سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه باستانی شوش

یادمان

ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه باستانی شوش

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: شهرداری شوش بدون هماهنگی و استعلام در محوطه‌ای باستانی شروع به حفاری و ساخت‌وساز کرده است.

به گزارش ایسنا علی درویشی گفت: در 18 خرداد 94 با عمل غیرمنتظره‌ای از جانب شهرداری شوش مواجه شدیم و آن این بود که شهرداری بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی شوش اقدام به حفاری برای ساخت‌ آب‌نما در محوطه تاریخی موسوم به «ویندی پارک» کرده است.

او افزود: با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان و اعضای فعال و زحمت‌کش یگان حفاظت جلوی این کار گرفته و پروژه تعطیل شد.

درویشی بیان کرد: پارک میراث فرهنگی «ویندی پارک» یکی از تپه‌های مهم تاریخی از نظر باستان‌شناسی است. این تپه در سال 1366 توسط دکتر مهدی رهبر بررسی شده است.

وی یادآور شد: مدیران میراث فرهنگی وقت به خاطر اینکه این محوطه باستانی که روی تپه واقع است حفظ شود و توسط حفاران غیرمجاز تخریب نشود آن را با شرایطی به شهرداری سپردند. نخست آنکه هر وقت میراث فرهنگی برای فعالیت‌های علمی باستان‌شناسی اقدام کرد شهرداری باید این محوطه را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد و دوم آنکه شهرداری تنها می‌تواند این محوطه را برای فضای سبز مورد استفاده قرار دهد و حق تغییر کاربری آن را ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: طی بررسی‌های کارشناسان و بزرگان باستان‌شناسی عرصه و حریم شوش از 400 هکتار به 700 هکتار تغییر یافت و به صورت مصوبه درآمده است. در 23 اردیبهشت 94 دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی طی نامه‌ای به استاندار خوزستان مراتب را اعلام کرد و استاندار نامه مربوطه را به مسؤولان شهرستان شوش رونوشت کرد.

«ویندی پارک» شوش فضای سبزی است که در بدو ورود به شهر شوش نمایان می‌شود. این پارک محل اسکان رایگان مهمانان در ایام نوروز و محلی برای تفریح مردم شوش است که ساکنان شهر برای گذارندن اوقات فراغت و انجام ورزش‌های دلخواه خود به آنجا می‌روند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه