جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی چاقوی زنجان در جیب مردان نمکی

صنایع دستی

چاقوی زنجان در جیب مردان نمکی

معاون صنایع دستی استان زنجان ملیله‌دوزی، چاروق‌دوزی، چاقوسازی و مسگری را به‌عنوان صنایع دستی محبوب استان معرفی کرد و گفت: این محصولات در بازارهای شهر زنجان و بازارهای صنایع دستی شهرهای دیگر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | amazon adidas kids sandals boots clearance 2017


چاروق‌دوزی


لطیف کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که چاروق پرفروش‌ترین محصول صنایع دستی استان زنجان است اظهار کرد: این محصول آن‌قدر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد که در فروشگاه‌های صنایع دستی کل کشور کمتر فروشگاهی است که این آثار را بفروشد چون غالبا همه‌ی آن‌ها خیلی زود فروخته می‌شوند.


او گفت: حدود 60 صنعتگر چاروق در استان زنجان حضور دارند که چاروق‌های زیبای زنانه می‌دوزند. این چاروق‌ها در قالب روفرشی‌ها و دمپایی‌های زنانه‌اند که از چرم گاو هستند و رویه‌ی آن‌ها با نخ‌های ابریشم زیبا با رنگ‌های مختلف تزیین می‌شود. قیمت این کفش‌ها حدود 50هزار تومان است.


ملیله‌کاری


معاون صنایع دستی زنجان با معرفی ملیله‌کاری به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان، درباره‌ی آن توضیح داد: در این رشته، نقره را به طرح‌های اسلیمی خاصی مانند بته‌جقه‌ها و طرح‌های خاص دیگر درمی‌آورند. با این هنر، سرویس چای‌خوری، شکلات‌خوری، قندان و ... ساخته می‌شود. یکی دیگر از محصولاتی که با ملیله‌کاری از نقره تهیه می‌شود زیورآلاتی مانند زنجیر، گوشواره و دستبند است.


او افزود: نحوه‌ی تهیه‌ی این آثار به این صورت است که نقره‌ی به‌صورت ساچمه به مفتون تبدیل و شکل اثر روی موم خاصی پیاده می‌شود. سپس از طریق جوش‌کاری، اتصالات لازم انجام می‌شود. درصد خالصی نقره در این محصولات 99 درصد است.


چاقو‌سازی


کریمی با معرفی چاقوسازی زنجان به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان، توضیح داد: از این محصول اقلام مختلفی مانند قلم‌تراش، کارد شکاری، کارد آشپزخانه، شمشیرها و قداره‌های زینتی تهیه می‌شود. تولید این محصولات قدمت تاریخی دارد و حتی همراه مردان نمکی نیز قمه‌هایی پیدا شده که دوهزار سال قدمت دارند که نشان‌دهنده این است که قمه در آن زمان وسیله‌ی همراه عده‌ای از افراد بوده است. رایج شدن چاقوسازی در استان زنجان به‌خاطر وجود معادن فلز در این استان است. زنجان در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار گرفته‌ و به‌علت موقعیت خاص جغرافیایی‌اش همیشه محل رفت‌وآمد بوده‌ است. زنجان را مهد اقلام تیز می‌دانند.


مسگری


کریمی با معرفی مسگری به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان، افزود: مسگری به‌دلیل وجود معادن مس در استان زنجان رایج است. روی مس‌ استخراج‌شده از معادن، سفیدکاری انجام و از آن، ظرف‌های مسی تهیه می‌شود. این محصولات به اصفهان، تهران و کرمان فرستاده می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه