چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شاهکارکاشی کاری خانه های تاریخی به حال خود رها شد

یادمان

شاهکارکاشی کاری خانه های تاریخی به حال خود رها شد

خبرگزاری مهر: خانه توکلی را به واسطه کاشی کاریهایی فراوانی که در آن انجام شده بی شک باید یکی از شاهکارهای کاشی کاریهای خانه های تاریخی شیراز دانست اما اکنون بلا استفاده در گوشه ای از شهر به حال خود رها شده است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Nina Leonard, Cardigan a manica lunga con fiocco sul retro , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار مهر، خانه توکلی در خیابان لطفعلی خان زند و ضلع شرقی مدرسه خان قرار دارد.

این خانه در سال 79 با شماره 3396 در فهرست آثار ملی قرار گرفته و اکنون مالک بنا نیز شهرداری شیراز است.

خانه توکلی

معماری خانه مربوط به دوره قاجار است و در بعضی از کاشیهای آن تاریخ 1331 دیده می شود و از شاخصه های این بنا به کاشی کاری بسیا زیاد و زیبا در زیرزمینی، ستونها، دیوارها و حتی سنگهای دورچین باغچه می توان اشاره کرد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در رابطه با این خانه تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در این کاشیها روایتهای قرآنی ازجمله به چاه انداختن حضرت یوسف (ع) به تصویر کشیده شده است.

کاشی کاری در ستونها و بخشهای مختلف بنا

مسعود منیعاتی ادامه داد: در قسمتهایی از خانه ازجمله ضلع شرقی تزئینات دوره پهلوی اول به بنا اضافه شده است.

اما این خانه منحصر به فرد که به واسطه استفاده بسیار زیاد از کاشیکاری یکی از شاهکارهای کاشی کاری خانه های تاریخی شیراز محسوب می شود طی مدت اخیر بدون استفاده به حال خود رها شده تا نه تنها هیچ گردشگر و بیننده ای از زیباییهای منحصر به فرد این خانه بازدید نکند بلکه هر روز نیز خراب تر و ویران تر شود.

کاشی کاری در ورودی زیرزمین با استفاده از کاشیهای هفت رنگ  و معرق

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس همچنین عنوان کرد: در دهه گذشته این بنا تا حدودی مرمت را به خود دیده ولی از آنجایی که کاربری مشخصی برای بنا در نظر گرفته نشده، این مرمتها دوباره خراب شده است.

منیعاتی اضافه کرد: هم اکنون نیز شاهد این هستیم که پشت بام ضلع غربی و شمالی بنا در اثر باران خراب شده و آب به آن نفوذ می کند.

داستان به چاه انداختن حضرت یوسف با کاشی کاری

وی تصریح کرد: از آنجائیکه این خانه به لحاظ کاشی کاری و المانهای تزئینی جزو بناهای شاخص شهر شیراز محسوب می شود جا دارد شهرداری که مالک این خانه است بیشتر در نگهداری این اثر ارزشمند کوشا باشد.

در این راستا شهرداری در نظر داشته که برای خانه مذکور کاربری را تعریف کند که تاکنون این اتفاق صورت نگرفته و این بنا همچنان مغفول و ناشناخته باقی مانده است.

تزئینات گچ برقی اتاق

البته کارشناسان امر اعتقاد دارند که اول اگر در توان شهرداری نیست می تواند این بنا را به مجموعه های دیگر واگذار کند و در مرحله بعد اگر چنین قصدی ندارد، کاربری مناسب نیز برای آن در نظر گرفته شود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در این خصوص تاکید کرد: کاربریهایی برای این بنا در نظر گرفته شده که البته نیاز است برای انتخاب کاربری دقت زیادی صورت گیرد.

نقاشی های سقف اتاق

به گزارش مهر، این خانه با معماری و تزئینات منحصربه فردی که در آن به کار رفته بیشتر از این می تواند نسبت به جذب گردشگر موثر باشد که در این خصوص شهرداری باید اقدامات موثر بیشتری نیز انجام دهد.

اکنون خانه توکلی در گوشه ای از شهر بدون اینکه در نزد مردم به اندازه کافی معرفی شده باشد به حال خود رها شده تا چندی دیگر از آن بیشتر از ویرانه ای باقی نماند.

................

گزارش: هژیر فتحی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه