سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف شهری مدفون شده در ایران

یادمان

کشف شهری مدفون شده در ایران

برخی مورخین از وجود شهری باستانی مدفون شده در زیر شهر کنونی بافق که متعلق به عصر ساسانی است، خبر می‌دهند ولی میراث فرهنگی وجود چنین شهری را تایید نمی‌کند و آن را مستلزم بررسی‌ و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌داند.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا فتوحی بافقی» گردآورنده اثر «بافق، دیار پاکان» در بخشی از آثار خود، با اشاره به بخشی از بافق به عنوان شهری متعلق به عصر ساسانی، می‌گوید: به گفته‌ی برخی مورخین، بخشی از شهر بافق که متعلق به عصر ساسانی بوده در حال حاضر مدفون در زیر بخشی از شهر کنونی است .

وی بیان می‌کند: این شهر مدفون در بافق که آثاری از وجود آن نیز کشف شده، محل سکونت و زندگی ساکنان اولیه‌ی این دیار بوده است.

البته برخی از مسئولان بافقی نیز معتقدند این شهر مدفون به علت کم توجهی میراث فرهنگی، در حال حاضر با زمین‌های کشاورزی پوشیده شده و تاکنون اقدامی برای بیرون آوردن این سرمایه ملی از زیر خاک نشده است .

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که هنوز صحت وجود چنین شهری در بافق مورد تایید میراث فرهنگی نیست، تاکید می‌کند:

هویت محدوده‌های باستانی نباید فاش شود چرا که این قبیل محدوده‌ها مانند نقشه‌های گنج برای کشورمان هستند و افراد به ویژه رسانه‌ها باید نسبت به حفظ هویت آن‌ها احساس مسئولیت کنند .

وی اضافه می‌کند: تا زمانی که مجوزی از سوی میراث فرهنگی کشور صادر نشود، حق عملیات‌های باستان‌شناسی در هیچ محلی داده نمی‌شود لذا هر گونه کاوش در این مناطق جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد .

این مسئول با بیان این که هر گونه کاوش در این قبیل محوطه‌ها حتی در درون منزل شخصی افراد نیز بدون مجوز میراث فرهنگی جرم تلقی می‌شود، هشدار داد: متخلفان در این رابطه با مجازات‌های شدید و طولانی مدت مواجه خواهند شد.

«لیلا رنجبر» مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق نیز در همین رابطه از برگزاری نشستی با حضور فرماندار این شهرستان خبر می‌دهد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هفته گذشته جلسه‌ای پیرامون رسیدگی به این موضوع برگزار و این محدوده به عنوان یکی از مناطق چهارگانه باستان‌شناسی مطرح شده تا پیگیری‌های باستان‌شناسی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی، تعدد مناطق باستانی ایران را عامل پیشروی کند عملیات شناسایی و کاوش این منطقه می‌داند و می‌گوید: ایران، کشوری غنی از مناطق باستان‌شناسی ولی دارای تنها یک دستگاه ژئوفیزیک مستقر در منطقه تخت ‌جمشید است و دستگاه مذکور نیز به دلیل بزرگی به راحتی قابل جابجایی نیست.

این مسئول در این رابطه تصریح می‌کند: شهر بافق در حال حاضر در نوبت کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته و تا آن زمان، بررسی و تعیین محدوده این شهر تاریخی، حصارکشی و محافظت از این محل در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی قرار دارد .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه