سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف سنگ ساخته‌های 40 هزار ساله در کرمانشاه

یادمان

کشف سنگ ساخته‌های 40 هزار ساله در کرمانشاه

کاوش در منطقه «هجیج» در شمال غرب استان کرمانشاه علاوه‌بر کشف دست ساخته‌های سنگی با قدمت 40 هزار سال، با نمایان شدن نشانه‌هایی از دوره فراپارینه سنگی نیز همراه بود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Latest Nike Dunk Low NH “Winter Solstice” Team Orange/Orange - 800 - Crimson Bliss 2021 For Sale DO6723 - nike off white blazer coalb women shoes outlet

به گزارش ایسنا، «سونیا شیدرنگ»، سرپرست کاوش در منطقه هجیج شمال غرب استان کرمانشاه با اعلام این خبر تصریح کرد: نتایج اولیه برنامه پژوهشی شناسایی و کاوش در مکان‌های پارینه سنگی منطقه هجیج در شمال غرب استان کرمانشاه حاکی از وجود آثار سکونت انسان‌های نخستین در این منطقه است.

او افزود: این کاوش که در چند پناهگاه صخره‌ای در نزدیکی روستای هجیج در حال انجام است، منجر به شناسایی بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی میانی شده است. تا پیش از این شناخت باستان‌شناسان از دوره‌های پارینه سنگی این منطقه بسیار محدود بوده و این بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناختی علاوه بر جنبه حفظ، ثبت و ضبط روشمند اطلاعات این مکان‌ها، نقش بسزایی در افزایش دانش ما از زندگی و محدوده پراکنش انسان‌های دوره پارینه سنگی در منطقه هجیج و شمال غرب کرمانشاه دارند.

وی ادامه داد: در نتیجه این بررسی‌ها و کاوش‌ها چند مکان با آثار دوره پارینه سنگی در اورامان شناسایی شده است که قدیمی‌ترین آنها در نزدیکی هجیج قرار دارد و متعلق به دوره پارینه سنگی میانی است.

شیدرنگ با تاکید بر این موضوع که برای نخستین‌بار است که آثاری با قدمت بیش از 40 هزار سال پیش از این نقطه از استان کرمانشاه یافت شده، گفت: استان کرمانشاه از نظر تعدد مکان‌های پارینه سنگی یکی از مناطق غنی باستان‌شناختی کشور به شمار می‌آید و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در آن به انجام رسیده است.

به گفته این باستان‌شناس، با وجود این منطقه اورامان و خصوصا هجیج تا پیش از این نقش آنچنانی در این زمینه ایفا نکرده بود و کشفیات اخیر برای نخستین بار به معرفی آثار پارینه سنگی این منطقه می‌پردازد.

سرپرست کاوش در منطقه هجیج در شمال غرب استان کرمانشاه افزود: یافته‌های بدست آمده از یکی از این مکان‌ها عمدتاً دست ساخته‌های سنگی مانند سنگ مادرهای شعاعی تراشه و خراشنده‌اندکه کم و بیش نشان دهنده‌ی ویژگی‌های ابزارسازی صنعت «موستری» زاگرس و تا حدودی نیز متفاوت و دارای ویژگی‌های خاص محلی هستند.

به گفته او، علاوه بر دست ساخته‌های سنگی دوره پارینه سنگی میانی نشانه هایی از دوره فراپارینه سنگی نیز در این منطقه یافت شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه