سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف تعدادی سکونتگاه پارینه‌ سنگی در مازندران

یادمان

کشف تعدادی سکونتگاه پارینه‌ سنگی در مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: نتایج بررسی پیمایشی در منطقه هزار جریب استان مازندران به سرپرستی "الهام قصیدیان" در نشست علمی باستان شناسی در مازندران ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سیف الله فرزانه با اشاره به طرح پژوهشی بررسی و شناسایی کریدور جنوب دریای مازندران اظهار کرد: نتایج بررسی پیمایشی در منطقه هزارجریب استان مازندران به سرپرستی الهام قصیدیان در این نشست ارائه می شود.

وی کشف تعدادی سکونتگاه پارینه‌ سنگی در مازندران را از نتایج این طرح پژوهشی یاد کرد و گفت: این پژوهش باستان شناسی به صورت مشترک با اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران، پژوهشکده باستان شناسی کشور و بنیاد مطالعات فرگشت انسانی دانشگاه کمبریج بریتانیا صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دسی و گردشگری مازندران با بیان این که شرق استان مازندران به ویژه منطقه ارتفاعات شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه را مورد بررسی پیمایشی فشرده قرار گرفته است، تصریح کرد: با نتایج این پروژه باستان شناسی مشخص شد غارهای متعدد در این منطقه به دلیل تسلط انسان دوران پارینه سنگی برای تسلط به دشت و کنترل گله‌های حیوانات ایجاد شده‌اند.

فرزانه با تاکید به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شرق استان مازندران یادآور شد: مجموعه جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر، سایت موزه گوهرتپه، پایگاه پژوهشی وستمین کیاسر و دیگر آثار تاریخی برجای مانده در این منطقه حاوی اطلاعات بیشمار فرهنگی، تاریخی و هنری است که شناخت آنها در قالب پژوهش و تحقیق علمی می‌تواند زمنه های سرمایه گذاری برای رونق منطقه را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، نشست علمی باستان شناسی با موضوع نخستین ساکنان مازندران (مازندران در عصر سنگ) در روز چهارشنبه 9 آبان ماه 1397 ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی مازندران برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه