جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم باغ نیمایوشیج زنده​می‌ماند؟! - تجمع مردمی در برابر شهرداری تهران برای حمایت از محیط زیست در شهران

زیست بوم

باغ نیمایوشیج زنده​می‌ماند؟! - تجمع مردمی در برابر شهرداری تهران برای حمایت از محیط زیست در شهران

برگرفته از روزنامه ایران، چهارشنبه 25 مرداد 1391، رویه 21-22

گروهی از زنان و مردان به حمایت از باغ نیمایوشیج با بطری‌‌های آب که نماد تشنگی درختان این باغ است و در دست داشتن پلا‌کارد‌های اعتراض‌آمیزی، صبح دیروز مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند و خواستار توقف روند خشک کردن درختان و نجات این باغ از مرگ تدریجی شدند. اهالی منطقه شهران در غرب تهران، صبح دیروز و در پی بی‌اعتنایی مسئولان شهرداری و شهردار تهران نسبت به خواست آنها برای حفظ باغ نیمایوشیج، صبح دیروز با برپایی تجمعی اعتراض‌آمیز، از شهرداری تهران خواستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به توقف خشک کردن درختان باغ که به منظور ساختمان‌سازی برخی تعاونی‌‌ها صورت می‌گیرد، اقدام کنند.

 

 

ده‌‌ها تن زن و مرد از شهروندان تهرانی در این تجمع اعتراض‌آمیز، در حالی که از وعده‌‌های تو خالی شهرداری اظهار نارضایتی می‌کردند، با در دست داشتن بطری‌‌های آب که به نماد اعتراض آنها به خشکاندن درختان باغ نیمایوشیج تبدیل شده از مسئولان شهرداری خواستند با شکستن حصار‌های اطراف باغ، اجازه آبرسانی و آبیاری این باغ را صادر کنند تا نگذارند درختان ایستاده بمیرند.


درختانی که خشک می‌شوند
باغ نیمایوشیج در بلوار نیمایوشیج منطقه شهران در غرب تهران نزدیک به 3 هزار اصله درخت دارد که متأسفانه چندی است با واگذاری آن به شهرداری تهران در معرض خشک شدن و نابودی قرار گرفته است. عوامل شهرداری با کشیدن حصار به دور این باغ مانع از هرگونه آبرسانی به درختان می‌شوند، به همین دلیل نیز چند روزی است اهالی این منطقه همه روزه ساعت هفت بعدازظهر با تجمع در مقابل باغ نیمایوشیج و در حالی که بطری‌‌های آب را به همراه دارند خواستار شکستن حصار‌ها و آبیاری درختان می‌شوند. با این وجود همچنان حصار‌ها در جای خود قرار دارند و عوامل شهرداری اجازه آبیاری این باغ را نمی‌دهند. باغ نیمایوشیج چند سال پیش به عنوان فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گرفت، این باغ اگرچه در نقشه جامع تهران نیز به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده، ولی چندی پیش توسط شهردار منطقه 5 به چند تعاونی برای ساخت مسکن واگذار شد و همین مسئله هم اعتراض گسترده اهالی شهران را در پی داشت تا جایی‌که بسیاری از زنان ساکن منطقه هر روز با تجمع مقابل این باغ خواستار آبیاری درختان شدند، خواسته‌ای که با مقاومت شهرداری مواجه شد و براساس اظهارات اهالی منطقه به درگیری و ضرب و شتم مردم هم رسید، اما همچنان مردم شهران در خواسته خود محکم و استوار هستند.


مشکل‌تراشی در راه معترضان
معترضان از روز قبل برای رفتن به خیابان بهشت و مقابل شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران از شرکت واحد، اتوبوس رزرو کرده بودند، اما نکته جالب این که شرکت واحد صبح دیروز وقتی متوجه علت این تجمع شد بشدت واکنش نشان داد و چند بار جلوی حرکت کاروان معترضان شهرانی را گرفت. آنها ابتدا صبح مانع از حرکت اتوبوس‌‌ها نشدند و سپس در میانه راه بازرسی شرکت واحد، اتوبوس حاملان معترضان را متوقف کرد، آنها وقتی با مقاومت مردم مواجه شدند اجازه انتقال شهرانی‌‌ها را صادر کردند، ولی در بین راه چندین بار راننده شرکت واحد را تهدید به برخورد کردند، اما به هر سختی بود اهالی منطقه شهران خود را مقابل شورای شهر و شهرداری تهران رساندند.


تنوع جنسی و سنی معترضان
در تجمع اعتراض‌آمیز دیروز مردان، زنان، دختران و پسران از رده‌‌های مختلف سنی حاضر بودند. کودکان در ردیف اول ایستاده بودند و پیرمرد‌ها و پیرزن‌‌ها در ردیف‌‌های آخر قرار داشتند. آنها در کمال آرامش و متانت سعی می‌کردند تا جلوی هرگونه سوءاستفاده سیاسی را بگیرند و این‌ در حالی‌ بود که عوامل شهرداری چند بار تصمیم به برخورد گرفتند که با ممانعت پلیس روبه‌رو شدند.


شهردار نیست!
نمایندگان معترضان چندین بار با مراجعه به شهرداری تهران خواستار ملاقات با شهردار شدند، ولی پاسخ شنیده‌اند که شهردار تهران در شهرداری حضور ندارد، این در حالی بود که برخی از مراجعان عادی اعلام کردند چند لحظه پیش شهردار را در ساختمان دیده‌اند!


بازرسی شهرداری وارد عمل شد ولی...
عوامل شهرداری به معترضان اعلام کردند:
«آقای قالیباف وقت گفت‌وگو با شما را ندارند ولی رئیس بازرسی می‌تواند دقایقی به حرف شما گوش دهد!» رفتار توهین‌آمیز عوامل شهرداری باعث شد شهرانی‌‌ها ابتدا از مذاکره با رئیس بازرسی خودداری کنند ولی در ادامه با حضور چند تن از نیرو‌های بازرسی بین معترضان، مذاکره‌ای کوتاه بین آنها برقرار شد. این در حالی بود که معترضان اعتقاد داشتند این مذاکره کوتاه نتیجه‌ای نخواهد داشت و این وعده‌‌ها توخالی است!

مشکل​تراشی برای خبرنگاران
در حالی که تجمع اعتراض​آمیز دیروز در راستای دفاع از محیط زیست برگزار می​شد، ولی جالب اینجاست که در چند مورد خبرنگاران برای پوشش خبری و تصویری این رخداد با مشکل​تراشی مأموران رو‌به‌رو شدند. آنها ابتدا دقایقی مانع فعالیت خبرنگار و عکاس شدند ولی با ارائه مجوز رسانه‌ای تنها به پوشش خبری و ممانعت از پوشش تصویری مجوز دادند. البته دقایقی بعد مقابل معترضان با خبرنگار شوک برخورد کردند و سپس یکی از افسران نیز به زور و بدون مجوز اقدام به ضبط دوربین عکاسی شوک کرد که با دخالت و وساطت مردم موفق به این کار نشد. این در حالی است که مسئول نیرو‌های مستقر در مقابل شهرداری با خوشرویی اجازه فعالیت خبرنگار و عکاس شوک را با شرایطی صادر کرده بود.

اعتراض به رفتار‌های ضد و نقیض شهرداری
اهالی شهران در گفت‌وگو با خبرنگار شوک از رفتار‌های متناقض شهرداری ابراز نارضایتی کردند. یکی از معترضان در همین رابطه به خبرنگار شوک گفت: چگونه است وقتی شهرداری این ملک را خریداری کرده به خاطر این که مبلغ کمی را بپردازد، شرط فضای سبز گذاشته ولی حالا به خاطر این که پول بیشتری بگیرد کاربری آن را تغییر داده است. شهروند دیگری نیز گفت: چند روز پیش یکی از آشنا‌های ما به دلیل بریدن یک درخت در حیاط خانه‌اش مبلغ 600 هزار تومان جریمه شد، چگونه می‌شود شهروندان مجوز قطع درخت خانه خود را پیدا نمی‌کنند ولی شهرداری با خیال راحت نسبت به قطع درختان فضای سبز اقدام می‌کند؟

قول مساعد عضو شورای شهر
در پی تجمع معترضان مقابل شورای شهر، دکتر شکیب، عضو شورای اسلامی شهر تهران با نمایندگان آنها دیدار و گفت‌وگو کرد. شکیب در گفت‌وگو با معترضان عنوان کرد: قطعاً شهرداری تخلف کرده و ما در نامه‌ای این تخلف را به شهرداری اعلام کرده‌ایم. وی افزود: بر اساس نظر شورا، شهرداری باید هرچه سریعتر حصار‌ها را بردارد و ما پیگیر برداشتن حصار‌ها و آبیاری درختان هستیم. وی با تشکر از حس وظیفه‌شناسی شهرانی‌‌ها وعده داد با اقدام‌‌های صورت گرفته شورای شهر هرچه سریعتر باغ نیما یوشیج به حال اولش برمی​گردد و از مرگ درختان جلوگیری خواهد شد.

وعده‌‌های رئیس دفتر شهردار
در حالی که معترضان درخواست دیدار با شهردار را داشتند بالاخره رئیس دفتر شهردار، نمایندگان معترضان را به حضور پذیرفت! و وعده داد هرچه سریعتر این حصار‌ها برداشته شوند. رئیس دفتر شهردار تهران این وعده را در حالی داد که چهارشنبه گذشته نیز همکاران او به معترضان چنین وعده‌ای داده بودند.

پایان تجمع با یک بیانیه
معترضان پس از گفت‌وگو با عضو شورای شهر و رئیس دفتر شهردار تهران با صدور بیانیه‌ای در ساعت 30: 13 به تجمع خود خاتمه دادند. آنها در این بیانیه تأکید کرده‌اند که اگر وعده‌‌های داده شده به سرعت عملی نشود، ساکنان محل با تعداد بیشتری از حاضران یک بار دیگر در خیابان بهشت تجمع خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه