پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فاصله گربه‌سان بزرگ با انقراض، کمتر شد

زیست بوم

فاصله گربه‌سان بزرگ با انقراض، کمتر شد

تعداد ببرهای بنگال، خیلی کمتر از آن چیزی است که تا به حال تصور می‌شد؛ این را بررسی‌های جدید در جنگل‌های این منطقه نشان می‌دهد.

LTB - JuzsportsShops | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

قبلاً تصور می‌شد تعداد ببرهای بنگال باقی‌مانده روی زمین بیشتر از این‌ها باشد‌، اما نصب دوربین روی درختان جنگل‌های محل زندگی این ببرها به تازگی نشان داده است که تنها حدود 100 ببر از این‌گونه رو به انقراض، باقی مانده‌اند.

11 سال پیش، تعداد ثبت‌شده از ببر بنگال در جنگل‌های گرمسیری منطقه بنگال که یکی از آخرین زیستگاه‌های طبیعی این گربه‌سانان بزرگ است، 440 عدد بود. با این حال محققان می‌گویند نباید این‌طور تصور شود که طی این سال‌ها تعداد ببر بنگال به این سرعت کاهش یافته است، دلیل اینکه تحقیقات اخیر نشان‌دهنده عددی تا این حد کمتر بوده،‌ این است که در این تحقیقات از تکنولوژی بهتری برای ردگیری ببرها استفاده شده و به همین دلیل است که عدد بدست‌آمده اخیر به واقعیت نزدیکتر است.

به نوشته گاردین، یک مؤسسه دولتی حمایت از حیات وحش در بنگال که تحقیقات اخیر را در مورد تعداد باقی‌مانده ببرها انجام داده است، می‌گوید بعد از بررسی یک‌ساله دوربین‌هایی که در محل زندگی این ببرها قرار داده شده، حالا به این نتیجه رسیده است که حداقل 83 و حداکثر 130 ببر بنگال دیگر در این منطقه زندگی می‌کنند. این یعنی عدد میانگین، 106 ببر است.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی در همین مورد نوشته است گزارش‌هایی که برخی از آنها هنوز به صورت رسمی منتشر نشده نشان می‌دهد که میانگین تعداد ببرهای باقی‌مانده در منطقه بنگال، از عدد 110 هم کمتر است.

گزارش‌های قبلی در این مورد می‌گوید در منطقه‌ای به وسعت 10 هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های گرمسیری هند، قبلاً به طور تقریبی حدود 74 ببر مشاهده شده بود.

زیستگاه اصلی ببر بنگال، هند است؛ هرچند تعداد بسیار کمی از این حیوان در نپال،‌ بوتان،‌ چین و میانمار هم دیده شده است.

محققان می‌گویند تعداد کم باقی‌مانده از ببر بنگال موجب ترس و نگرانی آن‌ها شده است. مونیرول خان، ‌یک محقق حیات وحش که در دانشگاه جهانگیرنگار کار می‌کند،‌ در این مورد می‌گوید: «به نظر می‌رسد جمعیت ببر بنگال، به شدت و سرعت رو به کاهش است و این موضوع باعث ترس و نگرانی ماست».

این محقق می‌گوید در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تعداد ببرهای بنگال باقی‌مانده نمی‌تواند بیشتر از 200 عدد باشد.

طرفداران محیط زیست و محققان می‌گویند دولت باید اقدامات بیشتری برای حمایت از حیوانات و گونه‌های رو به انقراض هند انجام دهد؛ چراکه شکار غیرقانونی و تخریب جنگل‌ها برای کشاورزی حیوانات را تهدید می‌کند.

سازمان جهانی حیات وحش می‌گوید ببرها در تمام جهان در خطر جدی انقراض هستند. تعداد این جانوران تنها، از 100 هزار عدد در سال 1900 به تنها 3200 عدد در سال 2015 رسیده است.

دولت‌های برخی ایالت‌ها در هند پیش‌تر قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای حفاظت از این گربه وحشی و چند حیوان دیگر در معرض خطر انقراض برقرار کرده و به گاردهای حفاظت از محیط زیست اجازه دادند که در صورت مشاهده شکارچی‌هایی که به دنبال شکار ببر،‌ فیل یا حیوان وحشی دیگری باشند شکارچی را با گلوله هدف قرار دهند.

دولت ماهاراشتارا،‌ ایالتی در هند غربی، اعلام کرده است که زخمی کردن یا کشتن کسانی که مشکوک به حمله به حیات وحش هستند، در این ایالت جرم تلقی نخواهد شد.

دولت این منطقه همچنین به تازگی خودروهای بیشتری در اختیار گاردهای حفاظت از محیط زیست قرار داده و به افرادی که حاضر باشند اطلاعاتی در مورد هر نوع شکار یا شکارچی که برای حمله به حیات وحش به این منطقه می‌رود ارائه دهند،‌ پول پرداخت می‌کند.

آنچه بیش از همه خطر شکار غیرقانونی ببرهای بنگال را بیشتر می‌کند، استفاده از قسمت‌هایی از بدن این ببرها در طب سنتی چینی است.

شکار ببر و گربه‌های بزرگ این منطقه برای فروش بخش‌های بدن این حیوانات به تاجران چینی بسیار رایج است؛ با این حال برخی مقامات هند امیدوارند جریمه‌های زیاد،‌ تهدید شکارچیان در مورد اینکه کشتن آن‌ها توسط گارد حفاظت جرم نخواهد بود و تحریک مردم با اعلام اینکه اطلاعات در مورد شکارچی‌های ببر به قیمت پنج میلیون روپیه - معادل 90 هزار دلار - خریده می‌شود، بتواند به حمایت بیشتر از حیات وحش این منطقه کمک کند.


ایسنا - فاطمه کریمخان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه