پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وعده «ساخت‌وساز طبق مقررات طرح‌تفصیلی» با طراحی یک میانبر به بایگانی رفت - عبور از طرح‌تفصیلی پایتخت

زیست بوم

وعده «ساخت‌وساز طبق مقررات طرح‌تفصیلی» با طراحی یک میانبر به بایگانی رفت - عبور از طرح‌تفصیلی پایتخت

برگرفته از دنیای اقتصاد


ورود انبوه‌سازان به «پهنه‌سبز» با مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج ممکن شد؟
بهشاد بهرامی: وعده‌ها درباره فصل‌الخطاب بودن طرح‌تفصیلی تهران در حوزه ساخت‌وساز، تنها چند ماه بعد از رونمایی از این طرح، رنگ باخته و ظاهرا کانال‌هایی که قبل از ابلاغ طرح تفصیلی برای برخی افراد یا گروه‌ها وجود داشت تا با ورود به آن سلایق شخصی‌شان را جایگزین ضوابط کنند، کماکان وجود دارد.

 

 

ساخت‌وساز در تهران به قدری قدرت گرفته که اخیرا عوامل آن موفق شده‌اند دو مصوبه‌ای را که به ترتیب شورای‌شهر و دولت برای حفظ حیات پایتخت صادر کرده بودند، از طریق یک مسیر میانبر دور بزنند و خلاف مقررات وضع‌شده را به اجرا دربیاورند.

طبق مصوبه مهرماه 90 شورای‌شهر و ضوابط طرح‌تفصیلی جدید تهران، ورود ساختمان‌سازها به پهنه‌سبز –مناطقی که کاربری آنها فضای سبز تعیین شده است- ممنوع است و هر نوع صدور پروانه مسکونی برای این پهنه غیرمجاز است؛ اما آن‌طور که حامیان نقاط سبز در تهران می‌گویند، امکانی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان هم جای درختان، ساختمان ساخت و هم اینکه خطوط قرمز طرح‌تفصیلی تهران را سبز کرد.

در ماه‌های اخیر برای منطقه‌ای به وسعت 3 هکتار که کاربری آن 100درصد سبز تعیین شده و مشجر بوده، مجوز ساخت‌وساز مسکونی صادر شده است. این در حالی است که نتایج استعلام از سایت طرح تفصیلی برای این زمین، مشخص می‌کند این زمین در پهنه سبز قرار دارد و کاربری آن پارک‌شهری تعریف شده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مردم ساکن در حاشیه این زمین –بلوار نیما یوشیج در شهران- روز گذشته در اعتراض به تصمیمی که مدیریت شهری تهران خارج از چارچوب طرح تفصیلی برای زمین مشجر 3 هکتاری اتخاذ کرده، به جلوی ساختمان مرکزی شهرداری‌تهران آمدند تا شهردار را از این قضیه مطلع کنند و از او بخواهند جلوی اجرای این تصمیم را بگیرد.


مغایرت با مصوبه شورای شهر

اقدام شهرداری تهران برای تغییر کاربری اراضی مشجر منطقه شهران نه تنها مصوبه شورای شهر تهران در خصوص ممنوعیت تغییر کاربری فضای سبز تا سال 95 را زیر سوال می‌برد، بلکه ضوابط طرح جامع تهران (بند چهار پیوست شماره پنج) را نیز کنار گذاشته است.
براساس مصوبه شورای شهر تهران که در 13 مهرماه سال گذشته به تصویب رسید شهرداری تهران موظف به تامین فضاهای سبز، پارک‌ها، تجهیزات و تاسیسات شهری بدون تغییر کاربری آنها تا پایان سال 1395 شده است. براساس این مصوبه که هدف آن جلوگیری از افزایش کمبود فضاهای خدماتی پایتخت است، تا 5 سال آینده ساخت وساز مسکونی در مناطقی از تهران که هم اکنون کاربری آنها «سبز و خدمات شهری» است، غیرمجاز خواهد بود.
شورای شهر در توضیح دلیل ابلاغ چنین مصوبه‌ای اعلام کرده است: این احتمال وجود دارد که در صورت عدم پیش بینی «ممنوعیت تغییر کاربری‌های سبز و خدماتی»، با آمدن طرح تفصیلی، این کاربری‌ها از بین برود. با این وجود و گرچه مدیران شهری بر اجرای کامل و بدون تغییر طرح تفصیلی تاکید کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد هنوز چند ماه از اجرای طرح نگذشته است یک میانبر برای عبور پرونده تغییر کاربری‌های زمین‌های خاص به کمیسیون ماده پنج باز شده است.


تجمع در اعتراض به تغییر کاربری

به گزارش «دنیای اقتصاد» جمع زیادی از ساکنان منطقه 5 تهران روز گذشته با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران نسبت به تغییر کاربری 3 هکتار از فضای سبز در منطقه شهران اعتراض کردند و خواستار منع ساخت‌وساز در این منطقه شدند.
طبق اظهارات جمع اعتراض کننده از چندین سال پیش شهرداری تهران با خرید این قطعه از زمین‌های منطقه شهران و با کاشت 2 هزار و 700 اصله درخت در این منطقه اقدام به ایجاد فضای سبز کرده بود، اما از سال گذشته با توافق با تعاونی مسکن کارمندان یکی از مناطق شهرداری طبق رای کمیسیون ماده پنج کاربری این اراضی به مسکونی تغییر یافته است این در حالی است که همزمان با تصویب و اجرای طرح تفصیلی مدیران شهری اعلام کردند: امکان تغییر کاربری فضای سبز به دلیل مسائل مربوط به محیط‌زیست وجود ندارد و در صورت بروز چنین تخلفی با آن برخورد خواهد شد.
به گفته ساکنان منطقه پنج، این منطقه از محله شهران طبق استعلام از سایت طرح تفصیلی جدید شهرداری تهران در پهنه سبز واقع شده است، اما از هفته گذشته مسوولان شهرداری با کشیدن حصار به دور درختان این منطقه و قطع آبیاری، در صدد جابه‌جایی درختان و تخریب فضای سبز و در نهایت ساخت‌وسازهای مسکونی برآمده‌اند که چندین بار با مخالفت مردمی روبه‌رو شده‌اند.


رای کمیسیون ماده پنج را داریم

براساس گفته های مردم منطقه، مجریان طرح ادعا کرده اند که با رای کمیسیون ماده پنج، شهرداری به تغییر کاربری زمین سه هکتاری شهران اقدام کرده است این در حالی است که طبق اظهارات اعضای شورایاری منطقه شهران شهرداری در گزارش خود زمین سه هکتاری شهران را به عنوان زمین بایر به کمیسیون ماده پنج معرفی کرده بود و به همین دلیل کمیسیون ماده پنج به تغییر کاربری زمین‌های مشجر منطقه شهران رای داده است.

 


درختان را جابه جا می‌کنیم

با وجود آنکه مدیران شهرداری اعلام کرده‌اند با جابه‌جایی درختان و کاشت آنها در منطقه‌ای دیگر درختان را حفظ خواهند کرد اما طبق اظهارات دبیر شورایاری این منطقه درختان پارک جنگلی نیما یوشیج از نوع سوزنی هستند و با جابه‌جایی خشک خواهند شد.


شورا دستور توقف تغییر کاربری داد
معصومه ابتکار رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر روز گذشته در این باره اظهار کرد: پیش از این دستور توقف تغییر کاربری و جلوگیری از بین بردن درختان این منطقه را داده بودیم، اما هنوز این مصوبه در حال اجراست.
حسن بیادی نایب رییس شورای شهر نیز در این باره گفت: برای جلوگیری از اجرای این مصوبه همه سازمان‌های مرتبط باید همکاری داشته باشند و ما هم پیگیر هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه