جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم واکنش شورای شهر به سریال دنباله‌دار نابودی درختان تهران - شکیب: تغییر کاربری اراضی منطقه شهران، خلاف قانون است

زیست بوم

واکنش شورای شهر به سریال دنباله‌دار نابودی درختان تهران - شکیب: تغییر کاربری اراضی منطقه شهران، خلاف قانون است

برگرفته از روزنامه جمهوری اسلامی

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تشریح جزییات تغییر کاربری ملکی در بلوار نیما یوشیج منطقه شهران که علی‌رغم کاربری فضای سبز، به تعاونی‌های مسکن واگذار شده است، گفت: تغییر کاربری این اراضی خلاف قانون است و شورای شهر مانع از بین رفتن درختان این اراضی خواهد شد.

حمزه شکیب، با اشاره به دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص ساخت و ساز در ملکی که حاوی بیش از 2700 اصله درخت و دارای کاربری فضای سبز بوده است، گفت: در پی بررسی‌های کمیسیون عمران در این باره، مشخص شد که ملک یاد شده متعلق به شهرداری بوده و اکنون به دو تعاونی مسکن واگذار شده است که تنها وسعت اراضی یکی از این دو قطعه، 12 هزار متر مربع است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی ادامه داد: این در حالیست که این اراضی در طرح تفصیلی گذشته و همین‌طور طرح تفصیلی جدید ملاک عمل، کاربری فضای سبز دارد.
به گفته شکیب، کمیسیون ماده پنج در شهریور ماه سال گذشته طی مکاتباتی با تغییر کاربری ملک یاد شده از فضای سبز به مسکونی موافقت کرده است.
وی با بیان اینکه در طرح جامع شهر تهران تبصره‌ای مبنی بر عدم تغییر کاربری اراضی دارای کاربری فضای سبز تا پایان سال 90 وجود داشت، افزود: شورای شهر تهران بهمن‌ماه سال گذشته این تبصره را برای پنج سال پیش‌رو نیز تمدید کرد و به این ترتیب کمیسیون ماده پنج برابر قانون، مجوز تغییر کاربری زمین‌های بلوار نیما یوشیج را نداشته است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: به این ترتیب شهرداری تهران نمی‌تواند در این اراضی که در منطقه پنج واقع شده است، پروانه مسکونی صادر کند.
شکیب با بیان اینکه هنوز پروانه ساخت‌وساز در اراضی بلوار نیما یوشیج صادر نشده است، گفت: طی تماسی با مسوولان شهرداری تهران خواستار توقف صدور پروانه و جلوگیری از تخریب و از بین بردن درختان این اراضی تا هنگام بررسی موضوع در شورای شهر شده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه قانون، تکلیف را در چنین مواردی به صورت شفاف معین کرده است، اظهار کرد: تغییر کاربری فضای سبز، خلاف طرح جامع شهر تهران است و کمیسیون ماده پنج حق تصمیم‌گیری بر خلاف ضوابط طرح جامع را ندارد.
شکیب افزود: هرگونه تصمیم‌گیری خلاف طرح جامع شهر تهران باید در شورای عالی شهرسازی و معماری اتخاذ شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه می‌توان مانع از بین رفتن درختان اراضی بلوار نیما یوشیج و جلوگیری از ساخت‌وساز در آن شد، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مانع از بین رفتن این فضای سبز شویم و شهرداری نیز می‌تواند مشکل تعاونی‌های مسکن را از طریق واگذاری زمین دیگری حل کند.
ظاهرا در ایام ماه مبارک اطراف اراضی دارای کاربری فضای سبز بلوار نیما یوشیج در منطقه پنج، حصار کشیده شده و برای ساخت‌وساز آماده شده است. این مساله با واکنش اهالی منطقه مواجه شد و جمعی از معترضان به این اقدام، هفته گذشته مقابل شهرداری تهران تجمع کردند.
اقدام اخیر شهرداری تهران مبنی بر واگذاری زمین دارای کاربری فضای سبز به تعاونی مسکن، در حالی صورت گرفته که در چند روز اخیر، گزارش تکان‌دهنده‌ای از تخریب چندین هزار مترمربع از باغات ازگل نیز در صحن شورای شهر منتشر شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه