جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چه‌کسانی در شیراز خانه‌ها را تخریب می‌کنند؟

یادمان

چه‌کسانی در شیراز خانه‌ها را تخریب می‌کنند؟

خانه پورنواب شیراز با وجود مقاومت‌های قانونی و تکلیفی، با ضرب و جرح جمعی از دوستداران و اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی تخریب شد تا بار دیگر بر این نکته تاکید شود که «قانون» برای برخی مراجع و مقامات، بویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها، چه جایگاهی دارد و تا کجا محترم شمرده می‌شود؟

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike shox turmoil 2 youth soccer formations , Sb-roscoffShops , Concept Lab // Air Jordan 12 "Court Purple"

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خانه تاریخی «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه و باقی مانده از دوره زند که یکی از باارزش‌ترین خانه‌های تاریخی محله اسکندری در بافت تاریخی شیراز بود، دو شب گذشته (چهارشنبه‌ شب، 26 شهریورماه) با اعمال فشارهای فراقانونی، به‌طور کامل تخریب شد.

بخشی از این خانه‌ی تاریخی که پشت محله‌ی شاهچراغ قرار داشت، حدود سه روز گذشته همزمان با تخریب پنج بنای تاریخی دیگر در این محله تخریب شده بود که البته این خانه با حضور فعالان میراث فرهنگی شیراز جان سالم به در برده بود. اما دو شب گذشته و قبل از انجام هر اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حالی که تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی شیراز و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از ادامه‌ی روند تخریب در محل حضور داشتند، عملیات تخریب کامل با پشتیبانی برخی افراد که با ضرب و جرح و استفاده از وسایلی مانند چماق دو نفر از فعالان میراث فرهنگی شیراز و سه نفر از اعضای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی این استان را مضروب کردند، انجام شد.

این در حالی است که صبح روز گذشته (پنج‌شنبه، 27 شهریورماه) مسعود سلطانی‌فر - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در پنج نامه جداگانه ازجمله به وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمدبن‌موسی (ع)، توقف آنی روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواسته بود.

او در نامه‌ها اجرای هرگونه طرح توسعه و عمرانی در بافت تاریخی را به گرفتن مجوز از مراجع قانونی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شورای عالی معماری و شهرسازی و داشتن طرح مصوب منوط دانسته بود؛ طرحی که از زمان مطرح شدن بحث توسعه شاهچراغ و آغاز تخریب خانه‌های تاریخی در چند سال گذشته هنوز به سازمان میراث فرهنگی ارایه نشده است.

همچنین شب گذشته یک هیأت کارشناسی رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شامل مدیرکل دفتر محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، نماینده معاونت دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرکل حراست این سازمان به شیراز رفتند تا بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علت آسیب به بافت تاریخی شیراز را بررسی کنند. این هیأت از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این سفر رفته‌اند.

 

 

عکس‌هایی از یک فاجعه‌ی تاریخی در شیراز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه