چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نفایس ملی در خطر- چوب حراج به دو خانه‌ محتشم و نصیرالملک!

یادمان

نفایس ملی در خطر- چوب حراج به دو خانه‌ محتشم و نصیرالملک!

شنیده می‌شود مهمترین خانه‌ّهای تاریخی شیراز قرار است در ازای دریافت مبلغی اندک به مدت 25 سال به بخش خصوصی واگذار ‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که افراد متقاضی خانه‌های محتشم و نصیرالملک ارتباط نزدیکی با مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی دارند. این اقدام میراث‌فرهنگی اما اعتراض اعضای شورای شهر شیراز را به‌همراه داشته است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خانه‌های تاریخی محتشم و نصیرالملک شیراز درحالی قرار است بدون رعایت ضوابط قانونی چون مزایده به صورت بلندمدت و در ازای مبلغی اندک به بخش خصوصی واگذار شود که کارشناسان میراث‌فرهنگی این خانه‌ها را به‌لحاظ ارزش و تزئینات معماری منحصربه فرد و جزو نفایس ملی می‌دادند.
 
این درحالی است که نزدیک به سه هفته از بحث واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی با کاربری رستوران می‌گذرد و کارشناسان میراث‌فرهنگی هنوز نتوانسته‌اند مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی  را از واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی منصرف کنند.
 
« محمدرضا عبدالهی نسب» فعال میراث‌فرهنگی در اینباره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید:« سازمان میراث‌فرهنگی کشور در واپسین روزهای عمر دولت عزم خود را برای واگذاری خانه‌های تاریخی شیراز به برخی نزدیکان‌اش جزم کرده که دو خانه محتشم و نصیرالملک جزو نفایس ملی محسوب می‌شوند و متعلق به دوره زندیه هستند».
 
این فعال میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه این دو خانه تاریخی با کاربری رستوران به بخش خصوصی واگذار می‌شوند می‌‌افزاید: خانه‌های تاریخی محتشم و نصیرالملک شیراز در ازای دریافت مبلغی اندک، به مدت حداقل 25 سال به افرادی که گفته می‌شود جزو نزدیکان مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی هستند واگذار می‌شود. این درحالی است که  با واگذاری مبهم این خانه‌ها مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این بناهای ملی قرار می‌گیرد.
 
اما احمد محیط طباطبایی عضو شورای ایکوم نیز خانه نصیر الملک را جزو بناهای ارزشمند شیراز می‌داند. به‌اعتقاد وی، این بنا به لحاظ تزئینات معماری کمتر از نارنجستان قوام نیست. بنابراین لازم است که در کمیته نفایس ملی بررسی شود و اگر جزو نفایس ملی کشور قرار بگیرند سازمان میراث‌فرهنگی حق واگذاری آن را ندارد.
مهدی‌خانی، یکی از اعضای شورای شهر شیراز در رابطه به واگذاری این خانه‌های تاریخی گفته است:  "خانه میراثی محتشم و نصیرالملک که در اصل پایگاه میراث فرهنگی فارس است، با نظر  دکتر ملک‌زاده، رییس  میراث فرهنگی کشور قرار است به اجاره های طولانی مدت در بیاید که این اتفاق اصلا به نفع شهر شیراز نخواهد بود."
 
به گفته وی "نمایندگان مجلس، نخبگان و خود مردم که شناخت دقیق از این بافت‌های تاریخی دارند در ارتباط با این موضوع اعتراض خواهند کرد."
 
گفته می‌شود، چند سال پیش، عمارت شاپوری شیراز در اقدامی مشابه به مدت 27 سال به فردی خارج از استان فارس واگذار شد.
 
«مهدی خانی» عضو شورای شهر شیراز اما در گفت و گو با chn می‌گوید:درحال‌حاضر مسئولان سازمانی حق ندارند در آخرین روزهای دولت تعهدی ایجاد کنند که مسئله ساز دولت بعدی شود.
 
 
 خانی معتقد است، واگذاری دو بنای تاریخی ارزشمند شیراز با کاربری رستوران اقدام جالبی نیست. در همه جای دنیا مرسوم است که از خانه‌ها و بافت‌های تاریخی حفاظت شود و بافت آلوده به رفتارهای غیرفرهنگی نشود. اما تصمیم‌گیری اخیر برای واگذاری دو بنای ارزشمند شیراز درست نبوده و من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر شیراز اعتراض خود را به مقامات استان رسانده‌ام.
 
قدمت خانه تاریخی محتشم مربوط به دوره زندیه می‌شود و این بنا در سال 1356 به‌شماره 1557 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
 
خانه تاریخی نصیرالملک نیز در سال 1354 و با شماره 1068 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
این دو بنای تاریخی پیش از انقلاب از وراث خریداری و تحت مالکیت اداره کل حفاظت آثار باستانی و تاریخی ایران که زیر مجموعه وزارت فرهنگ و هنر وقت بود، درآمد. این خانه‌ها پس از انقلاب نیز تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفتند.
 
علاوه بر خانه‌های تاریخی محتشم و نصیرالملک که سازمان میراث فرهنگی کشور در آخرین روزهای دولت قصد واگذاری آن‌ها را دارد، شنیده می‌شود، چهار خانه تاریخی دیگر نیز در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته‌اند.
 
گزارش: مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه