جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی صنایع‌ دستی استان قزوین را بشناسیم

صنایع دستی

صنایع‌ دستی استان قزوین را بشناسیم

معاون صنایع دستی استان قزوین تراش روی شیشه، نقاشی روی شیشه، سرمه‌دوزی، سراجی سنتی، گره‌چینی، گلیم‌بافی و مشبک روی چوب را به‌عنوان محبوب‌ترین آثار صنایع‌ دستی استان قزوین معرفی کرد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Media Maratón Alicante 2022 - Carreras populares , IicfShops

سیدمیثم حصاری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ اظهار کرد: در سال‌های اخیر، تولید صنایع دستی در استان قزوین رشد چشمگیری داشته است و در این استان برای توسعه و ترویج هنرهای صنایع دستی، مراکز آموزشی متعددی تأسیس شده‌اند و فعالیت می‌کنند.


تراش روی شیشه

معاون صنایع دستی استان قزوین با معرفی تراش روی شیشه به‌عنوان یکی از محصولات صنایع دستی پرفروش و محبوب قزوین درباره‌ی آن توضیح داد: تراش روی شیشه به‌وسیله‌ی سنگ‌های مخصوص و ابزار فرز انجام می‌شود. در تراش شیشه به‌وسیله‌ی سنگ‌های مخصوص، خطوط ایجادشده عمیق‌تر هستند و این نوع تراش بیشتر روی ظرف‌ها انجام می‌شود. این سنگ با قابلیت‌های تراش و مات کردن، در تزیین کاربرد دارد.

نقاشی روی شیشه

او با معرفی رشته‌ی نقاشی روی شیشه به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان قزوین، گفت: هنر شیشه‌گری، بخش‌های مختلفی دارد. این هنر شامل انواع روش‌های ساخت مانند فوتی و قالبی و تزیینات مکمل مانند نقاشی و تراش است. نقاشی روی شیشه با ابزار لازم، روی شیشه انجام می‌شود و سپس بسته به نوع نقش و رنگ‌های به کار رفته در نقاشی شیشه، در یک یا چند مرحله در کوره با حرارت مناسب پخته می‌شود. رنگ‌های به کار رفته در نقاشی روی شیشه غالبا به‌صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص است. رنگ‌های محلول هم از اکسید فلزات تهیه می‌شود.


سرمه‌دوزی

معاون صنایع دستی استان قزوین با معرفی سرمه‌دوزی به‌عنوان یکی دیگر از صنایع دستی محبوب، اظهار کرد: سرمه‌دوزی نوعی دوخت تزیینی است که قدمت آن به 2500 تا 3000 سال می‌رسد. سرمه‌دوزی به دوخت‌هایی اطلاق می‌شود که با استفاده از انواع سرمه انجام می‌شود و نقوش به‌کار رفته در آن‌ها عبارتند از انواع گل‌های گلدانی و صحرایی و ... چند اصطلاح رایج در رشته‌ی سرمه‌دوزی، زرک‌دوزی، دانه‌دوزی، شبنم‌دوزی و ... هستند. قزوین یکی از مراکز مهم سرمه‌دوزی است و امروز نیز هنرمندانی در این استان، آثار هنری این رشته را تهیه می‌کنند.


سراجی سنتی

او با معرفی سراجی سنتی به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب استان قزوین درباره‌ی آن توضیح داد: این اثر از چرم طبیعی تهیه می‌شود. چرم طبیعی از دباغی پوست حیواناتی مانند گوسفند و گاو به‌دست می‌آید. سپس هنرمندان سراجی سنتی، کار طراحی آثار را انجام می‌دهند و مرحله‌ی تولید آغاز می‌شود. تمام مراحل تولید کاملا سنتی و با دست انجام می‌گیرد. چرم، کاربری‌های مختلفی دارد از جمله پرکاربردترین مصارف چرم تهیه‌ی کاپشن، کیف و کفش است. این ماده‌ کاربردهای دیگری در تهیه‌ی پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت و وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی و ... دارد.


گلیم‌بافی

وی با معرفی گلیم‌بافی به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار صنایع دستی استان قزوین، بیان کرد: بافت گلیم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و در هر کدام، گلیم‌هایی با بافت‌های گوناگون تهیه می‌شود. از جمله‌ی این بافت‌ها می‌توان به بافت گلیم‌های دورو، بافت پیوندی و چاک‌دار در مناطق رودبار الموت، بویین‌زهرا، رودبار شهرستان و آبیک اشاره کرد. اسامی نقش‌مایه‌ها در گویش محلی الموت نیز زلف عروسک، یه مانگه، بشکن، نقش مارپیچی (زیگزاگ) و ... و در بویین زهرا «گل ارداق» است.


گره‌چینی

حصاری درباره‌ی گره‌چینی نیز گفت: اجرای گره‌های سنتی با چوب انجام می‌شود و با استفاده از خطوط مستقیم شکل می‌گیرد. از نمونه‌های این اثر در قزوین می‌توان به در و پنجره‌ی مشبک گره‌چینی در مساجد و حسینیه امینی‌ها و چهل‌ستون اشاره کرد.


مشبک‌کاری روی چوب

او یکی از رشته‌های صنایع دستی استان قزوین را مشبک‌کاری روی چوب معرفی و اضافه کرد: این رشته‌ی صنایع دستی از جمله هنرهای تزیینی است که در ساخت بناها به کار می‌رود و با تلفیق شیشه‌های رنگی در فضاهای خالی چوب، نمایی بسیار زیبا ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، طرح‌ها و نقوش این آثار، گل و برگ اسلیمی هستند. مشبک‌کاری در قزوین در حسینیه‌ی امینی‌ها بسیار دیده می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه