سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف آثار سفالی در میدان مرکزی شهر رشت

یادمان

کشف آثار سفالی در میدان مرکزی شهر رشت

بر اثر حفاری برای اجرای پروژه پیاده راه فرهنگی سر بر آوردن آثار سفالی از دل خاک باعث توقف کار شد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از آغاز اجرای پیاده راه فرهنگی در مرکز شهر رشت حدود یک ماه می‌گذرد و تاکنون این پروژه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است اجرای این پروژه دو روز است که به‌علت کشف آثار سفالی متوقف شده است و این توقف در اجرای پروژه باعث نگرانی شهردار این شهر شده است زیرا براساس زمان‌بندی از قبل اعلام شده در زمان باقی‌مانده کمتر از 90 روز باید این پروژه افتتاح شود.

براین اساس «محمدعلی ثابت‌قدم» شهردار رشت در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: باتوجه به این‌که پروژه پیاده راه فرهنگی باید در زمانی کمتر از 90 روز افتتاح شود توقف کار باعث به تأخیر افتادن زمان افتتاح این پروژه می شود بر این اساس لازم است که ناظر میراث‌فرهنگی در زمان اجرای پروژه حضور داشته باشد و موانع از سر راه اجرای این پروژه برداشته شود.

وی ادامه داد: بنده به‌عنوان مسئول اصلی این پروژه به مردم متعهد شدم که این پروژه را در زمانی که اعلام کرده‌ایم به بهره‌برداری برسانیم اما اگر این توقف‌ها در خصوص اجرای پروژه ادامه یابد ما قطعاً نمی‌توانیم نسبت به مردم پاسخگو باشیم.

و اما «رضا علیزاده» مدیرکل میراث‌فرهنگی نیز در این راستا در گفت وگویی اظهار کرد: قطعاً اجرای پیاده راه فرهنگی در کنار بناهای ارزشمند تاریخی که در مرکز شهر رشت وجود دارد می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنی این شهر و استان داشته باشد و ما نیز از اجرای پیاده راه فرهنگی حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص حفظ فرهنگ و آثار تاریخی نیز افزود: با هر نهاد، ارگان و سازمانی که ضوابط میراث‌فرهنگی را زیر پابگذارد براساس قانون برخورد می‌کنیم و وظیفه ما حفظ فرهنگ و انتقال آن به نسل‌های آینده است.

علیزاده با اشاره به این‌که در بافت مرکزی شهر رشت پس از حفاری‌های بعمل آمده و قطعات سفالی که پیدا شده است باید مورد بررسی باستان شناسان قرار بگیرد، افزود: همانطور که از شهردار انتظار می‌رود که این پروژه را در زمان مشخص به پایان برساند از بنده نیز انتظار آن وجود دارد که در راستای حفظ آثار تاریخی گام بردارم و با توجه به این امر لازم است که باستان شناسان میراث فرهنگی به تحقیق در این زمینه بپردازند.

و اما دکتر جهانی باستان‌شناس گیلان در خصوص میدان مرکزی شهر رشت اظهار کرد: میدان شهرداری رشت از قدیمی‌ترین میادین این شهرستان و مربوط به دوران تیموری و قاجار است.

وی باتوجه به این‌که که محدوده مرکزی شهر رشت گورستان عمومی بوده است، افزود: این محدوده در گذشته به‌عنوان گورستان عمومی شهر رشت بوده است، وجود بناهایی هم‌چون مقبره و بقعه در این گورستان دور از انتظار نیست هم‌چنین با بررسی های بیشتر شاید آثار باستانشناسی هم در کاوش‌ها بدست آید لازمه این امر انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده میدان مرکزی شهر است.

این باستان‌شناس با اشاره به آثار کشف شده در حفاری پیاده راه، افزود: وجود قبرهای دوره اسلامی و انبوه آجرهای سفالی در این منطقه نشان از آن دارد که می‌توان با کاوش‌های بیشتر مجموعه‌ای از بناهای قابل ملاحظه‌ای را از دل خاک بیرون کشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه