سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف لایه های فرهنگی عصر مفرغ قدیم در هرمزگان

یادمان

کشف لایه های فرهنگی عصر مفرغ قدیم در هرمزگان

مرحله دوم تکمیل لایه نگاری تم مارون شهرستان رودان هرمزگان به کشف لایه های فرهنگی عصر مفرغ قدیم در این منطقه منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیامک سرلک، امروز با اعلام این خبر هدف از فاز دوم تکمیل لایه نگاری تم مارون را شناخت توالی ادوار فرهنگی و در نهایت دستیابی به خاک بکر محوطه اعلام کرد.

او با اشاره به انجام فاز نخست در آذر ماه سال گذشته گفت: با حفر یک برش لایه نگاری در ضلع جنوبی محوطه، حدود ۷.۵ متر از لایه استقراری و نهشته های فرهنگی تم مارون لایه نگاری شد.  نتایج فاز نخست لایه نگاری نشان داد که در ضلع جنوبی محوطه ، قدیمی ترین استقرار های تم مارون که به عصر مفرغ قدیم تعلق دارند گسترش نداشته و به تعبیر دیگر تمامی ۷.۵ متر ضخامت نهشته های فرهنگی این بخش از تم مارون به دوره اشکانی تعلق دارد.

او با اشاره به وجود حجم زیاد قطعات سفال های عصر مفرغ قدیم در نهشته های دوره اشکانی در ضلع جنوبی محوطه گفت: این یافته ها در مرحله نخست بیانگر وجود بقایای استقراری عصر مفرغ قدیم در محوطه مارون است.
به گفته وی همچنین این استقرار در تمامی محوطه به ویژه ضلع جنوبی آن گسترش نداشته است.

سرلک در ادامه از حفر یک گمانه در ضلع شمالی محوطه، ادامه و تکمیل لایه نگاری با هدف دستیابی به لایه های فرهنگی عصر مفرغ قدیم در مرحله دوم خبر داد و گفت: نتایج مرحله دوم نشان داد که استقرار عصر مفرغ قدیم صرفا در محدوده ای با ابعاد حدود ۵۰۰ متر مربع و صرفا در ضلع شمالی محوطه گسترش داشته است.

به گفته این باستان شناس، در مرحله دوم تکمیل لایه نگاری تم مارون، علاوه بر بقایای معماری مسکونی عصر مفرغ قدیم، ، یک تدفین از همین دوره شناسایی شد که مربوط به یک کودک یک تا دو ساله بود که همراه او دو ظرف سفالی درون گور قرار داده شده بود.

او افزود: نتایج مرحله دوم لایه نگاری تم مارون نشان داد که قدیمی ترین استقرار این محوطه، در عصر مفرغ قدیم، بلافاصله بر روی خاک بکر محوطه شکل گرفته است .

مجوز مرحله دوم تکمیل لایه نگاری تم مارون رودان – هرمزگان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه