سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عرصه و حریم بزرگترین قلعه اوارتویی مشخص شد

یادمان

عرصه و حریم بزرگترین قلعه اوارتویی مشخص شد

 

مدیر پایگاه محوطه بسطام از تعیین عرصه و حریم محوط بسطام در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ محوطه و قلعه بسطام که متعلق به دوره اورارتویی ها است در شمال استان آذربایجان غربی و در بخش غربی قره ضیاء الدین در مرکز شهرستان چایپاره واقع شده است. این محوطه ۳۵۰ هکتار است و قلعه نیز متشکل از سه بخش جداگانه است. مطالعات باستان شناسان و محققان در این محوطه نشان از آن دارد که این قلعه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و بزرگترین قلعه اورارتویی ها در ایران بوده است.

«غلام شیرزاده» مدیر پایگاه محوطه تاریخی بسطام با اعلام اینکه، عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی ایران امسال به پایان رسید گفت: محوطه و قلعه بسطام ۳۵۰ هکتار است که امسال با همکاری باستان شناسان ۹۶ گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه صورت گرفت.

او گفت: درحال حاضر  ۳۵۰ هکتار به عنوان عرصه مشخص شد و از هر طرف ۲۰۰ متر به عنوان حریم درجه یک آن تعیین شد.

مدیر پایگاه تاریخی محوطه بسطام افزود: محوطه و قلعه بسطام پیش از انقلاب توسط باستان شناسان آلمانی مورد کاوش قرار گرفت که همان زمان مشخص شد که قلعه بسطام از سه طبقه و سه بخش جداگانه (پایین قلعه و بالا قلعه) تشکیل شده است.

آنطور که شیرزاده می گوید: قلعه بسطام به مدت ده سال مورد کاوش قرار گرفته و امسال نیز ۹۶ گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه انجام شد.

به گفته مدیر پایگاه بسطام، هم اکنون لوح ها، مهر و موم و سفال های مختلفی از دوره اورارتویی در این محوطه کشف شده و هم اکنون نیز پایگاه میراث فرهنگی بسطام با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی استان درحال ترجمه دو کتاب بسطام ۱ و ۲ است که حاصل تلاش و کاوش های باستان شناسان آلمانی در زمان پیش از انقلاب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه