سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف آثار معماری و سکه دوره ساسانی در اصفهان

یادمان

کشف آثار معماری و سکه دوره ساسانی در اصفهان

فصل پنجم از کاوش‌های باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان علاوه‌بر بررسی کاخی منسوب به اشرف افغان، با کشف آثار معماری به جامانده از دوره ساسانی مانند یک سکه مربوط به این دوره تاریخی همراه بود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

به گزارش ایسنا، علیرضا جعفری زند - سرپرست هیأت پنجمین فصل کاوش در تپه اشرف اصفهان - با اعلام این خبر گفت: چهار فصل گذشته کاوش در سال‌های 89 تا 90 در تپه اشرف اصفهان در مساحت 7 هکتار انجام شد که به کشف آثار فرهنگی انجامید.

او با اشاره به پیشینه کاوش در این محوطه باستانی گفت: در فصل‌های نخست از کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اشرف اصفهان، آثار معماری از دوره ساسانی به همراه سفال‌هایی از قرن چهارم هجری قمری کشف شد که در فصل 3 و 4 بیشتر وقت هیأت باستان شناسی علاوه بر کاوش در محوطه صرف خاک‌برداری شد.

وی ادامه داد: سازه معماری مربوط به قرن 5 و 6 دوره ساسانی در فصل‌های گذشته کاوش کشف شد که حدس می‌زنیم مربوط به یک قلعه است.

جعفری زند افزود: در فصل چهارم بقایای یک کاخ که بر اساس مستندات توسط اشرف افغان در قرن 12 با روش پیچیده کاخ سازی ساخته و توسط نادر شاه ویران شده، نمایان شد.

او همچنین یکی از اهداف این فصل از کاوش را بررسی این کاخ و روش ساخت آن اعلام کرد و ادامه داد: در فصل گذشته فرصت بررسی آن پیش نیامد، همچنین در این فصل از کاوش مواد فرهنگی نظیر سفال‌های مربوط به قرون مختلف کشف شد، اما شی موزه‌ای قابل ذکری یافت نشد.

این باستان‌شناس افزود: در این فصل ازکاوش در تپه اشرف، آثار معماری از دوره ساسانی مربوط به قرن 5 و 6 و 12هجری قمری به دست آمد.

جعفری با اشاره به شناسایی لایه سلوکی –اشکانی که قدیمی‌ترین لایه‌ی تاریخی است، ادامه داد: یک لنگه کفش متعلق به دوره‌ی صفویه که متخصصان در حال مرمت آن هستند و یک سکه مربوط به دوره ساسانی از آثار کشف شده در پنجمین فصل ازکاوش در تپه اشرف بود.

براساس این گزارش، تپه اشرف یکی از مهمترین تپه‌های تاریخی در شرق شهر اصفهان است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد. این تپه باستانی درنزدیکی پل تاریخی "شهرستان" و در کنار زاینده رود قرار دارد. باستان‌شناسان معتقدند که تپه اشرف از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های مردم اصفهان است، همچنین فصل پنجم کاوش‌های باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان که مجوز آن توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است، از نیمه خرداد ماه شروع و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه