پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم راز سرعت بی نظیر یوزپلنگ

زیست بوم

راز سرعت بی نظیر یوزپلنگ

محققان کشف کردند یوزپلنگ که به خاطر سرعت بی نظیرش مشهور است قدرت نیرو محرکه‌اش را از عضلات پاهایش می‌گیرد.

nike-dunk-low-coast-uncl | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش مهر،‌ دانش پژوهان ژاپنی نقشه توزیع فیبرهای عضلانی در کل بدن یوزپلنگ را برای نخستین بار تهیه کردند.

این محققان با مقایسه عضلات سریع ترین پستاندار روی زمین با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه تشخیص دادند این نیروی محرکه از عضلات پاهای یوز ناشی می‌شود.

دکتر نوآمی وادا مجری این تحقیقات از دانشگاه یاماگوچی در ژاپن، انواع مختلف فیبرهای عضلاتی را برای فعالیت‌های مختلف مورد مطالعه قرار داد.

در تمام حیوانات مورد مطالعه، فیبرهای موسوم به "تیپ I " نیروی خروجی کوچکی تولید می‌کنند اما به خستگی مقاوم‌اند. این فیبرها برای حفظ حالت بدن و راهپیمایی آهسته مناسب هستند.

عملکرد فیبرهای "تیپ IIa " برای راه رفتن سریع و تند مناسب است در حالی که فیبرهای "تیپ IIx" یا سریع ، سرعت زیاد تولید می‌کنند اما تحمل کمی دارند و عامل اصلی برای دو سریع هستند.

وادا گفت: ماهیچه‌های دست در یوزپلنگ از فیبرهای "تیپ I " است و در این مورد مانند سگ و گربه خانگی است در حالی که عضلات پاها در یوز از نوع فیبر IIx است.

تفاوت عملکردی بین دست و پا، مهمترین تفاوت در یوزها است. این پژوهشگران می‌گویند یوزپلنگ از دست برای چرخش و کند کردن سرعت استفاده می‌کند تا تعادلش حفظ شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه