سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغاز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان

یادمان

آغاز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آغاز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان در شهرستان بستان‌آباد خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، مرتضی آبدار با اشاره به آغاز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی اوجان اظهار کرد: این کاوش‌ها به سرپرستی "دکتر رحیم ولایتی از دانشگاه تهران"، با استناد به بررسی‌های باستان‌شناختی شهرستان بستان‌آباد، شناسایی و مستندنگاری شهر تاریخی اوجان در راستای برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی اوجان آغازشده و همچنان عملیات در حال انجام است.

وی افزود: شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به‌طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت‌وسازهایی انجام داده و آن را دارالاسلام نامیده است.

آبدار خاطرنشان کرد: در این پروژه هیئت باستان‌شناسی به منظور آزادسازی بخشی از معماری شهر تاریخی اوجان اقدام به کاوش قلعه حکومتی نموده‌ است که در فصل نخست برج شرقی قلعه تاریخی شهر اوجان طی کاوش های متخصصان باستانشناسی به طور کامل کشف شد.

وی تشریح کرد: عمده هدف در این کاوش آسیب‌شناسی آثار تاریخی شهر اوجان و نیز مطالعه و تبیین قابلیت‌های گردشگری در این منطقه است و در فصل دوم، کاوش برج غربی و همینطور پیداکردن دیواره سنگی اطراف قلعه در تپه های مجاور انجام خواهد شد.

گفتنی است، محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه اوجان چای و در مرکز چمن اوجان واقع‌شده بود که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به‌جای مانده است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه