پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دوره سوم تخریب ارگ کریمخانی، زمان حاضر است

یادمان

دوره سوم تخریب ارگ کریمخانی، زمان حاضر است

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ ارگ کریمخان چونان رستمی لنگان در کشاکش زمانه است. دژی که امروز خالی از شمشیر و زره کریمخان بوده و بسیاری از ابزارآلات و وسایل زندگی وی به موزه پارس انتقال داده شده است. درحال حاضر تنها چوب خط و یادگاری‌های زندانیان برستون‌ها و سنگ‌های مرمر قسمت شاه‌نشین باقی مانده است. 

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | 572548C , buy cheap nike spizike , Where To Buy , michael jordan number 13 for sale , Converse Chuck Taylor Inequality Earthy Tones String

به گزارش CHN با اینکه ورودی ارگ کریمخانی توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند و باغچه‌ها و آب‌نماها تا رسیدن به عمارت همراهی می‌کنند اما زمانی که به قسمت شاه نشین می‌رسی با ستون‌های کنده شده و درب‌های لنگه به لنگه و نقاشی‌های ریخته شده‌ای مواجه می‌شوی که به‌یکباره از شکوه ارگ می‌کاهد.
 
قسمت اعظم دیواره‌های ارگ پراز یادگاری‌هایی است که هرروز توسط برخی بازدیدکنندگان نوشته می‌شود به گفته یکی از ماموران یگان حفاظت که گاهی نقش راهنما را هم در ارگ کریمخان به عهده دارد، روزانه حداقل 4 نفر از بازدیدکنندگان هنگام نوشتن یادگاری دیده می‌شوند و با آن‌ها برخورد می‌شود.
 
این درحالی است که رفتارهای توریست‌های خارجی به گونه دیگری است به طوری که قبل از وارد شدن اجازه ورود و عکسبرداری می‌خواهند و دیده‌نشده با فلش عکس بگیرند.
 
ارگ کریمخان طی 3 دوره دچار آسیب‌های جدی شده است. اولین دوره به عصرقاجار بازمی‌گردد که به دلیل کینه توزی از کریمخان بخشی از ارگ وی تخریب می‌شود. دومین دوره مربوط به استقرار زندانیان است و سومین دوره هم در عصر حاضر اتفاق می‌افتد که توسط یادگاری نویسان انجام گرفته و آسیب‌های جدی به این بنا وارد شده‌است.
 
ارگ کریمخان در حالی راهنما ندارد که در زمان بازدید‌های معمول روزانه حدود 400 نفر از آن بازدید می‌کنند و اگر حوصله‌ای باشد، تنها مامور یگان حفاظت از میراث فرهنگی توضیحاتی را به بازدیدکنندگان می‌دهد.
 
یکی از بازدیدکنندگان وضعیت ارگ را نگران کننده می‌داند و به خبرنگارCHN می‌گوید: «من 5 سال پیش به این مکان آمدم که از وضعیت مناسبتری برخوردار بود و از این موضوع که چند سال آینده ارگ کریمخانی چه وضعیتی دارد نگران هستم.
 
همچنین از گردشگری که با دوربین حرفه‌ای اما با فلش عکسبرداری می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که چرا با فلش عکس می‌گیرد گفت: «من نمی دانستم نباید با فلش عکاسی کنم و اینجا هم اطلاع رسانی انجام نشده بود و کسی به من تذکر نداد.»
 
این درحالی است که ارگ کریمخان کاخ رسمی و پادشاهی کریم خان زند بوده و با 240سال قدمت به ثبت ملی رسیده است. کریم خان زند برای ساختن این کاخ از ماهرترین سنگ تراشان، معماران و هنرمندان آن زمان دعوت کرد و بهترین نوع مصالح را از شهرها و کشورهای مختلف تهیه کرد تا در مدت زمان کوتاهی بنای ارگ ساخته شد.
 
همچنین طبق معماری دوران زندیه حوضی 4 گوش در جلو هر ایوان ساخته شده است که آب آنها از آب رکناباد تأمین می‌شده‌است. ضلع شرقی ارگ دیوار بلندی است که درب ورودی در وسط آن قرار دارد. بر بالای سردر ورودی صحنه‌ای از جنگ رستم و دیو سفید به وسیله کاشی‌های هفت رنگ لعابدار تصویر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه