پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وضعیت تخریب‌ها در شیراز از مرز هشدار گذشت

یادمان

وضعیت تخریب‌ها در شیراز از مرز هشدار گذشت

موج تخریب‌ها در این قسمت از شهر تاریخی، به بخش‌های باقیمانده از کاروانسرای قرار گرفته در بافت تاریخی «اسکندریه» که تا امروز به عنوان نانوایی منطقه‌ی شاهچراغ (ع) از آن استفاده می‌شد، رسید و نانوایی در حالی که هنوز فعال و در حال پخت بود، تخریب شد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - 103 - 2011 nike air mag price india live cricket free

وضعیت تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز از مرز هشدار گذشت و این‌بار موج تخریب‌ها در این قسمت از شهر تاریخی، به بخش‌های باقیمانده از کاروانسرای قرار گرفته در بافت تاریخی «اسکندریه» که تا امروز به عنوان نانوایی منطقه‌ی شاهچراغ (ع) از آن استفاده می‌شد، رسید و نانوایی در حالی که هنوز فعال و در حال پخت بود، تخریب شد.

به گزارش ایسنا، کمتر از یک سال پیش حدود پنج خانه تاریخی در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) تخریب شد تا بالاخره با پادرمیانی وزیر راه لودرها برای حدود شش ماه متوقف شدند، اما از یک هفته‌ی گذشته با وجود تعهدات سال گذشته وزیر راه با مالکان این بخش از بافت تاریخی «اسکندریه»، دومین دور تخریب خانه‌های تاریخی در محدوده‌ی ضلع شرقی حرم مطهر آغاز شد.

به گفته‌ی شاهدان ماجرا، امروز چهارمین بخش تاریخی این بافت با لودرهای شیرازی‌ها تخریب شد، بناهائی که هر چند به قول مسئولان میراث فرهنگی به ثبت ملی نرسیده بودند، اما همه‌ی این بناها در بافت تاریخی اسکندریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، قرار دارد.

این بخش از بافت تاریخی که در کاروانسرایی قاجاری قرار داشته است، هنوز معماری و طاق‌های ضربی آن باقی مانده بود، بهنام زند، مالک این نانوائی روز گذشته به خبرنگار مهر گفته بود؛ «اوایل خردادماه به ما اعلام کردند که باید این مکان را تخلیه کنیم چون در طرح توسعه قرار گرفته و باید به مرکز فرهنگی یا تجاری تبدیل شود. این مغازه تا سال‌ها قبل و چندین نسل قبل، کاروانسرا بود و اکنون از پدرانم به من ارث رسیده است. هنوز معماری و طاق های ضربی آن باقیمانده است، اما این مغازه در فهرست میراث ملی ثبت نیست.»

او همچنین گفته بود؛ «خانه‌های اطراف این کاروانسرا در حال تخریب هستند و می‌خواهند این مغازه را به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان بخرند، در حالیکه راضی به فروش آن نیستیم، چون هم یادگار پدران من از سالهای گذشته است و هم در این بنای تاریخی ۷ نفر کار می کنند، بنابراین با فروش آن نه تنها از کار بیکار می شویم، بلکه این اثر نیز از بین خواهد رفت، خانه‌ها و مغازه‌های تاریخی اطراف حرم شاهچراغ (ع) را به قیمت پایین خریداری کرده و به قیمت گزاف به عنوان واحد تجاری می فروشند.»

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر براساس آخرین خبرهای رسیده از شیراز، به سه خانه‌ی ثبت شده در فهرست آثار ملی در خیابان 9 دی خانه‌های «قلم‌فرسا»، «عشقی» و «رفیعی» دستور تخلیه به منظور تخریب ابلاغ شده است.

دو روز پیش نیز خبر رسید سه خانه‌ی تاریخی «یدالله منتصری»، «شهرام بهرامی» و «شمس سلیمی» با هدف تخریب در روزهای آینده تخلیه شده بود.

این در حالی است که مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دو روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره‌ی تخلیه‌ی سه خانه‌ تاریخی و ثبت ملی شده در این بافت تاریخی و صحبت‌هایی که درباره‌ی تخریب آن‌ها تا چند روز‌ آینده مطرح شده بود، اعلام کرده بود: خانه‌ای که ثبت ملی شده است تاکنون تخریب نشده و نخواهد شد و اگر خدایی ناکرده کسی بخواهد این کار را انجام دهد ما به عنوان دستگاه مسوول موظف هستیم پیگیری‌های لازم را انجام دهیم و با این مسئله برخورد کنیم.

او حتی درباره‌ی تخریب‌های انجام شده در روز نخست آغاز تخریب‌ها، اظهار کرده بود: در دو سه شب گذشته یکی، دو مورد اتفاقاتی افتاده بود که ما خودمان را موظف می‌دانیم از طریق قانونی و به کمک مراجع قضایی، سیاسی و اجرایی این موضوع را پیگیری کنیم و انشاءالله پیگیری‌های ما به فوریت جواب خواهد داد و نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

طالبیان نیز که از روز گذشته در شیراز حضور دارد، علاوه بر شرکت در همایش ملی مرمت و راه‌اندازی کارگاه مرمت سنگ در تخت‌جمشید با متولیان درگیر موضوع نیز جلسه‌ای داشته است و بیشترین تاکیدش بر بحث قضائی تخریب‌ها بوده است.

به گزارش ایسنا، وضعیت کنونی بافت تاریخی شیراز با توجه به تمایل مادی مالکان خانه‌های تاریخی قرار گرفته در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) از مرز هشدار گذشته است و به نظر می‌رسد آژیر قرمز برای تاریخ و فرهنگ شهر سعدی و حافظ روشن شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه