چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نجات باغ نیما یوشیج - اهالی شهران با بطری نقشه‌های شهرداری را نقش بر آب کردند

زیست بوم

نجات باغ نیما یوشیج - اهالی شهران با بطری نقشه‌های شهرداری را نقش بر آب کردند

برگرفته از روزنامه ایران، چهارشنبه 18 مردادماه 1391، رویه 21-22

اهالی محل بطری آب به دست به سمت محوطه فضای سبزی می‌روند که چند وقتی است دور آن حفاظ کشیده شده تا با تشنه نگه داشتن درختان، آنها را خشک کنند و به جای درخت، برج بکارند ولی اهالی محل تصمیم دارند مانع از خشک شدن درختان شوند حتی اگر لازم باشد تا توان دارند پای آنها با بطری آب می‌ریزند.
بلوار نیما یوشیج در منطقه شهران، چند روزی است ساکنان محل را می‌بیند که هر روز ساعت هفت غروب با بطری‌‌های آب به فضای سبزی که حدود 10 روز پیش دور آن حصار شده، می‌روند تا اجازه ندهند این محوطه درخت​کاری شده و سرسبز خشک شود، شاید این کار آنها سود چندانی نداشته باشد ولی حداقل به مسئولان شهرداری تهران نشان می‌دهد عزم آنها در حفظ درختان و محیط زیست جزم است و به این راحتی نمی‌توانند با نابودی فضای سبز و فروش زمین، به جای درختان، برج بکارند.

 

 

براساس آنچه ساکنان بلوار نیما یوشیج می‌گویند، این محوطه 120 هزار متر وسعت دارد و در آن از 10 سال پیش 2800 قطعه درخت کاشته شده است. تا دو هفته پیش این فضای سبز محل ورزش صبحگاهی اهالی محل، بازی ظهر‌گاهی کودکان و استراحت عصر‌گاهی پیرمردان و پیرزنان بود اما ناگهان صبح یک روز که اهالی برای ورزش مراجعه می‌کنند با حصار‌هایی به دور زمین روبه‌رو می‌شوند که گفته می‌شود یک تعاونی مسکن دور این محوطه کشیده است. اعتراض مردم از همان صبح آغاز می‌شود، ساکنان به شهرداری منطقه 5 مراجعه می‌کنند تا شاید از طریق آنها مانع از تخریب محیط‌زیست شوند ولی در کمال ناباوری متوجه می‌شوند این محوطه به دستور شهردار منطقه فروخته شده است. مسئولان شهرداری مدعی هستند این محدوده در زمره محوطه مازاد فضای سبز است و طبق طرح تفصیلی شهر تهران، شهرداری مجاز است آنجا را به تعاونی‌‌ها برای ساخت مسکن واگذار کند، این در حالی است که براساس نقشه طرح تفصیلی تهران، این محوطه همچنان به عنوان فضای سبز باید مورد استفاده قرار گیرد و شهرداری مجاز به فروش آنجا نیست. نکته‌ای که ساکنان محل بر آن تأکید دارند، این است که خرید این محل توسط شهرداری از صاحب آن، با عنوان فضای سبز صورت گرفته و در واقع شهرداری این باغ بزرگ را با نیت اجرای فضای سبز و به یک پنجم قیمت خریداری کرده است و طبعاً هنگام فروش، اگر شهرداری آنجا را به قیمت هم نفروشد لااقل به 70 درصد قیمت واگذار می‌کند.

توجیه مسئولان شهرداری منطقه 5 تهران، اهالی محل را راضی نمی‌کند، آنها از 10 روز پیش تصمیم می‌گیرند مانع این اقدام شوند به همین دلیل برای جلوگیری از خشک شدن درختان، عصر هر روز سطل و پارچ و بطری‌‌های آب را پر کرده به پارک می‌روند تا به این درختان آب دهند. یکی از ساکنان محل در این رابطه به شوک می‌گوید: «وقتی دیدیم اینها به درختان آب نمی‌دهند تا آنها خشک شوند و به راحتی بتوانند این فضای سبز را به بیابان تبدیل کنند تصمیم گرفتیم خودمان درختان را آبیاری کنیم.» اما آیا این نحوه آبیاری نتیجه‌ای دارد؟ آیا با سطل و بطری‌‌های آب چند شهروند، می‌توان 2800 قطعه درخت را سیراب کرد؟ ناگفته نماند برای این نوع آبیاری هم ساکنان محل مشقت‌‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند. یکی از این اهالی به شوک می‌گوید: «چند بار نگهبانان به ما حمله کردند، حتی گازاشک‌آور هم زدند، همه آنها باتوم دارند و برای این که مانع از آبیاری محوطه فضای سبز شوند، با باتوم به ما حمله می‌کنند، البته پلیس چند بار برای کمک به مردم وارد عمل شده، بسیج محل هم در کنار مردم قرار گرفته و از وقتی پای بسیجی‌‌ها به این ماجرا باز شده، نگهبانان کمتر جرأت می‌کنند با مردم و اهالی محل برخورد کنند.» این ادعا در حالی است که سرنگهبان این محوطه حصار کشیده شده، هرگونه برخوردی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «شما خودتان دیده‌اید که ما اینها را زده باشیم؟ همه اینها سناریوست! هویت واقعی نگهبانان مشخص نیست، سرنگهبان مدعی است آنها کارمندان یک شرکت خصوصی هستند که کارش، ارسال نگهبان به چنین اماکنی است. جالب این که سرنگهبان کم‌ترین اطلاعی در مورد این شرکت ندارد و تنها نام آن را می‌داند! وقتی شماره تماس شرکت مورد نظر را می‌پرسیم. سرنگهبان مدعی می‌شود نه شماره‌اش را می‌داند و نه آدرسش را! در واقع او راست می‌گوید، شرکت مورد نظر در جست‌وجو‌های متعدد خبرنگاران شوک چهره نشان نمی‌دهد و چنین به نظر می‌سد این شرکت یا وجود خارجی ندارد یا تحت مجوز دیگری فعالیت می‌کند، کما این که در جست‌وجوی نام شرکت از مؤسسه خیریه گرفته تا صندوق قرض‌الحسنه به این اسم یافت می‌شود، ولی شرکت‌‌های خدماتی یا پیمانکاری به این نام موجود نیست. در صورتی‌که اگر چنین شرکتی وجود داشته باشد که کار ساخت ابنیه را انجام دهد، می‌توان با یک جست‌وجوی ساده نام آن شرکت را در لیست شرکت‌‌های ثبت شده و رده‌بندی در سایت وزارت مسکن پیدا کرد و قطعاً شرکتی که قرار است یک طرح به این عظمت را انجام دهد حتماً باید صاحب حداقل یک سایت اینترنتی باشد. حداقل در جست‌وجو‌های ما چنین شرکتی موجود نبود!

سرنگهبان محوطه فضای سبز در حالی موضوع درگیری با اهالی محل را تکذیب می‌کند که ساکنان همچنان بر نظر خود تأکید دارند، یکی دیگر از ساکنان به شوک می‌گوید: «این نگهبانان پی در پی عوض می‌شوند، اصلاً ثابت نیستند که بخواهند درگیری را تأیید یا تکذیب کنند» با این حال مردم منطقه دلسرد نشده‌اند و همچنان به تلاش‌‌های خود برای حفاظت از 2800 قطعه درخت ادامه می‌دهند. آنها در چند روز گذشته نامه‌‌هایی به دفتر رئیس شورای شهر، رئیس فضای سبز تهران، قوه قضائیه و... ارسال کرده‌اند و قرار است تجمعی نیز در خیابان بهشت، مقابل ساختمان شهرداری تهران برپا کنند تا صدایشان را به گوش آقای شهردار برسانند، البته آنها معتقدند شهردار منطقه5، شخصاً و بدون هماهنگی مجوز تخریب این فضای سبز را صادر کرده، ادعایی که شاید دور از ذهن باشد!
در حالی که آلودگی هوای تهران روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، در این میان، درختان و فضای سبز هستند که می‌توانند هوای آلوده را تصفیه کنند. با این حال اقدام شهرداری در واگذاری چنین فضای سبزی جای سؤال دارد!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه