شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بی توجهی به پارک پردیسان، ستم به شهروندان ساکن تهران

زیست بوم

بی توجهی به پارک پردیسان، ستم به شهروندان ساکن تهران

پارک پردیسان- که‌ بسیاری از شهروندان آن را ریه شهر تهران می‌نامند با داشتن مساحتی چند هکتاری در بین بزرگراه‌های شیخ‌فضل الله از سمت شرق، یادگار امام از سمت غرب، همت از سمت شمال، حکیم از سمت جنوب، محاط می‌باشد که می‌تواند روی هوای این ابر شهر به ویژه شهرک های ژاندارمری- قدس- هما- آزمایش و بخش‌هایی از گیشا، باغ فیض، صادقیه اثرگذار باشد. ما تعدادی از ورزشکارانی هستیم که صبح‌ها در این پارک ورزش می‌کنیم، عدم توجه به پارک، بی‌ تفاوتی در قبال آن و درختان به گونه ایست که دل هر انسان منصفی را به درد می‌آورد. بر آن شدیم که بخشی از مشکلات این پارک را به سمع و نظر مسئولین محترم برسانیم.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

* شاید حدود10 سال است که حتی یک درخت در این پارک کاشته نشده، تپه‌هائی که دارای خاک غنی می‌باشند، اما نمی‌دانیم چرا در آنها درخت نمی‌کارند، زمین‌های وسیع‌ به ویژه در شرق پارک اما بدون هرگونه درخت و گیاه ،بدون استفاده مانده است.

* بخشی از درختان پارک در اثر بی‌آبی و آتش زدن گیاهان، از بین رفته، حدود یکصد درخت کاج از سمت شرق در زمان مسئولین قبلی بریده شد، می‌گفتند قرار است جاده دیگری در دل پارک کشیده شود، اما این چنین نشد و البته حدود یکصد درخت در قسمت غرب و شرق پارک در همان زمان کاشته شده است.

* در قسمت شرق پارک روبه‌روی درب ورودی شمال ، چندین میلیارد خرج ساختن آثار باستانی از جمله آب انبار- راهروهای قدیمی- اطاق‌های خاصی شده، اما پس از پایان مسئولیت خانم ابتکار درب آنها بسته و فکر می‌کنیم به تدریج متروکه می‌شوند و این چنین آشکارا بیت‌المال از بین می‌رود.

*بخش‌هایی از سمت شمال- غرب ساختمان محیط زیست که رئیس و کارمندان آن مشغول به اصطلاح خدمت و کار روزانه هستند! لم یزرع مانده- تپه و خاک‌های ریخته شده به چشم می‌خورد ما نمی‌دانیم آیا رئیس سازمان از بالای آن ساختمان چندین طبقه،‌نگاهی به زمین‌های دور و برخود می‌اندازد یا نه؟

در طی سال‌های متمادی، ما نه دیده‌ایم ونه شنیده‌ایم که یکبار رئیس محیط زیست جهت بازدید یا ورزش به داخل پارک بیاید و این سئوال پیش می‌آید که اصولاً فلسفه آوردن ساختمان محیط زیست به داخل این پارک چه بوده‌است؟ آیا برای این نبوده که حداقل هفته‌ای یکبار محیط پارک را مورد بازدید قرار دهند؟ ما یادمان هست که رئیس سازمان( که معاون محترم رئیس جمهور هستند) در کنفرانسی جهت محیط زیست جهانی طرح می‌دادند، پس چرا به اطراف محل کار خود عنایتی ندارند؟

* تعدادی اطاقک جهت دستشویی و یا رستوران در داخل پارک ساخته شده که درب آنها همیشه قفل است و مردم هم روی ناراحتی و خشم بابت نبود این قبیل امکانات شیشه‌های آنها را شکسته‌اند!نباید فراموش کرد در شهری که طی یک سال فقط چند روز هوای سالم داشته بی‌انصافی است به فضای سبز موجود و پارک بزرگی چون پردیسان هم بی‌اعتنا باشیم.

*در منتها الیه غرب پارک، شهرداری تهران در مسیر سیل مشغول به ایجاد فضای سبز می‌باشد که بسیار کند کار می‌کنند، چند سالی است که کار می‌کنند اما هنوز شاید یک سوم کار انجام نشده گاهی زمان ورزش از بالای رودخانه که نگاه می‌کنیم حدود حداکثر 5 کارگر کار می‌کنند که این تعداد بسیار کم است و بدین‌ترتیب شاید سال‌ها طول بکشد تا برنامه تعیین شده را به پایان برسانند.

* در قسمت شرق پارک دیواری بتنی با میل‌گرد در حال احداث می‌باشد، که بخشی از پارک را جدا و ارتباط پارک را با اتوبان شیخ فضل‌الله و برج میلاد قطع می‌کند، این بخش می‌توانست جهت میهمانان برج میلاد محیط مساعد و (فضای سبز) مناسبی باشد.

*اگر صبح‌ها به ویژه روزهای بعد از تعطیل، از درب‌های ماشین رو ورودی وارد این پارک شوید، آشغال و زباله‌های آن جمع نشده و بسیار کثیف است اصولاً نظافت پارک بسیار نامناسب می‌باشد.

* اخیراً دستگاه هوا سنجی در قسمت درب ورودی ساختمان محیط زیست قرار داده‌اند که هوای محیط را در روزهای تعطیل کثیف‌تر از روزهای کاری‌نشان می‌دهد؟!

* دستگاه‌های ورزشی که در پارک‌های تابعه شهرداری از جمله در پارک نهج‌البلاغه تعبیه شده، هیچکدام در این پارک وجود ندارد.با عنایت به مراتب بالا از مسئولان محترم سازمان محیط زیست و شهرداری تهران تقاضا داریم ترتیبی جهت درخت‌کاری و آبیاری و رسیدگی و باز کردن درب ساختمان‌های ساخته شده در ده سال اخیر و بوفه تعطیل شده در شمال شرق پارک را بدهند. نصب دستگاه‌های ورزشی در پارک پردیسان نیز اقدام ضروری و مناسبی است که جای آن خالی است.

گودرزی- مستقیمی- دقیقی- صفوی- شعبانی‌فر- از سوی جمعی از ورزشکاران صبحگاهی پارک


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه