جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پارک آسیا در حصار ساختمانی - با نادیده گرفتن نظر شورای شهر تهران انجام شد

زیست بوم

پارک آسیا در حصار ساختمانی - با نادیده گرفتن نظر شورای شهر تهران انجام شد

برگرفته از روزنامه ایران، پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، رویه 17 و 19

پارک آسیا به رغم واکنش جدی شورای شهر در قبال تخریب، دیروز در حصار ساختمانی قرار گرفت و ساکنان غرب تهران تهدید شدند در صورت اعتراض و تجمع با برخورد جدی مواجه خواهند شد. در حالی که در جلسه روز سه‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران بحث پارک آسیا مطرح شد و اعضای این شورا نسبت به تخریب آن و اجرای عملیات ساختمانی بشدت واکنش نشان داده و خواستار توقف هرگونه اقدام اجرایی شدند، اما دیروز صبح سازندگان مجتمع ساختمانی 500 واحدی با تشدید عملیات ساختمانی، اقدام به حصارکشی این پارک کردند. حصار‌‌های در نظر گرفته شده علاوه بر این که زمین پارک آسیا را در برگرفته است به پیاده‌روی کنار زمین هم تجاوز کرده و عملاً راه رفت‌وآمد ساکنان شهران را مسدود کرده است.


در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران، حمزه شکیب با اعتراض شدید نسبت به واگذاری زمین پارک آسیا به یک تعاونی مسکن، نه تنها آن را غیرقانونی دانست، بلکه از بین بردن این پارک را خلاف طرح تفصیلی شهر تهران قلمداد کرد. وی در پاسخ به این ادعا که کمیسیون ماده 5 مجوز ساخت و‌ ساز را برای این زمین صادر کرده، گفت: «آن مجوز برای زمین قبلی بود که به تعاونی مسکن واگذار شده بود و دیگر کاربرد ندارد.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به ساخت مجتمع ساختمانی 500 واحدی، آن را کاری غیر اصولی توصیف کرد. بر همین اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار توقف عملیات ساختمانی تا بررسی کامل پرونده و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته شدند. با این تصمیمات به نظر می‌رسید پارک آسیا دوباره احیا شود و در اختیار ساکنان شهران قرار گیرد، اما این ساکنان در کمال ناباوری صبح دیروز با شمار زیادی کارگر و انواع و اقسام وسایل ساخت و ‌ساز مواجه شدند که در حال انجام عملیات ساختمانی و اجرایی بودند. مردم منطقه بسرعت در محل حاضر شدند و نسبت به این عملیات اعتراض کردند، اما عوامل اجرایی با نشان دادن یک نامه مخدوش مدعی شدند مجوز ساخت را گرفته‌اند و در صورتی که کسی اعتراضی به این عملیات ساختمانی داشته باشد با برخورد شدید نیروی انتظامی و عوامل اجرایی مواجه خواهد شد. برخی از عوامل اجرایی که ظاهراً از پیگیری‌‌های اعضای شورای شهر عصبانی بودند هنگام صحبت با ساکنان آنها را از توهین‌‌های خود بی‌نصیب نکردند. اهالی شهران و کن در پی این اقدام صبح دیروز ضمن مراجعه به مراجع قضایی برای احقاق حق خود، تصمیم دارند بزودی تجمعی در خیابان بهشت و روبه‌روی شورای شهر برگزار کنند. یکی از این اهالی دیروز در اجتماع چند 10 نفره ساکنان به خبرنگار شوک گفت: ما از شورای شهر متشکریم، ولی باید بگوییم متأسفانه آقایان با این اقدام‌‌ها جایگاه این شورا را هم زیر سؤال بردند. اگر نهاد تصمیم‌گیری شهر تهران، شورای اسلامی شهر است پس این نهاد‌ها به چه مجوزی از تصمیمات شورا سرپیچی می‌کنند! چه منافعی در میان است که نهاد‌های شهری حاضر می‌شوند به خاطر تصاحب آن حقوق مردم را تضییع کنند. لازم به ذکر است ساکنان و کشاورزان شهران و کن با تجمع، اعتراض خود را نسبت به تصاحب پارک آسیا، از بین بردن رودخانه و مسدود کردن قنات چند صدساله در روزهای آینده اعلام خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه