سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی آثاری از دوران مفرغ و آهن در تپه کاووسیه تهران

یادمان

شناسایی آثاری از دوران مفرغ و آهن در تپه کاووسیه تهران

ارزیابی اولیه بررسی داده‌های باستان‌ شناختی تپه کاووسیه تهران با روش شبکه‌ بندی‌های نواری به پهنای پنج متر بیانگر استقراری بودن این تپه در دوره‌های سیلک 1، سیلک 3، مفرغ (برنز) و آهن است.

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی -  مریم مولایی سرپرست هیات باستان شناختی تپه کاووسیه گفت: شواهدی اندک از فازهای چشمه علی و آغاز ایلامی نیز در این بررسی سطحی به‌دست آمد که نشانگر توالی کم‌وبیش پیوسته این تپه ارزشمند است.

وی افزود: تپه کاووسیه پیش‌تر و در بررسی دشت تهران به‌ سرپرستی حاتمی شناسایی و به فهرست محوطه‌های استقراری دوران پیش‌از تاریخ افزوده شده بود.

مولایی گفت: متأسفانه از آن تاریخ به بعد پژوهش باستان‌ شناختی جدی در این تپه صورت نگرفته و اطلاعاتی از این تپه ارزشمند در دسترس پژوهشگران وجود نداشت که به‌دلیل همین کمبود اطلاعات در گام نخست برای ارزیابی تپه کاووسیه با دریافت مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به بررسی سیستماتیک این تپه پرداختیم.

این باستان شناس تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان داد که این تپه بیش‌از یک هکتار مساحت دارد و بخش‌های اصلی آن (حدود 1 هکتار) در باغی موسوم به شازده قرار گرفته، و گسترش بافت شهری بخش‌هایی از تپه (احتمالاً حدود نیم هکتار) را پوشانده است.
وی گفت: در سال‌های اخیر به‌ منظور کاشت درخت در سطح و دامنه‌های تپه شیارهایی ایجاد شده که با جابه‌جا شدن خاک و مواد باستان‌شناختی سطح تپه آشفته شده است. به‌همین دلیل بررسی سیستماتیک و تعیین مساحت دقیق این تپه با بررسی سطحی ناممکن است.

 مولایی در ادامه افزود: در این بررسی، از تپه کاووسیه با استفاده از فناوری پیشرفته‌ی پرنده‌های هدایت شونده بدون سرنشین (پهباد) تصویربرداری هوایی شد. افزون بر این با استفاده از شیوه فتوگرامتری هوایی نقشه توپوگرافی (منحنی تراز) آن نیز با دقتی بسیار بالا تهیه شد.

وی گفت: امید است در فصل‌های آینده با گمانه‌زنی‌هایی در پیرامون این تپه مساحت اصلی آن روشن و بر اساس آن نقشه و ضوابط و مقررات عرصه و حریم این تپه ارزشمند برای حفاظت هرچه بهتر آن تهیه شود. از سوی دیگر این هیأت در صدد است در فصل آینده با ایجاد گمانه‌هایی لایه‌نگارانه توالی استقرارهای این تپه را از آغاز تا پایان مشخص کند.
مجوز بررسی باستان شناختی تپه کاووسیه تهران توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادرشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه