ظریف و پشمی بافته می‌شود. امروزه برای بافتن جاجیم از نخ کاموا و الیاف پلی‌استری هم استفاده می‌کنند. جاجیم این منطقه بیشتر دارای طرح‌های محرمات است و نقوش آن نیز بیشتر به رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، سفید و بنفش است. از جاجیم برای تهیه‌ی زیرانداز، روکرسی، روپشتی، سجاده، انواع کیف زنانه، کوسن و دمپایی استفاده می‌شود.


رودوزی‌های سنتی


او با بیان این‌که رودوزی‌های سنتی یکی دیگر از صنایع دستی معروف خراسان جنوبی است، درباره‌ی آن گفت: رودوزی سنتی، هنر آراستن روی پارچه‌های ساده با بهره‌گیری از نخ‌های الوان و با سوزن و قلاب است. تهیه‌کنندگان آن با صبر و شکیبایی بخیه‌های ظریفی به منسوجات ساده می‌زنند و اثر زیبایی خلق می‌کنند. از سوزن‌دوزی‌های رایج و بومی خراسان جنوبی می‌توان به سرمه‌دوزی، نقده‌دوزی، آجیده‌دوزی، ابریشم‌دوزی، چشمه‌دوزی، خامه‌دوزی، قیطان‌دوزی، ملیله‌دوزی، سرمه‌دوزی، نقش‌دوزی، سکه‌دوزی، آیینه‌دوزی، پولک‌دوزی، گلابتون‌دوزی، ده‌یک‌دوزی، شبکه‌دوزی و فلزی‌دوزی اشاره کرد.


معاون صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: سکه‌دوزی، درویش‌دوزی و سرمه‌دوزی از رایج‌ترین دوخت‌های خراسان جنوبی هستند که در تولید انواع جانماز، رومیزی، جلد قرآن، روتختی، روپشتی، لب‌طاقی، لباس و ... به کار می‌روند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه