پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مسئولیت مرگ ماهی‌ها با چه کسی است؟

زیست بوم

مسئولیت مرگ ماهی‌ها با چه کسی است؟

مدیرکل محیط زیست استان تهران با انتقاد از طولانی شدن ساخت تصفیه خانه اسلامشهر و شهرک واوان افزود: دو سال است که این تصفیه خانه ها در حال ساخت است و هنوز به پایان نرسیده است و تا وقتی شبکه فاضلاب به اتمام نرسد، این مشکل همچنان باقی است.

LTB - JuzsportsShops | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

علت مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه شهرستان ری که گفته شده بر اثر آلودگی آب اتفاق افتاده است، به دلیل اظهارنظرهای متفاوت مسئولان ذی‌ربط همچنان مبهم است وتاکنون نیز هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.

به گزارش جام جم، این اتفاق که چهارشنبه هفته گذشته رخ داده است،از سوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری به دلیل سرازیر شدن فاضلاب شهرک واوان به رودخانه کرج عنوان شده است که در نهایت مرگ میلیون ها ماهی را در پشت سد فشافویه رقم زد.

به گفته محسن شوکتی، حجم بالای آلودگی رودخانه به مرگ این میزان ماهی در پشت سد منجر شده است و بر اثر این آلودگی حتی تعدادی از پرندگان مهاجر نیز از بین رفتند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران علت مرگ دو میلیون قطعه ماهی در دریاچه سد فشافویه شهرستان ری حسن آباد را کاهش شدید آب این دریاچه عنوان کرد.

احمدرضا محمدی در بازدید از دریاچه سد فشافویه گفت: منابع آب این دریاچه از چهار محل تامین می شود که یکی از این موارد خروجی پساب شهرک واوان است که پس از عبور از 12 هکتار نیزار طبیعی که نقش تصفیه و خودپالایی این آب را بر عهده دارد، به سمت شهرک سینمایی دفاع مقدس و در نهایت دریاچه فشافویه سرازیر می شود.

وی افزود: به دنبال بروز شایعاتی مبنی بر رهاسازی مستقیم پساب شهرک واوان به این دریاچه، بلافاصله نمونه برداری از آب آن انجام شد که نتایج آن بیانگر این بود که آب دریاچه دارای استانداردهای لازم برای مصارف کشاورزی است.

نجفیان، رئیس هیات مدیره شرکتی که در دریاچه فشافویه ماهی پرورش می دهد، نیز در این باره گفت: کشت بی رویه و فروش آب به کشاورزان منطقه رباط کریم، موجب کاهش شدید آب ورودی به این دریاچه شده و این امر موجب پایین آمدنِ آب سد، کمبود اکسیژن و در نهایت خفگی ماهیان در این دریاچه شده است.

آلودگی عامل اصلی

در همین حال مدیرکل محیط زیست استان تهران  با بیان این که تیم ویژه ای مامور پیگیری و برخورد با عاملان حادثه مرگ ماهیان فشافویه شده، گفت: یکی از دلایل، کاهش شدید آب سد است؛ زیرا این کاهش شدید آب سبب افزایش غلظت مواد آلاینده در آب شده است، به همین سبب طبق نمونه برداری های انجام شده، ورود مواد آلاینده به سد، سبب مرگ ماهیان شده است.

محمدهادی حیدرزاده با بیان این که دو عامل برای بروز آلودگی در آب سد وجود دارد، افزود: مطالعات نشان می دهد آب سد از دو طریق آلوده شده است؛ ابتدا ورود پساب شهرک واوان که حدود 90 در صد آلودگی این سد را در پی داشته است و عامل دوم وجود سموم کشاورزی است که در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و بر اثر بارندگی های روزهای اخیر روانه سد شده است.وی با اشاره به این که پرورش ماهی در چنین مکانی از اساس اشتباه بوده است، گفت: وقتی مشخص نیست که ورودی آب های سد فشافویه از کجاست و چه آب​هایی وارد سد می شود، چرا اجازه پرورش ماهی در این سد داده شده است، به بیان دیگر برای ساخت استخر ماهی در این مکان کار مطالعاتی صورت نگرفته است.

حیدرزاده با انتقاد از طولانی شدن ساخت تصفیه خانه اسلامشهر و شهرک واوان افزود: دو سال است که این تصفیه خانه ها در حال ساخت است و هنوز به پایان نرسیده است و تا وقتی شبکه فاضلاب به اتمام نرسد، این مشکل همچنان باقی است.

وی درباره پیگیری تیم ویژه رسیدگی به این اتفاق گفت: این تیم علاوه بر نمونه برداری از آب منطقه و ورودی های سد فشافویه، نسبت به انتقال نمونه های ماهی های مرده به آزمایشگاه مرجع اقدام کرده است. همچنین قرار است امروز جلسه ای با حضور فرمانداران اسلامشهر و شهرری، روسای ادارات محیط زیست این دو شهرستان و مسئولان آب و فاضلاب و دیگر مسئولان محلی برای بررسی موضوع برگزار شود.

وی از برخورد با عاملان این حادثه خبر داد و افزود: اداره کل محیط زیست استان تهران پس از مشخص شدن علت قطعی مرگ ماهیان با عاملان آن بدون هیچ اغماضی برخورد می کند.

به هر حال افکار عمومی می خواهد مسئولان هرچه سریع تر علت مرگ دو میلیون قطعه ماهی را بدون هیچ ملاحظه ای بداند و دستگاه های نظارتی نسبت به این واقعه غم انگیز با خاطیان برخورد شدید داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه